به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،جدیدترین محصول سایپا یعنی «شاهین» که خودرویی زیبا، بهروز و آپشنال و برخوردار از ایمنی بالاست، با قیمتی تقریبا برابر با قیمت کارخانه در بازار معامله میشود. درواقع گروه خودروسازی سایپا با تولید شاهین موفق شده است، هم شعار جدید «سایپاینوین» را جامه عمل بپوشاند، هم شعار قدیمی «سایپا؛ مطمئن» را. زیرا شاهین سایپا در حالی به این وضعیت تثبیتشده از لحاظ قیمت در بازار رسیده که تنها خودرو دارای 4 ستاره کیفی از ISQI (شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران) و استانداردهای ایمنی روز اروپاست.
نشانهگیری «شاهین» برای ستاره پنجم کیفی
شاهین محصول گروه خودروسازی سایپا در نخستین ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با چهارستاره کیفی وارد لیست محصولات مورد ارزیابی این شرکت شد.
براساس آخرین گزارش (ISQI)، با تستهای صورتگرفته در بخشهای مختلف سایپاشاهین نظیر فنربندی و تعلیق فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، این خودرو توانست چهارستاره کیفی را کسب کند.
کسب چهارستاره کیفی خودرو شاهین در حالی صورت گرفته که این محصول گروه سایپا برای نخستینبار مورد بررسی قرار گرفته و شرایط آن برای دستیابی به ستاره پنجم کیفیت هم در حال مهیاسازی است.
بهبود عملکردهای فنی در پیشرانه «شاهین»
نسخه اصلاحشده و ارتقایافته موتور M15 در شاهین تیپG با کمک فناوری توربوشارژ تقویت شده است و کوئلهای متفاوتی نسبتبه نسخههای بهکاررفته در خودروهای پیشین سایپا دارد که درمجموع تنفس این موتور هشتسوپاپه را در دورهای بالاتر تسهیل میکند.
این موتور 110اسبی، گشتاور 178نیوتونمتر را تولید میکند. در اینجا باید در نظر داشت که کشش هر خودرو نهتنها در عدد اسببخار بلکه در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف میشود. درحالیکه بازه قدرت عمده سدانهای فراتر از 4.4 متری داخلی به حدود 100 تا 110 اسببخار و حداکثر گشتاورشان به حدود 142 تا 158 نیوتونمتر میرسد، شاهین در فاز نخست تولید خود با حداکثر گشتاور 178 نیوتونمتر و گیربکس پنجسرعته دستی و کابلی 5F18 قدم به میدان گذاشت که نویددهنده کشش قابلتوجه این خودرو با پیشرانه توربو است.
یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریعتر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو بهواسطه سیستم توربو نصبشده روی پیشرانه 1.5لیتری آن است.
در خودروهای همقیمت تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور 3000 تا 3500 وارد مدار میشود اما در جدیدترین بهروزرسانیهای پیشرانه شاهین، حداکثر گشتاور 178 نیوتونمتر از دور موتور ۲۵۰۰ در دسترس است و به این صورت در بازه گستردهتری نسبتبه خودروهای رقیب میتوان از حداکثر کشش در این خودرو بهره برد.
هرچند دسترسی به این میزان گشتاور در دور موتور 2500 نسبت به گذشته که در دور موتور ۱۸۰۰ قابل دسترس بود، سبب کندی نسبی در شتابگیری اولیه شده است، اما درعینحال، دیرتر وارد شدن توربو در مدار سبب افزایش طول عمر پیشرانه و کاهش فشار روی آن میشود.
ازسوی دیگر، شاهین با وزن خالص 1278 کیلوگرم نزدیک به 90 کیلوگرم از سدانهای قدیمی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبکتر است و با طراحی آیرودینامیک خود، کشش و عملکرد فنی قابل قبولی را ارائه میدهد.
ابعاد و امکانات «سایپا شاهین»
ابعاد شاهین بهمراتب بزرگتر از رانا پلاس و فاصله محوری آن ۲۶۵۰ میلیمتر است.
از لحاظ مقایسه با «تارا» و «دناپلاس» که این روزها در صدر مقایسه با شاهین هستند، تارا با فاصله محوری ۲۶۵۲ و دناپلاس با فاصله محوری ۲۶۷۱ ازجمله سدانهای کلاسC هستند که با اختلاف ۲ و ۲۱ میلی متری در رقابت با سدان جدید سایپا قرار می گیرند.
اما باتوجه به اینکه شاهین از اصول پایه پلتفرم B تویوتا استفاده میکند و تا حدی اصول طراحی بهروزتری را دارد، با عرض ۲۰۵۰میلیمتر (از آینه تا آینه) عریضتر از رقبای نامبرده به چشم میآید. در بحث طول باید گفت این سدان سایپا از تارا و دنا پلاس کوتاهتر است و با ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتری، تا حدی قد بلندتری نسبت به رقبای ایرانخودرویی خود دارد.
فضای کاربردی صندوق عقب سایپاشاهین ۴۲۰ لیتر اعلام شده است. در بحث جرم خودرو نیز شاهین حدود ۳ کیلوگرم از دناپلاس سنگینتر است و نسبت به تارا هم نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم جرم بیشتری دارد. جرم خالص سایپا شاهین دندهای ۱۲۶۰ کیلوگرم اعلام شده است.
دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمهای، نمایشگر تعویض دنده، فرمان کمکی برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز ABS،EBD،BAS، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم چرم مصنوعی، زیرآرنجی جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرمافزار، رهیاب ماهوارهای، کامپیوتر سفر، سنسور فشار باد و دمای تایر، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینههای تاشو برقی و… ازجمله امکانات و مشخصات فنی سایپا شاهین تیپ G دندهای است.
از ایمنی بالا تا بالاترین سطح گارانتی
پیش از این، گروه خودروسازی سایپا ویدیو تست و بررسی ایمنی شاهین را منتشر کرد که در مراکز اسپانیایی و تایوانی انجام شده بود.
سایپاشاهین نیز مانند سایر خودروهای موجود در بازار شش تست معروف ECE را پشت سر گذاشته و توانسته است اعتبارنامههای این استاندارد را به دست آورد. ویدیوهای منتشرشده نشان میدهند ایمنی شاهین هنگام تصادف، به نسبت رقبا خوب و قابلقبول است و تا حدی اصول بهروزتری را نسبت به سایر خودروهای ملی در بحث توزیع نیروی ضربه دارد. ازسویدیگر، بررسی مدت زمان و نحوه پوشش گارانتی شاهین نشان میدهد این سدان ملی، ضمانت طولانیتری را برای بخش قوای محرکه نسبت به رقبای همکلاس خود در میان محصولات داخلی دارد.
شاهین با وجود اینکه بهعنوان یک خودرو مجهز به فناوری توربوشارژر شناخته میشود، دارای گارانتی ۶۰هزار کیلومتری است و نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد. این در حالی است که رقبای جدید شاهین دندهای با گارانتی پایه وارد بازار شدهاند و ضمانت فنی کمتری را نسبت به محصول جدید سایپا دارند.
خودرویی بهروز با قیمتی نزدیک به خودروهای پرتیراژ تکراری
درحالحاضر شاهین سایپا ازسوی کارخانه با قیمت 343میلیون و 600هزار تومان به فروش میرسد و در بازار نیز با قیمت 345میلیون معامله میشود.
حتی میتوان نمونه کمکارکرد این خودرو (بین 30هزار تا 40هزار کیلومتر) را با قیمتی حدود 300میلیون تومان خریداری کرد که بهعنوان یک خودرو بهروز، آپشنال و ایمن که هنوز گارانتیاش برقرار است، گزینه بسیار خوبی محسوب میشود.
چراکه اکنون با قیمت 300 تا 340میلیون تومان در بازار، تنها میتوان آن دسته خودروهای صفر داخلی را خرید که سالهاست روی پلتفرمهای قدیمی تولید میشوند و به لحاظ طراحی، ایمنی و امکانات قابل مقایسه با شاهین نیستند.