رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

صعود و افول تولید در خودروسازان خصوصی

آمار تازه از مسیرهای غیررسمی

در حالی که وزارت صمت وعده داده بود اطلاعات صنعتی دوباره در دسترس عموم قرار بگیرد، سامانه رسمی این وزارتخانه همچنان به‌روز نشده و آخرین گزارش آن به چند ماه قبل برمی‌گردد.
با این وجود، برخی آمارها از مسیرهای غیررسمی منتشر شده است؛ از جمله گزارش اخیر ایران‌خودرو که در قالب مطلب تبلیغاتی در برخی رسانه‌ها دیده شد.

عملکرد خودروسازان بزرگ

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا ۱۸ مرداد:

  • ایران‌خودرو با تولید ۱۸۹ هزار و ۱۵۴ دستگاه، نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۸۳ هزار و ۱۵۵ دستگاه) رشد ۳.۲ درصدی معادل ۵ هزار و ۹۹۹ دستگاه داشته است.

  • دومین خودروساز بزرگ کشور در همین بازه با تولید ۱۱۵ هزار و ۳۷۱ دستگاه نسبت به ۱۷۱ هزار و ۷۶۹ دستگاه پارسال، کاهش ۳۳ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت خودروسازان خصوصی

از میان چهار خودروساز خصوصی بررسی‌شده، دو شرکت رشد و دو شرکت افت تولید داشته‌اند:

  • بهمن موتور: رشد ۵۴ درصدی معادل ۳ هزار و ۸۷۱ دستگاه.

  • آرین‌پارس موتور: رشد ۴۰ درصدی معادل ۶۴۸ دستگاه.

  • مدیران‌خودرو: افت ۳۵.۲ درصدی.

  • کرمان‌موتور: افت ۲ درصدی.

ضعف شفافیت آماری

این آمار تنها تغییرات تیراژ را نشان می‌دهد و از جزئیات مهمی مانند ترکیب محصولات یا ظرفیت تولید خبری نیست.
در نبود گزارش‌های جامع و رسمی، فعالان بازار و رسانه‌ها ناچار به استناد به گزارش‌های بورسی شرکت‌های مادر در سامانه کدال هستند؛ گزارش‌هایی که بیشتر مالی و محدود به شرکت‌های اصلی مانند ایران‌خودرو و سایپا بوده و تصویر کاملی از کل گروه‌های خودروسازی ارائه نمی‌کنند.

پیامدهای محدودسازی اطلاعات

ادامه روند محدودسازی آمار، به‌ویژه در سال‌هایی که کیفیت و کمیت تولید کاهش می‌یابد، سابقه طولانی دارد. سیاستگذاران در چنین دوره‌هایی تمایل کمتری به انتشار داده‌ها دارند، زیرا این کار الزام به پاسخگویی را به همراه خواهد داشت.
در بلندمدت، این پنهان‌کاری می‌تواند فاصله قابل توجهی بین تصویر رسمی و واقعیت صنعت خودرو ایجاد کند و اعتماد عمومی را کاهش دهد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار