به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین، قیمت در بازار آزاد بشدت از شرایط محیطی متاثر است. با توجه به شکاف تولید و عرضه، نوسان قیمت خودرو از عواملی چون مولفه های اقتصادی و غیراقتصادی از جمله نرخ ارز و تورم اثر می پذیرد. در شرایط فعلی نرخ ارز، خودرو مانند کالای سرمایه ای نقش حفظ ارزش پول را برای افراد ایفا می کند زیرا شرایط اقتصادی چند سال اخیر در کشور، حفظ ارزش پول از طریق بازار بورس، ارز، طلا، زمین و ساختمان را دشوار کرده است.
مقایسه قیمت کارخانه و بازار سه خودروی تولیدی گروه سایپا یعنی تیبا، ساینا و شاهین از مهر 1400 تا پایان خرداد 1401 به خوبی نشان دهنده تفاوت فاحش میان قیمت تولید خودرو و قیمت فروش آن در بازار است، رویه ای که مکررا خودروساز را با زیان انباشته مواجه می کند.
قیمت تولید کننده و زیان خودروساز
نرخ افزایش قیمت خودروی تولیدی در سالهای اخیر نسبت به افزایش قیمت نهاده های تولید یا مواد اولیه بسیار ناچیز بوده، همان طور که نمودار زیر نشان می دهد، 73% از قیمت تمام شده خودرو، مواد اولیه است.
ساختار هزینه های محصولی در یک خودروسازی
تورم نهاده های تولید و تورم بخش تولیدکنندگان خودرو بسیار بیشتر از افزایش قیمت اعمال شده بر محصولات تولیدی کارخانه هاست. در جدول زیر افزایش چشمگیر مواد اولیه در فاصله زمانی 1397 تا 1401 دیده می شود.
مقایسه نقطه به نقطه نهادهای تولید از فروردین 1397 تا فروردین 1401، واحد ریال
فاکتور دیگر در بررسی قیمت ماشین قدرت خرید مشتری و تصورشان نسبت به بالا بودن قیمت ماشین است، این تصور بیش از آنکه به قیمت خودرو مربوط باشد، در ارتباط با کاهش شدید قدرت خرید مردم در سالهای اخیر قرار دارد. نگاهی به دهک های پایین در بازار خودرو نشان می دهد که نزدیک به 50% مشتریان توان خرید محصولی با قیمت 200 میلیون تومان را ندارند. بروز این وضعیت و تداوم آن، عرضه خودروی اقتصادی از طریق طراحی و توسعه پلتفرم های جدید را به ضرورت بدل کرده است.