قطعات خودرو

تبلیغات انتخاباتی برای اطلاع‌رسانی و مشارکت اعضا مؤثر است

نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اعضای کمیسیون اقتصادی و حقوقی و کاندیداهای اتحادیه، روز سه‌شنبه 20 اردیبهشت ماه و با محوریت دور دوم انتخابات هیئت مدیره و لزوم مشارکت حداکثری در محل اتحادیه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار قطعات خودرو، در ابتدای این جلسه علی‌اکبر بخشی، نائب رئیس اول اتحادیه درباره هم‌اندیشی و الزام شرکت در انتخابات و همچنین سعید پیرزادی فخر، مدیر اجرایی اتحادیه درباره روند رای‌گیری و اعضایی که حق شرکت در انتخابات دارند توضیحاتی ارائه دادند.

 

بیشتر بخوانید: درج قیمت موجب ضرر توزیع‌کننده لوازم یدکی می‌شود

 

بی‌طرفان پس از آن گفت: تعداد بالایی از مغازه‌داران و فروشندگان لوازم یدکی خودرو مستاجر هستند و این افراد هیچکدام جواز کسب ندارند و جواز به نام صاحب مغازه است و مستاجران نمی‌توانند در رای‌گیری انتخابات مشارکت داشته باشند. حدود 1000 واحد صنفی ما دچار این مشکل هستند و اتحادیه باید با وزارت صمت در همین مورد وارد گفتگو شود تا مستاجران نیز بتوانند در رای‌گیری شرکت نمایند و دور دوم به حد نصاب کافی برسد و در این زمینه دغدغه نداشته باشیم.

 

 

علی اکبر بخشی، نائب رئیس اتحادیه نکته مطرح شده را حائز اهمیت دانست و از اعضا خواست تا درباره آن در نشستی به بحث و تفصیل این مورد برای حضور حداکثری در انتخابات بپردازند.

 

 

تماشا کنید: نامزدهای انتخابات هیات مدیره در جلسه هم‌اندیشی چه گفتند؟

 

 

سعید پیرزادی فخر نیز توضیح داد: تا سنوات گذشته هرکسی پروانه کسب داشت، اوراق مالیاتی به نام خود یا شخصی که در آنجا کار می‌کرد ارائه می‌کرد و اتحادیه هم درباره پرداخت مالیات مالک چشم‌پوشی داشت. اما در حال حاضر با وجود ماده 186 صاحب پروانه باید مالیات داده باشد و نمی‌تواند به نام شخص دیگری باشد و در آینده مشکل مطرح شده رفع خواهد شد. اما الان نمی‌توان برنامه‌ای برای افرادی که مستاجر هستند داشت و باید بر روی 6000 نفری که در صنف ما فعال هستند حساب باز کرد و آنها را ترغیب به رای دادن کرد.

 

اتحادیه نباید منفعلانه عمل کند

 

داود حسینی، فروشنده پیشکسوت لوازم یدکی راهسازی با بیان اینکه در دور اول انتخابات بسیاری از هم‌صنفان ما حاضر به شرکت در رای‌ دادن نبودند گفت: دو سه روز پیش از انتخابات دور اول انتخابات به بسیاری از فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو سر زدم و به جرات می‌گویم حدود 80 درصد از این دوستان تمایلی به شرکت در انتخابات نداشتند.

 

وی با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات و مشارکت حداکثری عنوان کرد: در چراغ برق به دلیل تمرکز هم‌صنفان راحت‌ترمی‌توان تبلیغات داشت اما در غرب تهران به دلیل پراکندگی تبلیغات با مشکلات بیشتری همراه است. اتحادیه باید برای ترغیب هم‌صنفان ما در غرب تهران برنامه داشته باشد و منفعلانه عمل نکند و اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد.

 

پیرزادی فخر درباره موارد مطرح شده از طرف حسینی اظهار کرد: در غرب تهران، اتحادیه شورای مشورتی غرب را تشکیل داده و آقای پایدار رئیس شورای مشورتی نیز پیگیر این مسائل هستند. شرایط شرایط حساسی است و همه همکاران ما به خصوص پیشکسوان، باید در این زمینه همکاری داشته باشند و اهمیت شرکت در انتخبات را برای هم‌صنفان ما توضیح بدهند.

 

امیرحسین صیرفی نیز یادآور شد: افرادی که برای اطلاع‌رسانی دوستان ما به غرب می‌روند باید بی‌طرفانه درباره انتخابات صحبت کنند. متاسفانه در دور اول انتخابات این بی‌طرفی از سوی شورای مشورتی رعایت نشد و اطلاع‌رسانی جهت‎دار بود و همین موضوع ضربه زننده است.

 

پیرزادی فخر نیز از تنظیم نامه‌ای در این خصوص برای شورای مشورتی غرب خبر داد تا در این دور اعضای شورای مشورتی غرب، اطلاع‌رسانی بی‌ط‌رفانه داشته باشند.

 

لزوم آسیب‌شناسی دور اول برای مشارکت حداکثری

 

در ادامه حمیدرضا حبیب دولابی با بیان اینکه دور دوم انتخابات اتحادیه بیشتر از هر زمانی مهم و حساس است عنوان کرد: برای مشارکت بالای هم‌صنفان در دور دوم باید دور اول انتخابات را آسیب‌شناسی و مورد بررسی قرار دهیم. با آنکه تبلیغات زیادی برای انتخابات شده بود و شور هیجان خوبی ایجاد شد اما دور اول که در 15 اسفندماه سال گذشته برگزار شد به حد نصاب نرسید.

 

وی افزود: دور اول انتخابات به صورت اکترونیکی برگزار شده بود و به راحی می‌توان مشخص کرد شرکت‌کنندگان دور اول در چه رده سنی بودند و چه کسانی رای اولی بودند و کدام مناطق رای بیشتری دادند و بر اساس آن برای دور دوم برنامه‌ریزی دقیقی داشت. مشاهدات من در زمان رای دادن مبنی بر این بود که حضور جوانان در انتخابات بیشتر بود و پیشکسوتان صنف ما حضور منفعلانه‌ای داشتند. ادامه این روند برای دور دوم نیز آسیب‌زا است و برای حل آن باید تدابیر درستی اتخاذ کرد. اتحادیه با برگزاری جلسات و همفکری با اعضا و آمار و اطلاعات کافی می‌تواند در حضور حداکثری اعضا موثر باشد.

 

عملکرد هیئت مدیره اتحادیه مورد انتقاد اعضای صنف است

 

سید مجید سادات خوانساری در ادامه با بیان اینکه یکی از دلایل شرکت نکردن اعضا در دور اول انتخابات به دلیل عملکرد اتحادیه است، اظهار کرد: عملکرد اعضای هیئت مدیر در سال‌های گذشته یکی از مواردی است که باید در آسیب‌شناسی دور اول و حضور نداشتن برخی اعضا مدنظر قرار داد. اعضای صنف از عملکرد اعضای هیئت رئیسه رضایت ندارند و به راحتی می‌توان صحت این موضوع را با حضور در میان هم‌صنفان تایید کرد. اتحادیه نباید امروز خودش را کنار بکشد و برای مشارکت بالای اعضا برنامه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اتحادیه می‌تواند کانون تبلیغات کاندیداها باشد، افزود: ما امروز باید فراموش کنیم رقابت می‌کنیم و پلتفرم کاری در بخش‌های مختلف برای 30 نفر کاندیداهای انتخابات تعریف کنیم. برای تبلیغات نیز می‌شود بنر بزرگی متشکل از 30 کاندیداها تهیه کرد و هدف اصلی اتحادیه و همه ما معطوف به مشارکت و ترغیب اعضا برای حضور در انتخابات باشد.

 

 

نقد منصفانه و دوری از تخریب

 

سیداحمد حسینی، مشاور حقوقی اتحادیه پیرامون دلیل به حدنصاب نرسیدن دور اول انتخابات، گفت: دور اول انتخابات نکته بسیار مهمی داشت و آن هم این است که بالادستی‌ها اراده‌ای بر انجام کار نداشتند و زمان برگزاری نامناسبی را برای برگزاری آن انتخاب کرده بودند. من قول می‌دهم دور دوم انتخابات به حد نصاب خواهد رسید، گرچه دور اول هم انتخابات ما به حد نصاب رسید اما سیستم احراز هویت آنقدر کُند عمل کرد که سرانجام عده‌ای فرصت رای دادن نداشتند. گرچه عملکرد ما هم ایراداتی داشته و باید درباره آن هم بحث کنیم.

 

حسینی با تاکید بر اینکه باید نگاه وسیع‌تری داشته باشیم و برای تاثیر بیشتر اتحادیه برنامه داشته باشیم، اضافه کرد: در گرماگرم انتخابات باید نقد منصفانه کنیم و از تخریب کاندیداها و همچنین هیئت مدیره اجتناب کنیم. هیئت مدیره آتی در صورتی می‌تواند موفق عمل کند که ضمن همدلی همه اعضا، از اشتباهات هیئت مدیره قبلی درس گرفته و از تکرار دوباره آن دوری کند. هیئت مدیره فعلی محاسنی نیز دارد که باید مدنظر قرار گرفته و راه درست آنها را هیئت مدیره جدید نیز در پیش گیرد.

 

اعتمادسازی، امیدآفرینی و انسجام‌بخشی 

 

سیدمحمدرضا آل هاشم نیز در ادامه جلسه گفت: همانطور که مستحضر هستید علی‌رغم حضور بیش از 1900 نفر از اعضای صنف فروشندگان لوازم یدکی در انتخابات و حضور خوب، فعال و قابل ستایش دوستان وهمکاران، انتخابات به حد نصاب نرسید و به دور دوم کشیده شد. لذا با توجه به جایگاه و اهمیت انتخابات، هر آنچه برای برگزاری بهتر دور دوم انتخابات در ذهن داشتم را بیان می‌کنم.

 

وی ادامه داد: از آنجا که هدف اصلی انتخابات ایجاد ارتقا، رضایت‌مندی و رفاه برای اعضای محترم صنف است، لذا اعتمادسازی، امیدآفرینی و انسجام‌بخشی از عواملی است که می‌بایستی با معرفی جامع‌تر و کامل‌تر کاندیداها و اعضای صنف و اعلام کامل اهداف و برنامه‌های ایشان، زمینه را فراهم ساخت که انتخاب‌کنندگان با علم و درایت کافی انتخاب خود را انجام دهند. بنابراین هم شان و هم کرامت کاندیداها بیش از پیش حفظ می‌شود و هم انتخاب کنندگان با رضایت و میل بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد. در این راستا می‌توان از رسانه‌ها، مجلات قطعات خودرو، شبکه‌های مجازی و سایت اتحادیه و … بهره برد و همچنین لازم است همانند گذشته تبلیغات همراه با اخلاقیات باشد و از رفتاریی نظیر بدگویی، تخریب، بی‌اعتمادسازی جدا خودداری کنیم.

 

آل هاشم تاکید کرد: برای شرکت و تشویق همه افراد ضروری است از جانب‌داری، محدودسازی و تحمیل پرهیز و اجازه دهیم افراد پس از اطلاع و شناخت کامل، انتخاب خود را انجام بدهند. بدیهی است حضور فعالانه اعضای محترم صنف، نشانه اتحاد و انسجام اعضای صنفی و برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات خواهد بود.

 

رعایت اخلاق حرفه‌ای کاندیداها اولویت بالایی دارد

 

در این جلسه حجم بالای تبلیغات دور اول مورد انتقاد برخی اعضا بود و علی اکبر بخشی در این زمینه بیان کرد: انتخابات صنفی از حالت سنتی خود خارج شده و این قضیه در همه صنوف اتفاق افتاده است. بنده از سال 1366 که در اتحادیه در حال خدمت هستم، ریالی برای انتخابات خرج نکردم اما روند انتخابات از دوره قبل ناگزیر به سمت تبلیغات بیشتر در جهت اطلاع‌رسانی اعضا پیش رفته است. اما قطعا ایراداتی هم بر روند تبلیغات وارد هست و اتحادیه به لحاظ قانونی نمی‌تواند به صورت مستقیم بر شکل و اجرای تبلیغات اعضا دخالت کند اما همواره ما توصیه‌ها و نکاتی را به صورت دوستانه مطرح کرده‌ایم.

 

علی اکبر بخشی رعایت اخلاق حرفه‌ای را از جانب تمامی کاندیداها لازم عنوان کرد و افزود: اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران تا این لحظه هیچگونه خرجی برای تبلیغات نکرده و قانونی را زیر پا نگذاشته است و خوشبختانه در دور اول انتخابات نیز کاندیداها به نسبت سایر صنوف، خرج‌های آنچنانی نداشتند و تبلیغات دور اول معقول بود. تبلیغات حداقلی برای انتخابات اجتناب‌ناپذیر و لازم است.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است