حمید قرنی كه در كار توزيع لوازم یدکی ماشينهاي کاترپیلار و کوماتسو است، در گفتوگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: در بازار جنسهایی هستند که هیچ هویتی ندارند و معلوم نیست از کجا میآیند و به اسم جنس اصلی به فروش میرسند.
او ادامه داد: متاسفانه اینگونه اجناس در زیرزمینها تولید میشوند و هیچکسي روی این کار نظارت ندارد.
اين عضو اتحاديه لوازم یدکی با اشاره به اينكه اين مشكل را به اتحادیه اعلام کردهایم، گفت: به شکایت ما ترتیب اثر ندادهاند. انجام این کار همت میخواهد و باید یک تیمی جلو بیاید و این موضوع را جمع کند.
وي بيان كرد: اگر با تولیدکنندگان جنس فیک برخورد شود، به نفع همه بازار و حتی کشور است. البته آنها آنقدر قوی هستند که نمیتوان کاری کرد.
او در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما قدرت آنها از كجاست؟ گفت: آنها تیم مافیایي هستند که نمیدانیم از کجا تامین میشوند. البته کسانی که کارشان بازرسی باشد و بتوانند نظارت کنند میتوانند در اين موضوع کاوش کنند که ببینند چه کسانی در کجا این کالاها را تولید میکنند.
قرنی در پاسخ به اينكه چرا از اجناس فيك در بازار استقبال ميشود؟ اظهار كرد: چون قیمت آنها پایین است. اكنون کار ما بهدليل وجود همين اجناس تقریباً خوابیده است. ما قطعه را مثلا یک میلیون تومان میفروشیم و آنها همان قطعه را ۲۰۰ هزار تومان به فروش ميرسانند. خریدار هم نمیداند که چه چیزی را میخرد و فقط به دنبال خریدن جنسی ارزان است.
او درباره نحوه تعيين قيمت قطعات خودرو، بيان كرد: قیمت اجناس ما مشخص است. مانند خودرو که وقتي با چند جا تماس بگیرید، قیمت آن مشخص میشود. اینطور نیست که اجناس ما قیمت نامعقول داشته باشند و خیلی زیاد باشد.
اين توزيعكننده قطعات ماشينهاي كاترپيلار و كوماتسو همچنين گفت: متاسفانه برخی واردکنندگان جنس نامرغوب میآورند و بعد نمیتوانند پشت آن بایستند. در پاسخ هم به ما میگویند بلیت بگیرید و بروید، خودتان از توليدكنندهاش بپرسید. در حالی که وقتی جنسی را وارد میکنند بايد بتوانند خودشان پاسخگوی مشتری باشند.
وي با اشاره به اينكه ما همواره سعی کردهایم بهترین جنس را به شرکتها ارائه کنیم، گفت: ما توضیح میدهیم که ممکن است این جنس گرانتر باشد، اما کار میکند. قطعات ماشينهاي کوماتسو و کاترپیلار تولید داخل خیلی کمی دارند. جنس اصل کاترپیلار نيز بهصورت قاچاق وارد کشور میشود. در اين شرايط، نوسان قیمت ارز روی کار ما تاثیر گذاشته است.