پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 01 خرداد 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 01 خرداد 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها کجاست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : لایحه واردات کارکرده‌ها ۲۸ خردادماه در مجلس شورای اسلامی مصوب شد؛ این در شرایطی است که با توجه به طولانی شدن تدوین آیین‌نامه ورود خودروهای نو، مجلس دولت را مقید کرد که آیین‌نامه کارکرده‌ها را ظرف یک ماه تدوین و ابلاغ کند. حالا حدود یک ماه و نیم از ابلاغ قانون واردات خودروهای دست‌دوم به دولت می‌گذرد؛ این در شرایطی است که اظهار‌نظرهای ضدونقیضی در مورد تدوین آیین‌نامه کارکرده‌ها به گوش می‌رسد. در این زمینه روز سه‌شنبه عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت خبر داد و اظهار کرد که این آیین‌نامه در وزارت صمت به تصویب رسیده و برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال شده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حتی از هیات دولت خواسته که هرچه سریع‌تر آیین‌نامه واردات خودرو را تصویب کند، چرا که آن را مطالبه مردم خوانده است.

 

در همین حال روز گذشته عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه جلسه هیات دولت به نکته عجیبی اشاره و اظهار کرده که واردات خودروهای خارجی، اعم از صفر و کارکرده، آغاز شده و آیین‌‌نامه‌های مربوطه ابلاغ شده‌اند اما دولت واردکننده نیست و شرکت‌ها و موسسات خصوصی اقدام به واردات می‌کنند. بنابراین طبق اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، آیین‌نامه واردات نه‌تنها از فیلتر وزارت صمت گذشته که در هیات دولت نیز مصوب و حتی ابلاغ شده است.

لطف‌الله سیاهکلی نماینده دیگری است که پیگیر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از دولت است. وی که دفاع محکمی از واردات این نوع خودروها کرده و ورود کارکرده‌ها را به‌نوعی‌ الزام تنظیم بازار می‌داند، در مصاحبه‌ای نتیجه پیگیری‌هایش از تدوین آیین‌نامه دست‌دوم‌ها را تشریح کرده است.این نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که جلسه‌ای با افراد مسوول تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت داشته و پس از مطالعه آیین‌نامه و تبادل نظر در این زمینه، اصلاحاتی روی آیین‌نامه صورت گرفته است. وی در ادامه عنوان کرده که مقرر شد پس از بررسی مجدد مراحل تصویب شود، تا مردم از سازوکار واردات خودروهای کارکرده مطلع شوند. بر این اساس اگر چه هنوز مشخص نیست که تدوین این آیین‌نامه در چه مرحله‌ای قرار دارد با‌این‌حال برخی از نمایندگان مجلس بخشی از مفاد آن را فاش کردند.

در این زمینه  نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی این توضیح را داده که در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال، تقریبا محدودیتی در حوزه حجم موتور، قیمت، تعداد و افراد واردکننده وجود ندارد و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را وارد کنند. وی این موضوع را نیز اضافه کرده که ممکن است بودجه ارزی موجب محدودیت در واردات شود و برای رفع این محدودیت مقرر شد جلسه‌ای با بانک مرکزی برگزار و مشکلات موجود در این زمینه رفع شود. سیاهکلی با اشاره به راهکارهای رفع محدودیت ارزی برای واردات خودروهای کارکرده، این نکته را مورد تاکید قرار داده که چرا دولت باید ارز موردنیاز واردات خودرو را تامین کند آن هم در شرایطی که با محدودیت روبه‌روست؛ باید از ارز در اختیار مردم استفاده کرد به این معنا که ارز با منشأ خارجی و ارز با منشأ داخلی – موجود در منازل – یکی از منابع تامین ارز موردنیاز است.

در همین حال روز گذشته نیز جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گویی برخی از مفاد آیین‌نامه واردات خودرو را تشریح کرد. وی با تاکید بر اینکه تمام نواقصی که در آیین‌نامه خودروهای نو وجود داشت در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده رفع شده است، تاکید کرده که الزام تعیین حجم موتور، سقف دلاری و منشأ ارز واردات خودروهای کارکرده در آیین‌نامه اجرایی جدید برای واردکنندگان خودرو برداشته شده است تا بهانه از یک عده گرفته شود. وی به یک نکته مهم در آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نیز اشاره و اظهار کرده که در آیین‌نامه دولت به اشخاص حقیقی اجازه واردات به ازای هر نفر یک خودرو داده شده به‌طوری‌که مردم با ارز خانگی خود می‌توانند خودرو وارد کشور کنند.

 

بدین ترتیب در شرایطی اظهارات ضدونقیضی از تدوین آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد این آیین‌نامه با مشورت نمایندگان مجلس نهایی شده و تنها در انتظار مجوز هیات دولت است. مفادی که دو نماینده مجلس در اظهاراتشان عنوان کردند، بیانگر این موضوع است که آیین‌نامه ورود کارکرده‌ها شرایط سهل‌تری را برای واردات در نظر گرفته و ممکن است ورود این نوع خودروها نسبت به محصولات صفر پیشی بگیرد. بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی در مورد  کارکرده‌ها مصوب کرده واردات این خودروها برخلاف واردات محصولات صفر بدون انتقال فناوری لازم‌الاجراست.

همچنین آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز موردنیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون مدنظر قرار گرفته است. در ادامه اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

  • تاریخ انتشار : 28 مرداد 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 81741
  • برچسب ها : خودروسازان, شورای رقابت, صنعت خودرو, عباس علی آبادی, قطعات خودرو, واردات کارکرده‌ها, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=81741
Prevقبلماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید گروه سایپا نوسازی شده است
بعدیBMW ضدگلوله معرفی شدNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

وقتی تابلوها قدیمی‌اند و نقشه‌ها جدید: مسافران دست‌به‌کار می‌شوند!

27 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

سایپا در آستانه واگذاری تاریخی؛ آغاز نبرد قدرت با چاشنی دلار و سیاست
واگذاری سایپا؛ آزمونی دیگر برای اراده دولت در خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو
ایران‌خودرو رکورددار رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش
پایان داخلی‌سازی، آغاز مونتاژ هدفمند؟
ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.