به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “مجید باقری” امروز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: برنامه واردات خودرو که این روزها زمزمههای آن به گوش میرسد، هیچ چالشی برای این گروه خودروسازی نخواهد بود و هر سیاستی اتخاذ شود خود را متناسب با آن تنظیم خواهیم کرد.
وی بیانداشت: امروز حتی صحبت از واردات خودروهای دست دوم و کارکرده میشود که خریداران آنها با مشکل خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد، اما باید گفت سایپا با دارا بودن شبکه قوی خدمات پس از فروش آماده رقابت با این خودروها است.
قائم مقام سایپا درخصوص خودروهای ناقص این گروه گفت: اکنون تعداد خودروهای ناقص و تجاری نشده به اندازه یک ماه تولید این گروه رسیده است که عمده نقص خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی و هایتک (با فناوری بالا) است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون همه خودروسازان در سراسر دنیا با بحران جهانی میکروچیپها و پورتهای الکترونیکی مواجه شدهاند که ناشی از پاندومی کرونا است، اما با وجود این شرایط موفق شدیم قطعات مورد نیازمان را تامین کنیم.
پایان تولید پراید
باقری، توقف تولید پراید را پایان یک تفکر در این گروه و آغازی بر یک پایان توصیف کرد که موجب شد به دنبال خلاقیت و نوآوری برای تولید محصولات جدید و ارتقای محصولات باشیم که تولید خودروی شاهین، طلایهدار آن بود.
وی بیانداشت: سایپا در نظر دارد در دی، بهمن و اسفند امسال تولید سه محصول جدید خود را آغاز کند.
تعهدات معوق سایپا به صفر رسید
قائم مقام سایپا تصریحکرد: با وجود همه مشکلات از جمله تحریمها و خروج شرکای خارجی از جمله رنو و ولوو در چند سال گذشته، تعهدات معوق سایپا به صفر رسید.
وی یادآوریکرد: در سالهای گذشته مجموع تعهدات سایپا به بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه رسید که معادل ۱۵ ماه تولید شرکت بود.
باقری، به معوق شدن حدود یکهزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون ولوو در مجموعه سایپادیزل بهدلیل خروج ولوو از کشور اشاره کرد و گفت: سایپا در تلاش است محصول جدید چینی دانگفنگ را با این خودرو برای پاسخگویی به مشتریان جایگزین کند.
آماده فعالسازی و توسعه سایتهای خارجی سایپا هستیم
قائم مقام سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در پاسخ به پرسش ایرنا گفت: در صورت رفع مشکلات ناشی از تحریمها و کمک دولت برای تامین زیرساختها، این گروه خودروسازی آماده فعالسازی و توسعه سایتهای خارجی خود در کشورهای همسایه و منطقه برای توسعه صادرات است.
وی با بیان اینکه سایپا زیرساختهای خوبی در سوریه، عراق و دیگر کشورها دارد، بیانداشت: این سایتها اکنون متاثر از تحریمها و بهویژه مشکلات تبادلات تجاری با دیگر کشورها غیرفعال است.
باقری خاطرنشانکرد: مطالعات بازار ما نشان داده از محصولات سایپا در کشورهای عربی به دلیل مصرف سوخت پایین آنها (بهطور متوسط ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش) استقبال بسیاری خوبی میشود.
وی همچنین درخصوص برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ و رساندن آن به سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ و میزان آمادگی سایپا برای تحقق این موضوع، گفت: بهشدت از این موضوع استقبال میکنیم و همه پتانسیل و امکانات و زیرساختهایمان را به این منظور بسیج خواهیم کرد.
قائم مقام سایپا ادامهداد: در این راستا بهطور قطع وزارت صنعت، معدن و تجارت کمکهای خوبی به دو خودروساز بزرگ کشور خواهد داست.
به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با ایرنا با اشاره به صنعت خودرو، زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی این صنعت پیشران عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
فاطمی امین بیان داشت: عده ای می گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.
وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
وی ادامه داد: برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.
به گزارش ایرنا، برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۱۳۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۱۵ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۹ هزار و ۱۴۵ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۶ هزار و ۶۵۰ دستگاه شاهین و همچنین ۱۳۸ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و ۳۶۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمهکامل) بود.
این میزان تولید در مقایسه با پنج ماهه نخست ۹۹ افت ۴.۲۸ درصدی نشان میدهد.
نارنجیپوشان جاده مخصوص در مرداد ماه امسال ۲۲ هزار و ۴۱۱ دستگاه خودرو تولید کردند.