قطعات خودرو

115 سال پیش در چنین روزی اولین مسابقه گرندپری برگزار شد

6 در چنین روزی در تیر  1285، نخستین گرندپری یا جایزه­بزرگ فرانسه با 32 اتومبیل برگزار شد  که با هدف برنده شدن درجایزه­بزرگ 45000 فرانکی فرانسه با هم رقابت می­کردند.

اولین گرندپری فرانسه در سال 1285 در جاده­ های عمومی در نزدیکی لمان برگزار شد و به دلیل مجاورت با رودخانه سارت به مسابقه ­سارت معروف شد. اتومبیل ها صرفاً به یک محدودیت پایبند بودندکه وزن آنها بیش از 1000 کیلوگرم نباشد.

در مجموع، 34 شرکت کننده از 14 خودروسازی از جمله رنو، فیات، مرسدس و … حضور داشتند  اما دو خودرو از همان ابتدا نتوانستند مسابقه را شروع کنند.

برخلاف مسابقات گرندپری امروزی، این پیست بیش از 64 مایل طول داشت و مسابقه طی در شش دور و در طول دو روز برگزار شد. مسافت کلی این مسابقه هیجان ­انگیز نیز بیش از  769 مایل  بود.

رانندگان با فواصل 90 ثانیه­ ای مسابقه را شروع می­کردند. با پایان اولین دور، وینچنزو لانسیا با خودرو فیات پیش افتاد و دور 53 متر را در 42 ثانیه پشت سر گذاشت.

فرنس شیزس راننده رنو پس از دور سوم پیش می­افتد و آن را تا خط پایان مسابقه حفظ می­کند. فیلیکس نازارو با خودرو فیات نیز با 32 دقیقه فاصله دوم شد و آلبرت کلمنت با کلمنت­بایارد در جایگاه سوم قرار گرفت.

سرانجام نیز آلمان ناکام بزرگ بود – آنها حدود چهار ساعت از خودرو برنده، عقب­تر بودند- و از هر سه مرسدس، دو خودرو مسابقه را به پایان رساندند. دومین گرندپری نیز سال بعد در آلمان آغاز شد که همزمان با برگزاری دومین جایزه­ بزرگ فرانسه بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *