قطعات خودرو

كيفيت بلبرينگ‌ها خوب نيست

رسول انصاری – عضو اتحاديه لوازم يدكي و فروشنده بلبرينگ – به خبرنگار قطعات خودرو گفت: ما مجبوریم بلبرینگ‌های چین را بخریم و همان‌ها را بفروشیم. به این دلیل جنس چینی می‌خریم که بلبرینگ کشورهای دیگر را وارد نمی‌کنند. این کار صرفه اقتصادي ندارد.

او توضيح داد: قیمت یک بلبرینگ آلمانی ۱۰ برابر نمونه چینی‌اش است و به‌دلیل قیمت بالا، خریدار هم ندارد. مردم جنس چینی را به‌خاطر قیمت پایین آن می‌خرند.

وي با اشاره به اين‌كه ۲۴ سال سابقه كار در اين بازار را دارد، ادامه داد: در سال‌های گذشته، بلبرینگ‌های آلمان، اتریش، چک و … را در بازار به فروش می‌رساندیم؛ اما اکنون هیچ‌کدام از آن بلبرینگ‌ها در بازار نیستند.

انصاری تاكيد كرد: فقط چهار تا پنج درصد بلبرینگ‌های آلمانی که در بازار می‌بینید، اصل هستند. بقیه بلبرينگ‌ها همه چینی هستند. برخي افراد قطعه کیفیت بالاتر را از چين می‌آورد و به اسم کشورهایی مانند آلمان و ژاپن به فروش می‌رساند. يكسري هم بلبرینگ‌هاي مالزی و سنگاپور را مي‌آورند و به اسم ژاپنی در بازار به فروش می‌رسانند. درصد کمی از بلبرینگ‌ها واقعا ژاپنی هستند که قیمت خیلی بالایی هم دارند.

اين عضو اتحاديه لوازم يدكي خودرو با بيان اين‌كه کیفیت بلبرینگ‌ها خوب نیست و کار نمی‌کنند، گفت: بلبرینگ نباید یک سال یا شش ماه کار کند! اما حالا بلبرينگ‌ها بیشتر از این مدت کار نمی‌کنند. آيا این درست است که قطعات ماشین یک سال کار کنند و بعد تعویض شوند؟!

وي درباره اين‌كه كيفيت پايين قطعات يدكي چه خطراتي ايجاد مي‌كند؟ اظهار كرد: اگر بلبرینگ در ماشین درحال حرکت خُرد شود، خودرو از جاده منحرف می‌شود. مقصر در این‌گونه تصادف‌ها قطعه است. اگر قرار باشد همه قطعات یک خودرو کیفیت خوبی داشته باشند، پراید بهترین ماشین است. وقتی قطعات درجه سه و چهار را روی یک ماشین می‌بندند مشخص است که پراید هم ماشین خوبی نخواهد شد.

انصاري در پاسخ به اين پرسش كه آيا کارشناس فنی پلیس در هنگام تصادف به درستي صحنه را بررسي مي‌كنند؟ گفت: قطعات خودرو خراب هستند، اما مقصر در تصادف‌ها راننده است، چون در حد یک یا دو ثانیه حواسش پرت می‌شود. وقتی حواس راننده پرت می‌شود، مجبور می‌شود ترمز بگیرد که در این ترمز، ممکن است لنت نگیرد یا لاستیک لیز بخورد. در نهایت ممکن است با خودروی جلویی تصادف کند، بعد می‌بینیم که ماشین تا کمر تا شده است. این موضوع دیگر به قطعه‌ساز برمی‌گردد. ولی مقصر اصلی راننده است که حواسش پرت شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *