جهان خودرو در ۲۰۲۲

دنیای اقتصاد – حالا سوال این است که در سال ۲۰۲۲ چه بر خودروسازی کشور خواهد آمد؟ به نظر می‌رسد بسیاری از آثار رویدادهای سال ۲۰۲۱ در ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد یافت؛ برای مثال هنوز چالش کمبود تراشه رفع نشده و انبار نمایندگی‌ها خالی است. سال ۲۰۲۲ اما با تنوع بیشتر و حق انتخاب بالاتری در زمینه خودروهای برقی همراه خواهد بود.

  ادامه کمبود محصول

از زمانی که ویروس کرونا جهان‌گیر شد، تولید خودروسازان رو به افول گذاشت اما فروش و تقاضا با سرعت زیادی به حالت عادی بازگشت. با این حال بر اساس گزارش موسسه مشاوره‌ای الیکس پارتنرز، توقف خطوط تولید به دلیل کمبود ریزتراشه، باعث زیان ۲۱۰‌میلیارد دلاری در گردش مالی خودروسازان جهانی شد. با اینکه کمبود شدید به تدریج در حال جبران است، تا بازگشت به حالت عادی به زمان زیادی نیاز است. همچنین درباره کمبود اقلامی مانند تایر، پلاستیک‌های مخصوص تریم داخل خودرو و فوم‌های موردنیاز صندلی‌ها کمتر صحبت شده و به احتمال زیاد سال ۲۰۲۲ خبرهایی از این دست بیشتر به گوش خواهد خورد.

  قیمت‌های بالاتر برای خودروهای نو

در سال ۲۰۲۱ و نسبت به سال ۲۰۲۰ خودروسازان ۸‌میلیون دستگاه خودروی کمتری تولید کردند. حتی اگر تولید به حالت عادی بازگردد، سال ۲۰۲۲ برای بازگشت انبارهای نمایندگی‌های خودروسازان به حالت عادی کافی نخواهد بود. به گفته تایسون جامینی از جی. دی. پاور، مشتریان همچنان با انتخاب‌های محدود مواجه خواهند بود و قیمت خودروها نیز سیر صعودی خواهد داشت.

  خرید آنلاین خودرو فراگیر می‌شود

وقتی آمریکا با تعطیلی‌های سراسری روبه‌رو شد، خودروسازان به سمت راهکارهای جدید برای فروش رفتند و چون مشتریان نمی‌توانستند به نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش مراجعه کنند، تحقیق و خرید آنلاین بیشتر در بین آنها رواج یافت. نمایندگی‌ها هم مجبور شدند تست خودرو را با سفارش آنلاین مشتری به درب خانه‌های آنها ببرند. همین موضوع باعث شده مردم به خرید آنلاین عادت کنند و انتظار برای تحویل خودرو هم به بخشی از سبک زندگی امروز تبدیل شود.

  افزایش سهم خودروهای برقی

زمانی سهم خودروهای برقی از بازار خودرو کسری از ‌درصد بود اما در همان نیم‌سال ۲۰۲۱ تقاضا برای خودروهای برقی دو برابر شد. مری بارا مدیرعامل جنرال موتورز می‌گوید: سال ۲۰۲۲ فروش خودروهای برقی به نقطه اوج می‌رسد و بازار خودروهای برقی انفجاری افزایش می‌یابد. متخصصان هم می‌گویند فروش مدل‌هایی که پیمایش به ازای هر بار شارژ آنها رقم بالایی باشد، در سال ۲۰۲۲ چهار برابر خواهد شد.

  اوج‌گیری استارت‌آپ‌های جدید

از جنگ جهانی دوم به بعد صنعت خودرو همچون یک باشگاه خاص با اعضای مشخص بود که تسلا این بازی را عوض کرد. حالا استارت‌آپ‌هایی جوانه زده‌اند که می‌خواهند موفقیت‌های مشابهی رقم بزنند. وال‌استریت هم به چنین جوانه‌هایی فرصت رشد داد. در این بین، ریویان هم موفقیتی مشابه تسلا رقم زد و اکنون ارزش سهام آن از ۹۰‌میلیارد دلار گذشته است.

  چالش بزرگ تسلا

در یک نگاه سال ۲۰۲۲ باید برای تسلا سال خوبی باشد مخصوصا که سال ۲۰۲۱ رکوردهای خیره‌کننده‌ای برجای گذاشت و خود را نزد مشتریان در سراسر دنیا به اثبات رساند. این خودروساز که از کالیفرنیای آمریکا شروع کرده دو کارخانه جدید یکی در آستن تگزاس و دیگری در برلین آلمان در حال احداث دارد تا به ظرفیت تولید خود بیفزاید و پاسخگوی تقاضای بالای مشتریان باشد. با این حال خیلی از وعده‌هایی که داده است مثل وانت سایبرتراک همچنان از برنامه عقب هستند. حتی این کمپانی وعده نسل جدید باتری‌های خودرو را مدت‌هاست مطرح کرده اما هنوز آن را محقق نکرده است. معضلات دیگر این خودروساز در سال ۲۰۲۲ علاوه بر رقبایی که در حال قوی‌تر شدن و به چنگ آوردن سهم این خودرو از بازار هستند، درگیری‌هایی است که با قانون‌گذاران در آمریکا پیدا کرده است.

  خودران‌ها همچنان در بن‌بست

خودروسازان در یک دهه گذشته وعده داده بودند که سال ۲۰۲۰ زمانی است که بشر به خودروی خودران دست پیدا می‌کند و خودروها دیگر نیاز به کنترل کامل راننده‌ها نخواهند داشت. این وعده محقق نشد اما سال ۲۰۲۲ یک سری از موانع از سر راه برداشته می‌شود. مرسدس بنز و جنرال موتورز برای اولین بار امکان برداشت دست راننده از فرمان را به شیوه امن ممکن کرده‌اند که در اصطلاح سطح۳ خودران به حساب می‌آید. این در حالی است که تا رسیدن به سطح‌۵ که دیگر نیازی به کنترل و نظارت راننده نیست، مسیری طولانی باید طی شود. چند شرکت دیگر مثل وایمو (خودران گوگل) و کروز

(خودران جنرال موتورز) در حال حاضر تمرکز خود را روی خدمات «اشتراک سواری» قرار داده‌اند. با این حال به خاطر تصادف‌هایی که در سال ۲۰۲۱ به دلیل سهل‌انگاری یا شیرین‌کاری صاحبان تسلا اتفاق افتاد، سامانه خودران اتوپایلوت تسلا زیر ذره‌بین ناظران، قانون‌گذاران و ممیزان این صنعت قرار گرفته است.

 چین در حسرت آمریکا می‌ماند

چند سالی است که چین به دلیل جمعیت بالا و رشد درآمد ناخالص ملی به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا تبدیل شده است. همین عوامل سبب شده خودروسازان داخلی چین مثل جیلی و گریت‌وال، چشم به آن سوی مرزهای بدوزند. خودروسازان ژاپنی و کره‌ای به بازار آمریکا نفوذ کرده‌اند اما چین همیشه به این بازار با حسرت نگاه کرده چون هنوز راه نفوذ زیادی به آن نیافته است. از زمان دولت ترامپ هم اصطکاک‌هایی به وجود آمده و جنگ تجاری چین با آمریکا، ورود خودروسازان چینی به آمریکا را با موانع بیشتری مواجه کرده است. با اینکه چند خودروی چینی در نمایشگاه‌های فروش خودرو در بازار آمریکا حضور پیدا کرده‌اند اما حضور فراوان خودروهای چینی در بازار آمریکا به این زودی‌ها دست یافتنی نیست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *