دنیای اقتصاد – طبق اعلام جنرال موتورز، در سال ۲۰۲۱ فقط ۲/ ۲ میلیون دستگاه خودروی این شرکت در بازار آمریکا فروخته شده است. در سال ۲۰۲۰ فروش این شرکت ۵۵/ ۲ میلیون دستگاه بود. این در حالی است که تویوتا در سال ۲۰۲۱ موفق به فروش ۳/ ۲ میلیون دستگاه شد که ۴/ ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. البته به احتمال زیاد تویوتا برای مدت طولانی نمیتواند این عنوان را حفظ کند چون بخش مهمی از این رویداد به خاطر کمبود تراشه (پردازشگرهای نیمه هادی) است که لطمه کمتری به تویوتا زد. تویوتا این معضل را با زنجیره تامین خود از سایر خودروسازان جهانی به شکل بهتری حل کرده است. بر اساس تخمینهای کاکس اتومتیو در سال ۲۰۲۱ کل فروش خودرو در بازار آمریکا ۹/ ۱۴ میلیون دستگاه بود، حال آنکه متوسط فروش در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ چیزی حدود ۳/ ۱۷ میلیون دستگاه بوده است.
به گزارش سایپانیوز، جنرال موتورز در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۳درصد کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودرو فروخته است. این خودروساز حتی در ماههای آخر سال ۲۰۲۱ خودروهای ناقص تحویل مشتریان داده و بسیاری از محصولات این شرکت سوپرکروز نداشتند. سوپرکروز البته از سامانههای بسیار پیشرفته جنرال موتورز است که به رانندگان اجازه میدهد در شرایط خاص و در جادهها یا خیابانهای ایمن دست خود را از روی فرمان بردارند. در سال ۲۰۲۲ با رفع معضل تراشه، به احتمال زیاد جنرال موتورز به وضع عادی باز خواهد گشت. در سپتامبر ۲۰۲۱ جنرال موتورز به علت کمبود امکانات، برخی از کارخانههای خود را تعطیل کرد. این شرکت در آن مقطع اعلام کرد که به دلیل کمبود تراشه جهانی، تولید ۶کارخانه خود در آمریکایشمالی را موقتا متوقف میکند. البته جنرال موتورز تنها شرکتی نیست که از این مشکل رنج میبرد بلکه خودروسازان دیگری مانند فولکس واگن، تویوتا، فورد و تسلا نیز با چالش کمبود تراشه مواجه هستند.