ابراهیم دوستزاده در گفتوگویی با اشاره به حضور مسئولان انستیتو «نامی» روسیه در کشورمان، افزود: در روزهای گذشته مسئولان انستیتو نامی روسیه که در حقیقت تعیینکننده استراتژی صنعت خودروی این کشور است، در تهران حضور یافتند؛ این انستیتو ضمن ایدهپردازی در این صنعت، به ارائه خدمات تست برای خودروسازان و قطعه سازان، همچنین طراحی خودرو، طراحی پلتفرم، انتقال فناوری و غیره میپردازد.
دوستزاده خاطرنشانکرد: نمایندگان این انستیتو اعلام کردند که مطابق دستور رییسجمهور روسیه، تا سال ۲۰۳۵ باید ۸۰ درصد خودروهای موجود در این کشور و قطعات آنها داخلیسازی شود که فرصت بسیار خوبی برای صنعتگران ایرانی است.
وی با اشاره به نشست مسئولان این انستیتو با «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در روزهای گذشته، همچنین اعضای انجمن صنایع همگن قطعهسازی در روز گذشته، خاطرنشانکرد: پس از این جلسات مقرر شد اقداماتی به صورت عاجل در دستور کار قرار گیرد و روسها خواستار سرعت بخشی به شکلگیری ارتباطات فیمابین شدند.
این عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعهسازی ادامهداد: مقرر شد کارگروههایی با تعداد افراد اندک، اما چابک و سریع در تصمیمگیری در دو کشور تشکیل شود که مورد حمایت خودروسازان و قطعه سازان دو کشور، همچنین وزارتخانههای صنعت طرفین باشد.
وی اضافهکرد: پس از آن، مقررشده تفاهمنامه همکاری دوجانبه برای تولیدات مشترک بهمنظور رفع نیازهای طرفین به امضای رسمی برسد و بلافاصله پس از آن، فهرستی از نیازهای صنایع قطعهسازی و بازار خدمات پس از فروش روسیه و همچنین نیازمندیهای قطعه سازان ایرانی آماده خواهد شد تا بدانیم چه اجزا و قطعاتی باید به فوریت در اختیار صنایع خودروسازی دو کشور قرار بگیرد و تامین شود.
موضوع بعدی، تدوین استانداردهای مشترک بهمنظور تسهیل صادرات و واردات بین صنعتگران دو کشور است که مقرر شده یکی از زیرشاخههای کارگروه اصلی یاد شده به موضوع استانداردسازی بپردازد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور با بیان اینکه مقرر شده این جلسات تا حصول نتیجه هفته ای یکبار به صورت برخط و همچنین حضوری ادامه داشته باشد، تاکید کرد: برای تشکیل این کارگروه از همفکری و مشورت مسئولان وزارت صمت، خودروسازان، انجمن صنایع همگن قطعهسازی و همچنین انجمن صنفی سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استفاده خواهد شد تا تیمی زبده از بهترین نفرات شکل گیرد که موارد بدون فوت وقت و در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی شود.
در این نشست که مدیران دو مجموعه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا هم حضور داشتند، در خصوص «همکاری انستیتو نامی با گروههای صنعتی ایرانخودرو و سایپا»، «انجام استانداردهای محصولات ایرانخودرو و سایپا توسط انستیتو نامی که تاییدیه مارک اروپا را دارد»، «کاهش هزینهها برای صادرات محصولات ایرانخودرو و سایپا به روسیه» و «تلاش برای ایجاد فرصتهای رقابتی و تلاش برای رقابت با محصولات کشورهای دیگر در روسیه» بحث و تبادل نظر انجام شد.
شایان ذکر است، اواخر مرداد امسال جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی با برپایی پاویون اختصاصی، در رویداد بزرگ نمایشگاهی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو حاضر شد. امسال ۳۲ شرکت مشتمل بر شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ۲ شرکت بازرگانی و همچنین ۲۸ شرکت قطعه ساز، در اتومبیلتی ۲۰۲۳ حضور یافتند که متراژی بیش از یکهزار و ۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده بودند.