با گذشت دو ماه از ابلاغ آییننامه واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی، همچنان حواشی پیرامون آن ادامه دارد. این در حالی است که تنها ۵۰ روز از اعتبار این آییننامه باقی مانده و هنوز سامانه ثبتسفارش این خودروها فعال نشده است.
ایراد مجلس به آییننامه واردات خودروهای برقی
رئیس مجلس در نامهای به رئیسجمهور، دو بند از این آییننامه را مغایر با قانون دانسته است:
1️⃣ سقف ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی، که به گفته مجلس مغایر با بند ث تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۳ است. در این قانون تنها محدودیت سنی (۵ سال) تعیین شده و اشارهای به میزان کارکرد خودرو نشده است.
2️⃣ محدودیت کشورهای مبدأ که طبق آییننامه دولت، واردات تنها از اتحادیه اروپا، ژاپن و کرهجنوبی مجاز است. مجلس این بند را محدودکننده و مغایر قانون دانسته است.
آینده مبهم آییننامه
🔹 در صورت عدم اصلاح این موارد ظرف یک هفته، این دو بند ملغی خواهد شد.
🔹 این آییننامه تنها برای سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نامی از خودروهای برقی و هیبریدی برده نشده است.
🔹 ثبتسفارش این خودروها به دلیل آماده نبودن سامانه جامع تجارت هنوز آغاز نشده است.
تأثیرات عدم اجرای آییننامه
⚠️ توقف این طرح میتواند روند توسعه حملونقل پاک را با مشکل مواجه کند.
⚠️ عدم تمدید قانون در بودجه سال ۱۴۰۴ نشاندهنده نبود اجماع در سیاستهای توسعه خودروهای برقی است.
⚠️ این تجربه بار دیگر بر نیا