جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تاریخ انقضای باتری خودرو در حالت تقویمی و واقعی تا چه اندازه متفاوت است؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،عوامل بسیاری روی طول عمر باتری‌های سرب-اسیدی تاثیر دارند. عواملی همچون تناسب ظرفیت باتری با مصرف‌کننده، نحوه شارژ و عمق شارژ، تعداد سیکل‌های کاری، میزان جریان‌کشی مداوم و لحظه‌ای، ارتعاش و غیره.
اما یکی از کلیدی‌ترین عوامل تاثیرگذار روی طول عمر باتری‌های سرب-اسید دمای کاری آن‌هاست.

درواقع دمای بالا قاتل شماره یک باتری‌های سرب-اسیدی است و برخلاف آنچه تصور می‌شود، باتری‌های سرب-اسید سرمادوست بوده و به‌گرما تا حد زیادی حساس هستند و با بالا رفتن دمای کاری، عمرشان به‌سرعت کاهش می‌یابد.

طبق فرمول آرینیوس (Arrhenius equation)، رابطه مستقیمی بین افزایش دما و نرخ واکنش‌های شیمیایی وجود دارد و این افزایش نرخ واکنش‌های شیمیایی موجب بالا رفتن تصاعدی حرارت می‌شود و این مساله کاهش سطح الکترولیت و افزایش چگالی ناشی از تبخیر سطحی آب موجود در آن را به‌دنبال دارد و متعاقبا به‌پلیت‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

درنهایت تداوم این حالت باعث خشک شدن کامل الکترولیت سلول‌های باتری و از کار افتادن آن می‌شود.
عمر واقعی باتری در دمای ایده‌آل 20 درجه سانتیگراد با عمر تقویمی (عمر طراحی) آن برابر است و با بالا رفتن دما، عمر واقعی باتری کاهش می‌یابد.

به‌عنوان مثال یک باتری سرب-اسیدی درشرایط کاری در دمای 20 درجه سانتیگراد در هر سال 365 روز عمر خواهد کرد؛ اما همین باتری اگر در دمای کاری 30 درجه سانتیگراد کار کند با اعمال ضریب عمر 2.17، در هر سال 783 روز از عمرش کاسته می‌شود.

در یک مثال واضح‌تر، عمر واقعی یک باتری با دو سال عمر طراحی، در استانبول 23 ماه، در تبریز 19 ماه و در اهواز کمتر از 9 ماه خواهد بود و این از جمله دلایلی است که سبب می‌شود در اروپا و مناطق با هوای متعادل‌تر از ایران، گارانتی‌های بالاتری برای باتری‌ها درنظر گرفته ‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار