قطعات خودرو

کوپهٔ ژاپنی یا سدان کره‌ای؟ درگ نیسان Z و کیا استینگر GT

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شاید نیسان Z و کیا استینگر GT رقیب مستقیم یکدیگر نباشد اما هردوی آن‌ها از پیشرانه‌های V6 توئین توربو استفاده می‌کنند و قیمتی نزدیک به هم دارند؛ بنابراین دیدن رقابت آن‌ها در خط مستقیم می‌تواند جالب باشد. بدین منظور، سم کارلیجن این دو ماشین را طی چند مسابقهٔ درگ و رولینگ در برابر هم قرار داده تا ببینیم کدام‌یک سریع‌تر است. به‌رسم همیشه اما بیایید ابتدا با نگاهی به اعداد و ارقام شروع کنیم.

 

 

نیسان Z از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربو استفاده می‌کند که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و باید وزنی ۱۶۱۰ کیلوگرمی را حرکت دهد. از سوی دیگر، زیر کاپوت استینگر GT یک موتور بزرگ‌تر ۳.۳ لیتری توئین توربو قرار گرفته که با وجود حجم بیشتر، قدرت کمتری برابر با ۳۶۸ اسب بخار تولید می‌کند اما گشتاور ۵۱۰ نیوتن متری آن از رقیب ژاپنی بیشتر است. این سدان کره‌ای با وزن ۱۸۹۵ کیلوگرمی، به میزان قابل‌توجهی از نیسان Z سنگین‌تر است اما در عوض از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. همچنین درحالی‌که رانندهٔ نیسان از عدم چسبندگی لاستیک‌ها شکایت داشت که باعث هرزگردی زیاد چرخ‌ها می‌شود، لاستیک‌های استینگر هیچ ایرادی ندارند.

چند ثانیه پس از شروع اولین درگ از حالت سکون، کیا نیسان را در آینه‌های خود می‌دید که دلیل این موضوع لاستیک‌های بد کوپهٔ ژاپنی بود اما در ادامه Z به‌راحتی از رقیب پیشی گرفت و با اختلافی حداقل به‌اندازهٔ طول دو خودرو پیروز شد. در درگ دوم، استینگر لانچ بسیار بهتری داشت و بازهم جلو افتاد ولی مثل درگ قبلی، این بار نیز نیسان خود را به رقیب رساند و پیشی گرفت با این تفاوت که حالا اختلاف دو خودرو هنگام عبور از خط پایان بسیار جزئی بود.

سپس خودروها برای سه مسابقهٔ رولینگ آماده شدند. اولین رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت آغاز شد که در آن کیا به پیروزی رسید. سپس رولینگ دوم با همان سرعت اما در دنده دو آغاز شد و این بار پیروزی به کوپهٔ ژاپنی رسید؛ و نهایتاً نوبت به رولینگ آخر از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. این بار خودروها مدتی نزدیک به هم پیش رفتند اما بازهم این نیسان بود که زودتر به خط پایان رسید. به‌طورکلی، نیسان Z را باید پیروز قاطع این رقابت دانست ولی این نکته را هم باید مدنظر داشت که استینگر ظرفیت حمل پنج نفر را دارد درحالی‌که کوپهٔ ژاپنی خودرویی دونفره است.

مشخصات فنی
  نیسان Z پرفورمنس کیا استینگر GT
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار ۳۶۸ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر ۵۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم ۱۸۹۵ کیلوگرم
قیمت ۵۱,۰۱۵ دلار ۴۷,۲۳۵ دلار

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *