جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران

حسین‌زاده مدیرعامل شرکت قائم آلوم نور تولید کننده اتوبوس‌های برقی ۹ و ۱۲ متری است و در نمایشگاه خودرو استان مرکزی حضور پیدا کرده است. مهم‌ترین دغدغه او عدم استقبال شهرداری‌ها از اتوبوس‌هایی است که حداقل ۴ تا ۵ میلیارد از قیمت بازار ارزان‌تر و کارآمدتر هستند و در داخل کشور سرهم‌بندی می‌شوند.

 با حسین‌زاده مدیرعامل شرکت و رحیم عابد کارمند تولید به گفتگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

 

ما شنیده‌ایم که شهرداری‌ها برای خرید این اتوبوس برقی که قیمت مناسب تری نسبت به اتوبوس های موجود در بازار دارد اقدام نمی‌کنند با توجه به اینکه آلایندگی محیط زیستی ندارند و همچنین تولید آلودگی صوتی نمی‌کنند، نظر شما در این مورد چیست؟

حسین زاده: شهرداری‌ها علیرغم تایید کمیته فنی به سراغ این محصول نیامده‌اند؛ بحث فنی نیست. شاید مسائل دیگری باشد ولی بابت کیفیت و خدماتی که این محصول ارائه می‌کند تست شده و مشکلی وجود ندارد و انتخابش را نیز راحت می‌کند. بهراحتی می‌توان از این محصول استفاده کرد و آن را شارژ کرد. خدمات پس از فروش آن در دسترس است. همچنین این محصول استهلاک بسیار کمتری نسبت به خودروهای دیزل دارد. بنابراین شاید دلیل اینکه هنوز به سمت این محصول نیامده‌اند مسائل مالی یا مسائل سیاسی باشد، ولی از لحاظ کیفیت فنی نسبت به خودروهای دیزلی بسیار بهتر و سرآمدتر هستند.

در تهران اتوبوس‌های برقی دیگری نیز وجود دارد مزیت رقابتی شما نسبت به محصولات مشابه چیست؟

حسین زاده: اتوبوسی که ما روی آن کار می‌کنیم اساسا برقی طراحی شده است. ما می‌توانستیم از یک شاسی اتوبوس دیزل استفاده بکنیم و الکتروموتور برقی خود را روی آن قرار دهیم و اسم آن را بگذاریم اتوبوس برقی؛ اگر این اتفاق نیفتاده به این دلیل است که طراحی این خودروها منحصراً برای اتوبوس‌های برقی بوده است و همچنین شاسی این خودرو برای اتوبوس‌های برقی طراحی شده است. اتوبوس‌های ۹ متری که ما در حال حاضر داریم بدنه آلومینیومی دارد، این بدنه باعث می‌شود راندمان بالاتر و استهلاک پایین‌تری در این خودروها شاهد باشیم بنابراین راندمان بسیار بالاتری نیز نسبت به خودروهای دیزلی و خودروهایی که صرفاً الکتروموتور برقی و شاسی دیزلی دارند را دارا است. اتوبوس‌های ما کاملاً تست شده و نه صرفاً داخل شرکت بلکه از طریق خود شهرداری‌ها پیمایش و تست صورت گرفته است و پیمایش ۲۶۰ تا ۲۷۰ کیلومتری که ما در کاتالوگ‌هایمان ادعا کردیم، شهرداری‌ها از آن همین خروجی را گرفتند چه در شیب‌هایی که اعلام کرده‌ایم و چه در ایرکاندیشن یا همان تهویه مطبوع دقیقاً به همان صورتی بوده است که ما در کاتالوگمان اعلام می‌کنیم. مزیت دیگری که خودروهای ما دارد این است که یک پشتیبانی ویژه ای از طرف ما وجود خواهد داشت. ما معتقد هستیم با شرکت مادر شرکت تولید کننده این محصول، تمام خدماتی که نیاز داریم و ۳ تا ۴ سال است که روی آن تحقیق شده است مشکلاتی که از قبل با آن روبرو خواهیم بود را پیش بینی کرده‌ایم و مشکلی بابت مسائل فنی اتوبوس‌های ما به هیچ وجه وجود ندارد.

علیرغم ویژگی های محصول چرا شهرداری ها به رغم تست و آزمون خرید نمی کنند؟

رحیم عابد: شهرداری‌ها انگار می‌ترسند سمت این اتوبوس بروند. اینها حدود ۴ تا ۵ میلیارد ارزان‌تر هستند، پس قاعدتاً به صرفه‌تر هم می‌توانند باشند. در شهرهای کوچک یک سری جاها هستند مثل مرکز شهر که اتوبوس ۱۲ متری قدرت مانور بالایی ندارد ولی یک اتوبوس ۹ متری قدرت مانور بالاتری دارد یا برای مثال در یک سری از مناطق مسافر کم است الزامی ندارد که شما اتوبوس ۱۲ متری را وارد آن منطقه بکنید، ضمن اینکه بدنه آن آلومینیومی است سبک‌تر می‌باشد و پیمایش بیشتری نیز دارد. احساس من این است که کمی می‌ترسند یعنی از این محصول خوششان می‌آید ولی کمی نگرانند.

کل این اتوبوس در ایران اسمبل می‌شود؟ بله

چه مقدار از اتوبوس ۱۲ متری تا به حال فروخته‌اید؟

رحیم عابد:  با چند شهر صحبت کرده‌ایم، تا مرحله قرارداد نیز پیش رفته‌ایم و یک سری هم در حال نهایی شدن است؛ به صورت آزمایشی برای شهرهایی مثل تهران، قم، اراک و مشهد مورد استفاده قرار گرفته و مورد تایید کمیته‌های فنی آنها نیز بوده است. حالا منتظریم تا با تیم فنی در مورد قرارداد نهایی به توافق برسند.

 در واقع شما به صورت B2B  قرارداد می‌بندید؟ یعنی به شهرداری‌ها می‌فروشید و شهرداری‌ها آنها را واگذار می‌کنند؟

رحیم عابد:  بله به همین صورت قرارداد می‌بندیم.

بازخورد مردم نسبت به این محصول در نمایشگاه به چه صورت بوده است؟

رحیم عابد:  مردم بسیار از این محصول استقبال کردند. ما سال گذشته نیز در این نمایشگاه حضور داشتیم و بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. حتی امسال هم به صورت آزمایشی در شهرهایی که مستقر شد من خودم حضور داشتم و استقبال مردم را از این اتوبوس‌ها در سطح شهر می‌دیدم و این سوال پرسیده می‌شد که این اتوبوس‌ها کی به ناوگان شهرداری اضافه می‌شوند.

 آیا برآورد کرده‌اید که ارائه این محصول در بحث حمایت از محیط زیست مخصوصاً در شهرهای آلوده و پر ترافیک مثل تهران چقدر موثر است؟

رحیم عابد: به طور کاملاً دقیق بررسی نشده است ولی طبیعتاً این محصول نه آلایندگی دارد و نه آلودگی صوتی؛ مضاف بر اینکه وقتی مسافر در اتوبوس می‌نشیند آرامش ذهنی دارد زیرا شما صدای موتور و گیربکس را در اتوبوس به هیچ وجه نمی‌شنوید و این اتوبوس‌ها عملاً بسیار کم صدا هستند؛ مخصوصاً در قسمت‌های مرکزی شهر تهران که آلودگی صوتی بسیار بالاست حضور این محصول بسیار می‌تواند در کاهش آلودگی صوتی موثر باشد. باتری آن از چه نوعی می‌باشد باتری این محصول لیتیوم فسفات است و با یک بار شارژ ۲۵۰ کیلومتر پیمایش دارد که این شامل استفاده از تمام توان برقی خودرو است؛ یعنی با وجود اینکه تمام چراغ‌هایش روشن باشد و سیستم تهویه نیز مشغول به کار باشد در پیمایش‌های آزمایشی از ۷ صبح تا ۸ شب به طور یکنواخت مشغول به کار بوده است و بعد از بازگشت به پایانه برای شارژ مجدد هنوز یک مقداری شارژ در خودرو موجود بوده است. یکی از امکانات این ماشین این است که در سرپایینی‌ها یک مقدار شارژ آن برمی‌گردد و همینطور هنگام ترمز کردن نیز مجدداً مقداری از شارژ آن ذخیره می‌شود. در واقع در مسیرهای مختلف و در شهرهای مختلف با شرایط گوناگون پیمایش انجام شده و ۲۵۰ کیلومتر پیمایش قطعی را در شرایط گوناگون و شرایط آب و هوایی مختلف با موفقیت انجام داده است.

آیا تا به حال شهرداری تهران از شما خرید داشته است؟

خیر شهرداری تهران تا به حال با ما وارد قرارداد نشده، ولی شهرداری اراک با ما وارد قرارداد نیز شده است. البته اطلاعات تکمیلی در این مورد مربوط به بخش فروش می‌باشد ولی تا آنجایی که بنده اطلاع دارم شهرداری اراک تا پای قرارداد هم آمده و خرید این دستگاه‌ها را منوط به ارائه مجوز و تاییدیه از شعبه شهر اراک کرده است.

آیا اطلاعی دارید که مشکل شهرداری‌ها بابت عدم انعقاد قرارداد مالی ‌باشد؟

بعید می‌دانم که مشکل مالی باشد زیرا شهرداری به هر حال ناوگان حمل و نقل خود را از شرکت‌های مختلف تامین می‌کند ولی ما پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار