به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، مهندسان این مرکز پنج توصیه دارند که با آن میتوان از کولر یا تهویه مطبوع خودرو نتیجه بهتری گرفت. مهندسان این مرکز در اولین توصیه خود تاکید دارند که کولر در حرکت خودرو، بهتر کار میکند. هر چقدر هم سرعت خودرو بالاتر باشد، کمپرسور کولر هم سریعتر کار میکند در نتیجه بهتر خنک میکند. بعضی از مردم عادت دارند قبل از راه افتادن چنددقیقهای خودرو را با کولر روشن نگه میدارند تا اول فضای کابین خنک شود بعد راه بیفتند. تجربه و توصیه این مهندسان نشان داده که کولر خودرو در حرکت بهتر عمل میکند.
بهتر است ۲۰ ثانیه اول که کولر را روشن کردهاید، پنجرهها باز باشند، حتی در گرمترین روز تابستان؛ این کار بههیچوجه هدر دادن کولر و بنزین نیست و نتیجه بهتری هم دارد. توصیه دوم این است که پایینترین سرعت فن را انتخاب کنید. کمترین درجه کولر با کمترین درجه فن شاید دیرتر کابین را خنک کند اما به گفته مهندسان، کارایی و اثربخشی بهتری دارد و کمتر هوای داخل کابین را خشک میکند؛ هر چند تاثیر ناچیزی روی مصرف سوخت دارد اما به هر حال در بلندمدت قابلتوجه است.
با این روش دیرتر به نتیجه مطلوب میرسید اما به نتیجه بهتری میرسید. در توصیه دیگر تاکید شده وقتی تکسرنشین هستید گردش مجدد recirculation mode را خاموش کنید. البته این حالت بیشتر در خودروهای جدید وجود دارد و در خودروهای قدیمیتر این حالت اصلا در اختیار راننده نیست.
مهندسان این مرکز همچنین توصیه کردند که استارت-استاپ را خاموش کنید. این انتخاب هم برای همه خودروها وجود ندارد. بیشتر خودروهای ژاپنی هستند که این فناوری را روی خودروهای خود دارند و زمانی که خودرو بیش از ۲۰ ثانیه متوقف میماند، بخش اصلی موتور خاموش میشود و زمانی که راننده پدال گاز را فشار میدهد روشن میشود.
این فناوری را بیشتر برای کاهش مصرف سوخت روی خودروها نصب میکنند تا هم در پشت چراغ قرمزهای طولانی یا ترافیکهای سنگین هم سوخت کمتری مصرف شود هم آلایندگی کمتری ایجاد شود. اما در گرمای تابستان زمانی که کولر یا تهویه مطبوع روشن است بهتر است استارت-استاپ را به حالت خاموش درآورید. توصیه دیگر اینکه فیلتر [صافی] هوای کابین را همیشه تمیز نگه دارید. زمانی که فیلتر هوای کابین کثیف میشود، جلوی جریان مناسب و بهینه هوای داخل کابین را میگیرد.
هر چقدر خودرو جدیدتر باشد، چک کردن آن آسانتر است چون خودروسازان به تدریج این کار را برای صاحبان خودرو آسانتر کردهاند. بهتر است بعد از چند بار پاک کردن، زمانی که کثیفی زیادی روی آن انباشته شده، فیلتر را عوض کنید. بهتر است خودتان عوض کردن آن را یاد بگیرید و به تعمیرکاران نسپارید، هم هزینه آن کمتر میشود هم اطمینان خاطر بالا میرود.
در اکثر خودروهای جدید، صافی هوا پشت جعبه داشبورد [به قول خارجیها جعبه دستکش] قرار دارد و تعویض آن آسان است. و توصیه آخر اینکه در مورد سامانه کولر خودکار جدید خودروها موسوم به Automatic Climate Control هیچ فرقی ندارد که دما را روی پایینترین درجه تنظیم کنید یا نه. اکثر این سامانهها هم سرعت فن و هم درجه حرارت را به طور خودکار انجام میدهند. برای همین کافی است کولر را روشن کنید و بیخیال آن شوید.