قطعات خودرو

اتحادیه لوازم یدکی خودرو ادغام می‌شود؟

لوگو اتحادیه

17 روز دیگر دور دوم انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران برگزار خواهد شد و با توجه به تغییر قوانین انتخابات، این دور از انتخابات اهمیت بالایی پیدا کرده است. با توجه به زمان اندک باقیمانده تا روز انتخابات باید دید اتحادیه چه تدابیری برای مشارکت اعضای صنف اندیشیده است. قطعا با مشارکت حداکثری، اتحادیه نفوذ بیشتری پیدا خواهد کرد و مسائل و مشکلات اعضای صنف را راحت‌تر حل و فصل خواهد کرد.

 

ناکامی در دور اول انتخابات

 

دور اول انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو  15 اسفندماه 1400 در حالی که بیش از 1800 نفر از اعضای صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران در انتخابات شرکت کردند اما تعداد شرکت کنندگان به حد نصاب نرسید و این انتخابات به دور دوم رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که انتخابات هیئت مدیره اتحادیه‎‎های اصناف یکی از مهمترین انتخابات‌ها در کشور است که می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه اقتصاد بازار ایفا کند.

 

انتخاب زمان نامناسب

 

با وجود آنکه نائب رئیس اول و دوم اتحادیه و برخی از اعضای صنف، زمان انتخابات دور اول را با توجه به نزدیکی به عید نوروز، انبارگردانی و تسویه حساب‌های معمول پایان سال نامناسب می‌دانستند اما این انتخابات برگزار شد. این انتخابات همچون انتخابات دوره‌های گذشته در دو حوزه انتخاباتی مسجد اکباتان و پاساژ کاترپیلار برگزار شد.

 

ادغام اتحادیه یا هیئت رئیسه جدید؟

 

از آن سو با توجه به تغییر قانون انتخابات مبنی بر آنکه در صورت به حد نصاب نرسیدن دور دوم انتخابات، ادغام اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات با اتحادیه‌های دیگر قطعی است و ناگفته پیدا است با این اتفاق اتحادیه استقلال رای کنونی را نخواهد داشت.

 

علی اکبر بخشی نائب رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در جلسه‌ اخیر اتحادیه با کاندیداهای انتخاباتی بر اهمیت انتخابات دور دوم تاکید کرد و گفت: 10 خردادماه روز سرنوشت سازی برای صنف لوازم یدکی خودرو است. قانون برگزاری انتخابات در دوره قبل بر این مبنا بود که پس از به حد نصاب نرسیدن دو دور انتخابات، دور سوم هم برگزار می‌شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن انتخابات، اتاق اصناف گروه سرپرستی با نظر هیئت رئیسه و با نظارت اتاق اصناف تشکیل می‌داد و این گروه سرپرستی طبق قانون 6 ماه مهلت برگزاری مجدد انتخابات را داشتند اما در عمل مشاهده کردیم که برخی اتحادیه‌ها تا 2 سال بدون هیئت رئیسه جدید به کار خود ادامه می‌داد.

 

نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه، تغییر قانون انتخابات اتحادیه‌ها را برای مشارکت حداکثری مهم عنوان کرد و گفت: با تصویب قانون جدید انتخابات، اگر دور دوم به حد نصاب نرسد ادغام اتحادیه لوازم یدکی خودرو با اتحادیه‌هایی از قبیل اتحادیه لاستیک، تعمیرکاران خودرو و … حتمی است و شان اتحادیه و استقلال آن زیر سوال خواهد رفت.

 

قطعا با مشارکت پایین حتی در صورت به حد نصاب رسیدن انتخابات، اتحادیه قدرت چانه‌زنی و نفوذ خود را در اتاق اصناف از دست خواهد داد و طبیعی است  مواضع اتحادیه نسبت به تصمیم‌گیری‌ها در حداقل قرار بگیرد اما مشارکت حداکثری در انتخابات ضمن بالابردن قدرت چانه‌زنی اتحادیه، به نفع تمامی اعضای اتحادیه خواهد بود.

 

از طرف دیگر هرچقدر اعضای هیئت رئیسه اتحادیه پویاتر و منسجم‌تر باشد قدرت چانه‌زنی صنفی و فعالیت حقوقی اتحادیه نیز افزایش خواهد یافت و مطالبات اتحادیه با حاکمیت و نهادهای دولتی راحت‌تر خواهد شد.

 

تاریخ را ببین که چه تکرار می‌شود*

 

ماهنامه قطعات خودرو پیش از اعلام زمان برگزاری دور دوم انتخابات، بهترین زمان ممکن برای برگزاری دور دوم را پس از خردادماه اعلام کرده بود تا اعضا صنف امور مالیاتی خود را سر و سامان و به اتمام برسانند. با این وجود پیش‌بینی ادغام اتحادیه لوازم یدکی خودرو با اتحادیه دیگر محتمل به نظر می‌رسید، مگر آنکه اتحادیه برای رای حداکثری برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته باشد.

 

به عنوان مثال در جلسات اتحادیه با اعضای صنف، برخی از اعضا بر لزوم در اختیار قرار دادن اتوبوس در روز انتخابات برای کسانی که دور از محل انتخابات هستند، تاکید شده بود. باید دید اتحادیه لوازم یدکی در مدت زمان 17 روزه تا برگزاری انتخابات، چه برنامه‌ای برای انتخابات دارد.

 

 

*وحشت نشسته باز به هر برگ این کتاب / تاریخ را ببین که چه تکرار می‌شود (محمدعلی بهمنی)

 

 

 

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است