دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو:
واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو ۲۵ درصد بالاتر از نرخ جهانی
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نسبت به واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو ۲۵ درصد بالاتر از نرخ جهانی انتقاد کرد.
صنعت خودروسازی کشور با افزایش شدید قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی روبرو است که تاثیر زیادی بر قیمت نهایی خودرو دارد. این افزایش قیمتها در یک چرخه معیوب موجب بالا رفتن هزینه تولید میشود و در نهایت به افزایش قیمت خودروها منجر میشود. همچنین، تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را با قیمتهایی بالاتر از نرخ جهانی خریداری میکنند که این وضعیت به ضرر مصرفکننده نهایی و تولیدکنندگان داخلی است. یکی دیگر از مشکلات این است که قطعات چینی وارداتی با نرخ ارز نیمایی وارد میشوند، که با توجه به اختلاف نرخ ارز، این قطعات برای خودروسازان مقرون به صرفهتر از تولید داخلی است. در نتیجه، تولیدکنندگان داخلی در معرض رقابت ناعادلانه قرار دارند. در این زمینه، درخواستهایی از سوی قطعهسازان برای اصلاح این شرایط و توجه به مسائل اقتصادی و قیمتگذاری مواد اولیه مطرح شده است.
نکات مهم:
افزایش قیمت مواد اولیه: قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته که تاثیر زیادی بر قیمت خودرو دارد.
چرخه معیوب قیمتگذاری: با هر افزایش قیمت در مواد اولیه، تولیدکنندگان داخلی خودرو مجبور به افزایش قیمتها میشوند و این باعث میشود که هزینههای تولید بالا برود و در نهایت مصرفکننده نهایی زیان ببیند.
قیمتگذاری بالاتر از نرخ جهانی: مواد اولیه در داخل کشور حدود ۲۵ درصد گرانتر از نرخ جهانی خریداری میشوند که موجب زیان برای تولیدکنندگان داخلی و افزایش هزینهها میشود.
رقابت ناعادلانه با واردات چینی: قطعات چینی با نرخ ارز نیمایی و هزینههای کمتر وارد کشور میشوند، که این امر رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار میسازد.
درخواست اصلاحات: قطعهسازان از نهادهای دولتی و رسانهها درخواست دارند که به مسائل مربوط به قیمتگذاری مواد اولیه توجه بیشتری داشته باشند تا رقابتپذیری تولیدات داخلی حفظ شود.
این مسائل در گردهمایی قطعهسازان مطرح شده و تاکیده شده است که برای مقابله با مشکلات موجود، همت و همکاری همهجانبه در جبهههای اقتصادی، رسانهای و دولتی ضروری است.