جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

وقتی شاسی‌بلندها مرگبارتر هستند

مرگ و میر پیاده‌ها در سال 2020 نسبت به سال 2019 حدود 21 درصد افزایش پیدا کرد. این درصد افزایش از سال 1970 که گردآوری این آمار‌ها شروع شد، بی‌سابقه است.

انجمن ایمنی بزرگراه فرمانداران Governors Highway Safety Association این گزارش را منتشر کرده است. ریچارد رتینگ Richard Retting از محققان این انجمن می‌گوید: «تمام اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد در سال 2020 نسبت به سال 2019 تعداد خودرو‌های در حال تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها کمتر بوده است. در وهله اول انتظار همه این است که ترافیک کمتر باید مرگ و میر کمتر به بار بیاورد؛ اما برعکس اتفاق افتاد. می‌توان گفت که مغز انسان سوت می‌کشد.»

تعداد پیاده‌هایی که در سال 2020 در اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند، در 50 ایالت آمریکا به 6،721 نفر رسید. در سال 2019 تعداد پیاده‌هایی که جان خود را از دست داده‌اند 6،412 نفر بود.

اما این آمار و اعداد، کل داستان را نمی‌گویند. وقتی مردم مجبور بودند در خانه بمانند و دورکاری انجام دهند و مسافرت‌ها به حداقل ممکن رسیده چه بین شهری و چه از حومه به شهر، باید تعداد مرگ و میر پیاده‌ها هم کاهش پیدا کند. شاید لازم باشد که در ادامه این تحقیقات، تک تک موارد تصادف به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و علت تصادف و علت مرگ مشخص شود. با این حال محققان این پژوهش، علت اصلی را سرعت بالا می‌دانند. زمانی که تعداد خودرو در جاده‌ها و خیابان‌ها کمتر باشد، رانندگان وسوسه می‌شوند با سرعت بالاتری برانند.

دکتر جیمز آگوستاین Dr. James Augustine دکتر اورژانس خدمات پزشکی آتلانتا و سخنگوی پزشکان اورژانس کالج آمریکایی می‌گوید: «بررسی خودرو‌های تصادف‌کرده و بقایای باقی مانده از تصادف هم نشان از سرعت بالا هنگام تصادف دارند.» وی می‌گوید زمانی که تصادف با خودرو‌های اس یو وی [شاسی‌بلند] اتفاق می‌افتد، چون بخش جلوی این خودرو‌ها ارتفاع بیشتری دارد، صدمه‌های وارده به پیاده‌ها فاجعه‌بار است. وی در ادامه می‌گوید: «وقتی پیاده‌ها با خودرو‌های شاسی بلند تصادف می‌کنند یا با شدت به سمت جلوی این خودرو پرتاب می‌شوند یا در حالت بدتر به جلوی خودرو‌های اطراف پرت می‌شوند و نتیجه همیشه فاجعه‌بار است.»

بیشتر مرگ و میر پیاده‌ها در خیابان‌هایی اتفاق می‌افتد که حکم شریان شهری را دارند مثل خیابان‌های شلوغ که در آن کسب و کار‌ها و پیشه‌های متنوعی وجود دارد و مردم برای خرید خواروبار و ارسال یا دریافت مرسوله‌ها در پستخانه‌ها و غیره در رفت و آمد هستند. وی می‌گوید: «عبور از [این خیابان‌های شریانی] برای پیاده‌ها خیلی دشوار است و راننده‌ها به هیچ عنوان راه نمی‌دهند.»

آگوستاین می‌گوید مقصر اصلی بعد از سرعت بالای خودرو‌ها، پرت شدن حواس راننده یا پیاده است؛ «اکثر آن‌ها در حال نگاه کردن به تلفن‌های همراه و تبلت‌ها یا در حال بازی کامپیوتری هستند.»

با اینکه مصرف مشروبات الکلی در سال 2020 نسبت به گذشته در کشور‌های غربی افزایش داشته است اما دلیل اصلی این افزایش شدید در مرگ و میر پیاده‌ها نمی‌تواند باشد. در دوران کرونا بیشتر مردم گرایش به ماندن در خانه و مصرف در داخل خانه نشان می‌دهند. البته تحلیل و گزارش کامل در خصوص تأثیر الکل بر تصادف‌های رانندگی در پایان سال منتشر می‌شود. با این حال گزارش سال 2019 انجمن یاد شده GHSA نشان می‌دهد که عامل نیمی از تصادف‌هایی که به مرگ پیاده‌ها منجر شده است مصرف الکل، هم در راننده هم در پیاده‌ها است. رتینگ می‌گوید، نرخ مرگ و میر پیاده‌ها در اثر مصرف مشروبات نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است و از همان الگوی همیشگی پیروی کرده است. به گفته‌ رتینگ «این معضل همیشگی است و رفع شدنی هم نیست.» اما نمی‌توان افزایش 21 درصدی در مرگ و میر را صرفا به افزایش مصرف مشروبات الکلی نسبت داد.

منبع: سایپا نیوز

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار