قطعات خودرو

به طور کلي بازار خودرو راکد است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در چرايي رکود مجدد بازار خودرو گفت: ۱۰روز ابتداي سال بازار خوبي را شاهد بوديم. البته تا زماني بازار خوبي داشتيم که ۱۳ تا ۱۴درصد اختلاف قيمت ديده مي شد. اما با رشد نرخ ارز، فروشنده ها قيمت ها را افزايش دادند و باعث کاهش تقاضا شدند. بعد از آن دوباره بحث واردات خودرو داغ شد و به نظر مي رسد تا جزئيات واردات مشخص نشود، بازار رونقي پيدا نمي کند.

البته بايد گفت؛ فروشندگان علاقه به فروش خودروها دارند، اما مشتريان خريد خود را به آينده موکول کرده اند. البته در بازار قيمت هاي اعلامي فروشندگان نسبت به هفته گذشته کمي افزايش يافته، چراکه هنوز جزئيات اين طرح به طور کامل اعلام نشده است. البته افزايش دوباره نرخ ارز تاثير خود را بر بازار خودرو هم گذاشته، به طور کلي بازار راکد است.

وي در خصوص بازار مدل هاي داخلي گفت: در اين بخش مشتري وجود دارد، اما واقعيت اين است که تهيه خودروهاي داخلي بسيار سخت شده، خودرو در بازار بسيار کم است.


موتمني با بيان اينکه مشکل بازار ما عرضه است ادامه داد: در بازار هم خودرو کم و هم قيمت ها بسيار بالاستبهعنوان مثال ۲۰۷ اتومات در سال جاري ۶۰۰ميليون تومان قيمت گذاري شده که معادل ۲۰هزار دلار مي شود. مشتري احساس مي کند شايد بعد از واردات بتواند خودرو ارزان و اقتصادي بخرد، اين در حالي است که دولت قصد دارد خودرو وارد کند و زمزمه هايي براي کاهش تعرفه ها شنيده مي شود. مشتريان در انتظار خودروهاي ارزان هستند.

۹۹درصد تقاضا در بازار کاذب بوده، يعني نه براي استفاده شخصي بلکه براي سرمايهگذاري است. در طرح جديد حدود ۳ميليون نفر ثبتنام داشته اند. درحاليکه خودرو چنداني در اين طرح عرضه نمي شود و اين افراد قصد دارند شانس خود را امتحان کنند و خودروهايشان را در بازار داخلي به فروش برسانند. اگر واردات آزاد شود و وقفه اي در عرضه وجود نداشته باشد، اين موضوعات خود به خود حل مي شود.

موتمني در تاثير کاهش تعرفه ها بر خودروهاي خارجي موجود در بازار بيان داشت: بهعنوان مثال در خودروهاي ۲۰هزار دلاري مانند الانترا، کاهش تعرفه حدود ۲۵ تا ۳۰درصد از قيمت آن کم مي کند. يعني مدلي که در بازار داخلي ۱.۵ميليارد تومان به فروش مي رسد، با ۳۰درصد کاهش تعرفه مواجه مي شود که افت قيمت چشمگيري را به همراه خواهد داشت. در هر صورت مشتريان از کيفيت خودروها گلايه دارند. مشتريان خودرو که حقوق خود را با دلار نمي گيرند، اما موقع خريد مجبور به محاسبه قيمت با نرخ ارز هستند. اگر واردات خودرو ادامه پيدا مي کرد، بسياري از مسائل حل مي شد.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ارتباط با بازار خودروهاي دست دوم نيز بيان داشت: در اين بخش هم قيمت ها بسيار بالاست. در همين سامانه فروش که ثبت نام خودرو انجام مي شود، هفته گذشته خودروهاي چيني با قيمت ۹۰۰ميليون تومان ثبت نام شدند.

اين قيمتگذاري تاثير منفي بر بازار مي گذارد. خودروهاي چيني که کيفيت چنداني هم ندارند، با قيمت ۹۰۰ميليون تومان به فروش مي رسند و چهارماهه تحويل داده مي شوند. شرکت ها به دليل اين که محصول شان را بفروشند و مشتريان گلايه نکنند، محدوديت عرضه ايجاد مي کنند تا اين خودرو در بازار آزاد با ۴۰۰ميليون تومان اختلاف بفروشند. در اين صورت کساني که از کارخانه خودرو را خريداري کرده اند، راضي هستند و فراموش مي کنند مدل هاي چيني را ۹۰۰ميليون تومان خريداري کرده اند.

به همين دليل خودروهاي کارکرده خارجي چندان کاهش قيمتي نداشتند. چراکه با مدل هاي چيني مقايسه مي شوند. اين در حالي است که واردات هم انجام نمي شود و افرادي که به دنبال خودروهاي اروپايي هستند، متوجه مي شوند مدل هاي کارکرده از صفرکيلومترهاي چيني بهترند.

وي همچنين در خصوص تاثير فروش خودرو از طريق سامانه يکپارچه اظهار داشت: در هر صورت براساس اين ثبت نام و قرعه کشي فرصتي پيش مي آيد تا افرادي که در اين چند سال نتوانسته اند خودرو ثبت نام کنند، شانس خود را بيازمايند و از بازار بي نصيب نمانند. تاثير اين طرح در ماه هاي آينده مشخص مي شود؛ زماني که اين خودروها به مشتريان تحويل داده شوند. نسبت به شرايط روز بازار قيمت گذاري شده و به فروش مي رسند.

موتمني در ارتباط با تثبيت برگ سبز بهعنوان سند خودرو و تاثيرآن روي بازار خودروها گفت: اين مورد بر وقت خريدار و فروشنده تاثير دارد. پيش از اين بايد زمان بيشتري براي خريدوفروش صرف ميکردند. ازسويديگر هزينه هاي مشتريان کاهش پيدا ميکند.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در پيشبيني واردات بازار اظهار داشت: تا امروز که واردات در حد حدس و گمان بوده و اخبار و جزئيات اين طرح هنوز مشخص نشده است. هرچه زمان از اين طرح ميگذرد، واکنش بازار به اين طرح تغيير مي کند.

با زمزمه آزادسازي واردات، قيمت ها کاهش پيدا کرد؛ اما با گذشت يک ماه از اين طرح و عدم اجراي آن، دوباره قيمت ها افزايش يافت. واردات يکي از ملزومات بازار خودرو است که به مصرف کننده و تنظيم بازار کمک ميکند. خودروسازان داخلي در سال هاي گذشته نتوانسته اند نياز بازار را تامين کنند. نابساماني و آشفتگي در بازار خودرو به دليل عرضه کم خودرو و مديريت بازار بوده است. براي تنظيم بازار دولت بايد واردات را مجاز کند تا نياز بازار تامين شود.


وي تاکيد کرد: اگر نياز بازار تامين مي شد امروز مجبور نبوديم براي ۲۰۶ تيپ دو که در کارخانه ۱۵۰ميليون تومان قيمت دارد، ۱۵۵ميليون تومان بيشتر در بازار پرداخت کنيم. برخي افراد بحث عرضه کالا در بورس را پيش مي کشند. در حالي که اين خودرو چه در بورس به فروش برسد، چه ازسوي کارخانه؛ باز هم با کمبود عرضه مواجه است.


موتمني با بيان اينکه مشکل بازار عدم تامين نياز بازار است افزود: اين رويه، اختلاف قيمت و تقاضاي کاذب را در بازار به وجود آورده است. در سال ۹۶ در يک مقطعي اکثر خودروها حدود ۱.۵ميليون تومان زير قيمت شرکت به فروش ميرسيدند. به دليل اين که تعداد کافي خودرو توليد ميشد و هم تعداد کافي خودرو وارد و تنظيم بازار صورت گرفته بود.

حدود ۱.۷ميليون دستگاه خودرو وارد بازار شده بود و فاصله قيمتي چنداني وجود نداشت. چون عرضه همسو با تقاضا نبود، اختلاف قيمت به وجود آمد و واسطه گري افزايش يافت. افرادي بيش از نياز خريداري کردند و سرمايه گذاري در اين بخش افزايش يافت تا سرمايه گذاران خود را با تورم بالا ببرند.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در شرايط نمايشگاه داران با توجه به رکود يکي دو سال اخير و همچنين موضوع ماليات گفت: در چند سال اخير تعطيلي هايي داشته ايم که غير از رکود، تعطيلي نمايشگاه ها به ماليات هم برمي گردد. سازمان امور مالياتي تراکنش هاي بانکي واحدهاي صنفي را ملاک قرار مي دهد.

در حاليکه اين تراکنش ها، نشان از درآمد واحد صنفي ندارد. اين واحدها ماليات خود را بموقع و سالانه پرداخت مي کردند. اين افراد مجبور به تعطيلي واحدها يا تغيير شغل شدند. سازمان امور مالياتي مانند ساير کشورها خود را بهروز نکرده، طبق ماده ۶۵۷ قانون تجارت، فعاليت اين واحد دلالي و واسطه گري است. خريداران پول را به حساب ما واريز کرده اند و به ازاي آن خودرو تحويل مي گيرند. واحدها بابت اين معامله ها تنها درصد مشخصي دريافت مي کردند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *