دنیای اقتصاد – وی با بیان اینکه همه دستاندرکاران و متخصصان حوزه خودرو، این طرح را از نظر علمی و اجرایی بررسی کرده و ایرادی در آن ندیدهاند، گفت: امیدوارم که در نهایت ایرادات طرح برطرف و توسط شورای نگهبان تایید شود و بتوانیم بازار خودرو را بهتر مدیریت کنیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه وضعیت خودروسازی کشور را با صنایعی مثل صنایع دفاعی مقایسه کرد و گفت: ما صنعت موشک داریم، اما صنعت خودرو نداریم، زیرا وقتی توانایی ساخت محصولی را داریم که تولید آن وابسته به خارج نیست. هم اینکه ایرانخودرو در مقاطعی اعلام کرد که دلیل ناتوانی از عمل به تعهدات تحریم است، ثابت میکند که ما در این حوزه صنعت نداریم و وابسته به واردات قطعه از خارج هستیم.
وی به بازدیدهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ایرانخودرو و سایپا اشاره کرد و افزود: افتخار خودروسازان ما این است که میگویند ما فلان قطعه خودرو را از فلان کشور اروپایی وارد میکنیم. تا زمانی که صنعت خودرو نداشته باشیم، فقط تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو خواهیم بود.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک، تلاشهای شهید حسن تهرانیمقدم برای ایجاد صنعت موشکی در کشور را یادآور شد و گفت: هنوز اراده محکمی برای ایجاد صنعت خودرو در کشور شکل نگرفته است. سیاهکلی در پاسخ به این سوال که آیا اقشار مختلف توان خرید خودرو با کیفیت را دارند، گفت: هیچکس حتی افراد کمبضاعت هم در صورتی که اختیار و توان مالی داشته باشند، حاضر به خرید جنس بیکیفیت نیستند، زیرا این کالا زود مستهلک میشود و جانشان را به خطر میاندازد.
تولیدکنندهای که با انگیزه پایین آوردن قیمت، کالای بیکیفیت تولید کند، خائن است، اما اگر برای بالا بردن کیفیت تلاش کند و موفق نشود، این تلاش قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه خودروسازان، اشتباهی خود را به عنوان صنعت خودرو جا زدهاند، گفت: خودروسازان برای حفظ خود در عرصه تولید مدعی هستند که ما به استقلال کشور کمک میکنیم، اما با یک تحریم آمریکا، بازار تولید خودروی ما میخوابد. به نظر من آمار غلط دادهاند و تصمیمگیران کشور را به انحراف کشاندهاند و در این مورد، باید قوهقضائیه ورود کند و پیگیر شود چرا صنعت مونتاژ را به جای صنعت تولید قالب کردهاند.
سیاهکلی یادآور شد: ممکن است حتی ۹۰ درصد قطعات تولید داخل باشد، ولی به هر حال همان ۱۰ درصدی که نمیتوانیم تولید کنیم نشاندهنده وابستگی است و دشمنان با همین مقدار وابستگی میتوانند ما را فلج کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رضایت نداشتن خودروسازان از قیمت و خریداران از کیفیت خودروها را یادآور شد و افزود: خودروسازان، سالها تحت عنوان تولید داخل و استقلال کشور، پول مردم را گرفتهاند و خودروی با کیفیت پایین به آنها دادهاند. وقتی دو طرف معامله ناراضی هستند، اصل معامله زیر سوال است. سیاهکلی در ادامه با انتقاد از رویکرد شورای رقابت گفت: شورای رقابت به جای اینکه به موضوعات اصلی بپردازد، قیمت میدهد.
این شورا چقدر میتواند روی قیمت نظارت دقیق داشته باشد. همانطور که از اسمش پیداست، شورای رقابت باید رقابت ایجاد کند. شورای رقابت اسمش را به شورای قیمت تغییر دهد. آیا واقعا الان بین دو خودروسازی که انحصار بازار داخل را در اختیار دارند، رقابت وجود دارد؟ وی درباره ایرادات وارده به طرح مجلس برای واردات خودرو نیز گفت: زمانی واردات انجام میدهیم که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد.
الان عرضه و تقاضای ما در حوزه خودرو با هم همخوانی ندارد و در حالی که خودروسازان ما مدعی هستند که میتوانند با بسیج امکانات، سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید کنند ما حداقل ۲ میلیون خودرو در سال نیاز داریم.
اگر ما سالی حتی ۲۰۰ هزار خودرو هم وارد کنیم به هیچوجه به تولیدکنندگان داخلی خودرو آسیبی نمیزند. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وارداتی که به تولید، صادرات و تنظیم بازار لطمه میزند غلط است، اما وارداتی که به تولید لطمه نمیزند و رضایت مردم را هم در پی دارد چه ایرادی دارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمله «واردات ضد تولید است جمله دقیقی نیست»، تصریح کرد: واردات بیرویه و غیرعقلانی و وارداتی که در خدمت تولید و صادرات و تنظیم بازار نباشد غلط است و دست این واردکننده را باید قطع کرد.
سیاهکلی، تعرفههای سنگینی که در دهههای گذشته بر واردات خودروی خارجی بسته شده را یادآور شد و گفت: این همه روی خودروهای وارداتی تعرفه میبندیم، اما باز تولیدکننده داخلی ناراضی است. فکر کردیم با ممنوع کردن واردات و تعرفه سنگین از تولید داخل حمایت کردهایم اما متاسفانه رقابت را از بازار گرفتیم و بازار را انحصاری کرده و عرضه و تقاضا را به هم زدیم.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختاری در حوزه خودروسازی گفت: باید دولت دست از سر خودروساز بردارد و خودروساز را آزاد کند و تعداد خودروسازها را افزایش دهد. حداقل ۱۰ خودروساز در کشور نیاز داریم، زیرا مابهازای جمعیت کشور، ۳۰ میلیون خودرو کم داریم.