باربر نجیب به گفته یکی از مدیران شرکت زامیاد لقب نیسان آبی، خودرویی است که از سال 1349 در کشورمان تولید می شود. به گفته وی، بر اساس آمار منتشر شده این خودرو از سال 1351 تا حالا توانسته در حدود 1/2 تریلیارد تن بار معادل هشت هزار برابر وزن برج میلاد را در جاده های کشورمان جابجا کند. با این تعریف سراغ مدیر گروه تولیدی آسا ساز رفتیم که از سال 1367به تولید قطعات بدنه این خودرو مشغول است. اکبر افاضلی گفت: از سال 1353 در این بخش فعالیت داریم ولی از سال 1367 فقط به تولید قطعات بدنه نیسان آبی پرداختیم. در ابتدا فقط درب عقب نیسان را تولید می کردیم و هر سال قطعه جدیدی را به لیست قطعات تولیدی اضافه کرده و درحال حاضر تمامی قطعات بدنه نیسان را با یک نوع کیفیت و درجه البته به همان شکل سنتی گذشته، تولید می کنیم.
وی افزود: در طی این سال ها فقط در شکل اتاق عقب این خودرو تغییراتی صورت گرفته است. درگذشته با اتاق عقب کوچکتر و سرعت پایین تر ولی قدرت حمل تا 3 تن بار تولید می شد ولی حالا با اتاق عقب بزرگتر و سرعت بالاتر ولی توان حمل بار در حدود 2 تن تولید می شود.
اکبر افاضلی ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز ما فولاد است که از کارخانه فولاد مبارکه تهیه میکنیم. پیش از این کارخانه وارد بورس نشده بود و قیمت فولاد هر لحظه تغییر نمیکرد. از طرف وزارت صنایع هم برای هر تولید کنندهای مقدار مشخصی سهمیه فولاد با قیمت تقریبا ثابت و مشخص تعیین شده بود. ولی با تغییر این وضعیت و وارد بازار بورس شدن این کارخانه، قیمتها مدام در حال تغییر بوده و قادر به هیچ نوع برنامهریزی در تولید نیستیم.
بیشتر بخوانید: ناصر شبستری: نمیخواستم چینیها ارز کشور را ببرند
وی با اشاره به این که تقریبا در تمامی شهرها دارای نمایندگی هستند، گفت: ما براساس سفارش مشتری تولید می کنیم و در کل قیمت مواد و هزینه تولید برای تولید کنندهها بسیار بالا رفته است. البته بازار قطعات خودرو با واردات از چین شرایط بهتری پیدا کرده و امیدواریم بهتر از این نیز بشود.