معیارهای مختلف کاهش قیمت در سراسر جهان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، کاهش قیمت خودرو کارکرده در بازار کشورهای بیگانه تابع مواردی است که در کشور ما هیچ‌گونه توجهی به‌آن‌ها نمی‌شود. خریداران اشتیاق زیادی از خود برای خرید خودرو کارکرده نشان می‌دهند. درواقع خودرو دست‌دوم که از لحاظ ظاهری و فنی ایراد خاصی ندارد و حتی می‌توان به‌آن به‌چشم یک خودرو صفر نگاه کرد،‌ از نگاه قیمتی ارزان‌تر از مدل صفرکیلومتر است.

 

اصلی‌ترین علت اشتیاق مشتریان به‌خودرو کارکرده است. اما از سوی دیگر،‌ مشتریان به‌منظور خرید همین خودروها که در شرایط کنونی گزینه محبوب شمرده می‌شوند نیز خیلی محتاط و حساس رفتار می‌کنند. طبیعتا کشوری که در زمینه قیمت‌گذاری با چالش‌های بسیاری مواجه است،‌ معیار دقیقی نیز به‌منظور تعیین قیمت خودرو دست‌دوم وجود ندارد. ا

 

گرچه کارشناسان قضایی معیارهای ویژه‌ای برای این کار دارند، اما در بازار هیچ توجهی به‌این معیارها نمی‌شود. مطالعه‌ای با بررسی ۱.۱ میلیون دستگاه خودرو دست‌دوم مدل ۲۰۱۸، خودروهایی که پس از 5 سال بیشترین و کمترین افت قیمت را داشته‌اند، مشخص کرده است..

 

آلایندگی در کارکرده‌ها
معیارهای مشتریان برای تعیین قیمت خودرو دست دوم با معیارهای مشتریان ایرانی خیلی متفاوت است. کشورهای دیگر که دارای بزرگ‌ترین خودروسازان هستند،‌ به‌منظور تعیین افت قیمت اتومبیل‌های دست‌دوم فاکتورهایی دارند که در کشور ما به‌آن‌ها توجهی نمی‌شود.
مشتریان بیگانه برای خرید یک اتومبیل دست‌دوم به‌این موضوع که خودرو از عقیده آلایندگی چه رتبه‌ای را دریافت کرده است، اهتمام ویژه‌ای می‌کنند. زیرا یکی از فاکتورهای محاسبه مالیات سالانه خودرو در این کشورها، تفاوت میزان آلایندگی نسبت به استاندارد روز است. معروف‌ترین استاندارد آلایندگی دنیا توسط اتحادیه‌اروپا تدوین شده است.
این استاندارد در کشور ما نیز مورد اهتمام قرار می‌گیرد. هم‌اکنون تمام کشورهای دنیا استاندارد یورو ۶ را معیار خود قرار می‌دهند. این در صورتی است که در سال ۲۰۲۵ استاندارد یورو ۷ الگوی جهانی خواهد شد. اتومبیل‌های دست‌دومی که استانداردی پایین‌تر از یورو ۶ داشته باشند،‌ کاهش قیمت بیشتری را در زمان فروش تجربه خواهند کرد.
علاوه‌بر میزان آلایندگی،‌ مشتریان بیگانه به‌موارد دیگری نظیر میانگین مصرف، استفاده از قطعات بازیافتی و ایضاً آسیب‌هایی که درنتیجه ساخت یک خودرو به‌طبیعت وارد می‌شود نیز اهتمام ویژه‌ای دارند. از دیگر شاخصه‌های مهم برای تعیین قیمت خودروهای دست‌دوم در بازار کشورهای خارجی، خدمات پس از فروش و گستردگی نمایندگی‌هاست.
اتومبیلی که در یک شهر اروپایی یا آمریکایی، نمایندگی مجاز تعمیر یا عرضه لوازم‌یدکی ندارد،‌ نسبت به‌خودروهای هم‌رده که دارای این موارد هستند، ارزان‌تر قیمت‌گذاری می‌شود. از دیگر عوامل موثر روی افت قیمت خودروهای دست‌دوم خارجی، فراخوان خودروسازان به‌دلیل عیب فنی است. شاید به‌نظر برسد که فراخوان‌های متعدد توسط یک شرکت به‌منظور مراجعه خودروها برای برطرف کردن عیب فنی،‌ منجر به‌افت قیمت بیشتر خودروها خواهد شد.

 

 

اروپایی‌های کم‌ارزش
در بازار جهانی خودروهای صفرکیلومتر به‌محضی که از نمایندگی فروش خارج می‌شوند، آغاز به از دست دادن قدر خود می‌کنند؛ اما برخی خودروها قدر خود را بهتر از بقیه حفظ می‌کنند. مطالعه جدیدی از آی‌سی‌کارز (iSeeCars) نشان داده است که کدام خودروهای کارکرده پس از پنج سال کمترین افت قیمت را داشته‌اند.
درصدر پورشه ۹۱۱ قرار گرفته که از سال ۲۰۱۸ تاکنون فقط ۹.۳ درصد معادل ۱۸ هزار و 94 دلار از قدر خود را از دست داده است. در رتبه دوم هم یک پورشه دیگر یعنی کیمن قرار گرفته که البته افت قیمت آن با ۱۷.۶ درصد، حدود دو برابر بیشتر از ۹۱۱ است. تا رتبه دهم این فهرست، غیر از جیپ رانگلر در رتبه چهارم و شورولت کامارو در رتبه هفتم، دیگر خودروها همگی ژاپنی هستند.
تویوتا نیز عملکرد خوبی در این بررسی‌ها داشته و مدل‌های راوفور، تاکوما، تاندرا، کرولا و C-HR آن در بین ۲۰ خودرو برتر جای دارند. هوندا سیویک که در رتبه پنجم قرار گرفته، طی پنج سال قبل ۲۱.۵ درصد یا ۵ هزار و 817 دلار از قدر اولیه خود را از دست داده است.
کیا ریو، شورولت اسپارک و هوندا HR-V هم دیگر خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت این فهرست هستند که افت قیمت کمی داشته‌اند. از سوی دیگر، در فهرست خودروهایی که بیشترین افت قیمت را دارند، مازراتی همچنان پادشاهی می‌کند. رتبه یک بیشترین افت قیمت به‌مازراتی کواتروپورته اختصاص دارد که پس از پنج سال ۶۴.۵ درصد معادل ۹۰ هزار و 588 دلار از قدر اولیه خود را از دست می‌دهد.
البته بیشتر خودروهای شیک به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‌های فراوان و هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا، با این مشکل مواجه هستند و آلمانی‌ها هم اوضاع خیلی بهتری از مازراتی ندارند. به‌طور کلی، برندهای شیک اروپایی ازجمله مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، آئودی و مازراتی مذکور، به‌استهلاک بالا و افت قیمت سنگین پس از مدتی کوتاه شهرت دارند و این موضوع را می‌توان در مطالعه آی‌سی‌کارز دید.
در بین ۱۰ خودرویی که بیشترین افت قیمت را پس از پنج سال دارند، علاوه‌بر کواتروپورته، دو مازراتی دیگر، سه ب‌ام‌و، کادیلاک اسکالید ESV، اینفینیتی QX80، جگوار XF و آئودی A7 دیده می‌شود. آی‌سی‌کارز در این مطالعه ۱.۱ میلیون دستگاه خودرو کارکرده مدل ۲۰۱۸ که بین نوامبر ۲۰۲۲ تا اکتبر ۲۰۲۳ خریدوفروش شده‌اند را بررسی کرده است.
خودروهای ویژه و تیراژ پایین و همین‌طور پیکاپ‌های سنگین نمی‌شود. ۲۵ مدل خودرو ساخت ۲۰۱۸ که کمترین افت قیمت را داشته‌اند، به‌طور متوسط طی 5 سال ۳۸.۸ درصد یا ۱۷ هزار و 220 دلار از قدر اولیه خود را از دست داده‌اند.
این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت‌ها اهمیت بیشتری به‌مشتریان خود می‌دهند. تیراژ تولید نیز از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال محصولاتی که تعداد زیادی از آن‌ها به‌بازار ارائه می‌شود نسبت به‌محصولاتی که بازار پذیرای تعداد اندکی از آن‌هاست،‌ افت قیمت بیشتری را تجربه می‌کنند.
این آمارها که معمولا توسط موسسه‌های معتبر و پس از نظرسنجی از هزاران صاحب خودرو انجام می‌شود،‌ در بردارنده فاکتورهای زیادی از جمله لذت رانندگی، هزینه‌های نگهداری،‌ دوام، میزان خرابی، مصرف سوخت و کیفیت است. اتومبیل‌هایی که در این گزارش‌ها موفق به‌دریافت امتیاز بالایی می‌شوند، افت قیمت کمتری را تجربه می‌کنند. میزان افت قیمت خودرو در بازار کشورهای بیگانه با مشتری‌مداری ارتباط مستقیمی دارد. زیرا تمام خودروهایی که روانه بازار این کشورها می‌شوند با کیفیت هستند. تنها مساله‌ای که باقی می‌ماند، خدمات پس از فروشی است که شرکت سازنده عرضه می‌دهد.
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *