قطعات خودرو

آموزش بستن زنجیر چرخ به زبان ساده + تصاویر

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن به فصل سرما و بارش برف، یکی از مواردی که توسط رانندگان باید به آن توجه شود؛ بهمراه داشتن و البته بستن صحیح زنجیر چرخ است.

برخی از رانندگان زنجیر چرخ را به همراه ندارند و اگر هم آن را داشته باشند، نحوه استفادهخ از آن را بلد نیستند. در این گزارش می‌توانید نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ را یادگرفته و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

قبل از انجام هرکاری در اختیار داشتن زنجیر چرخ در فصل سرما یکی از نکات مهمی است که هر راننده باید به آن توجه کند، حتی اگر بارشی وجود نداشته باشد.

در ابتدا قبل از بستن زنجیر چرخ باید دو کار زیر انجام شود

ابتدا زمانی که قصد بستن زنجیر چرخ را دارید، به دلیل گل و لای و یا برف، چرخ ماشین شما کثیف شده است، پس در گام اول باید چرخ خودروی خود را تمیزکنید و سپس اقدام به بستن زنجیر چرخ کنید.

قبل از انجام سفر بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید، بهتر این است که این کار در زمانی که آب و هوا آفتابی و به اصطلاح چرخ‌ها خشک هستند، انجام شود تا چمو خم کار به خوبی دستتان بی آید.

چگونه زنجیر چرخ ماشین را ببندیم؟

اگر خودروی شما تک دیفرانسیل جلو یا عقب است دو زنجیر چرخ برای استفاده شما کافی است، در دیفرانسیل جلو، زنجیر چرخ را به چرخ‌های جلو و در خودرو‌های دیفرانسیل عقب، زنجیر چرخ را به دو چرخ عقب وصل کنید؛ در خودرو‌هایی که دارای دیفرانسیل در جلو و عقب هستند باید، هر چهار چرخ را به زنجیر چرخ تجهیز کرد.

در زمان بستن زنجیر چرخ در جاده، برقراری امنیت را اولویت کارتان قرار دهید و لایه‌های ضد آب را وصل کنید و از دستکش استفاده کنید.

تایر صحیح را تشخیص دهید

اگر ماشین شما با چرخ جلو حرکت می‌کند باید زنجیرچرخ را در چرخ جلو ببندید و در غیر این صورت زنجیر چرخ را به چرخ عقب وصل کنید، همچنین اگر از این مورد اطلاع ندارید، خودتان دستی آن را چک کنید یا از کسی بپرسید.

زنجیر و دستورالعمل آن را از بسته بندی خارج کنید

زمانی که ماشین خود را در محل مناسب پارک کردید کیف مربوط به زنجیرچرخ را باز کرده و زنجیر اول را خارج کنید، هر کیسه دارای دو زنجیر است.

گره خوردگی‌های زنجیر چرخ را باز کنید و در ابتدا کابل پلاستیکی را برداشته تا گره‌های زنجیر چرخ از هم باز شود این پلاستیک‌های انتهایی معمولا به رنگ زرد و آبی هستند.

زنجیر‌ها را داخل تایر قرار داده و کابل را در دست بگیرید، توجه داشته باشید که زنجیر چرخ‌ها را باید شل در دست بگیرید؛ سپس زنجیر‌ها را روی زمین پهن کنید به طوری که خار‌های زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد.

نباید خار‌ها به سمت لاستیک باشد چرا که در زمان حرکت باعث سوراخ شدن لاستیک می‌شود، سپس آن را پشت تایر قرار داده و از سمت چپ به راست بکشید. هر دو انتهای آن را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر زرد زنجیر چرخ را به انتهای آبی آن وصل کنید.

قلاب قرمز را به آن وصل کنید، قلابی پهن و خمیده که به خلاف جهت کابل وصل شده است؛ قلاب قرمز را از سمت راست به اتصال دهنده طلایی سمت چپ وصل کنید، به طوری که از حلقه سر دیگر زنجیر عبور داده و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

با چرخاندن این بست‌ها توسط آچار مخصوص، زنجیر چرخ روی لاستیک محکم می‌شود آچار مخصوص یا همان پیچ گوشتی دو سو را در محل بیضی شکل روی زنجیرچرخ قرار دهید و حلقه‌ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است را در جهت منحنی بست بچرخانید. برای باز کردن زنجیرچرخ، این بست‌ها را باید به حالت اولیه بازگردانید.

در ادامه باید اشکال چهار ضلعی را ایجاد کنید برای این کار زنجیر چرخ وصل شده را به بالای تایر هل دهید تا حالت چهار ضلعی در خلاف تایر به خود بگیرد و بین هرکدام از چهار ضلعی‌ها یک ریل مرکزی قرار دهید.

زیر چرخ را با زنجیر قرمز کاور کنید برای این کار قلاب قرمز را که مستقیما بر خلاف جهت اتصال کابل است را به اتصال زرد رنگ در قسمت چپ وصل کنید و زنجیر چرخ را به بالای تایر هدایت کنید. از زنجیر‌های بلند قرمز استفاده کنید و آن را به تنگ‌ترین حالت ممکن ببندید.

زنجیر یک چرخ بسته شد و حالا تمام این فرآیند را برای ۳ چرخ دیگر نیز تکرار کنید، سپس پشت فرمان نشسته و کمی به جلو رانندگی کنید چرا که این کار باعث می‌شود تا زنجیر چرخ‌ها به آرامی در داخل تایر فرو بروند.

زنجیر‌ها را دوباره سفت کنید، برای این کار قلاب‌ها را دوباره در بیاورید و آن‌ها را سفت کنید؛ زنجیر‌ها باید به گونه‌ای سفت باشند که هنگام حرکت کردن ماشین، هیچ صدای خاصی از آن شنیده نشود و اگر صدایی شنیدید، باید قلاب‌ها را یک بار باز کنید و بعد دوباره آن را به تایر بزنید.

با زنجیر چرخ‌های برفی چگونه رانندگی کنیم؟

هنگام رانندگی به دنبال صدا‌های غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه‌ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک‌ترین مکان ممکن توقف کنید. زنجیر‌ها را کمی شل کنید یا این که آن را کاملا باز کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ‌ها چکار کنیم؟

در روز‌های برفی بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید، و گرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد. هرگز با زنجیر چرخ در مکان‌های غیر برفی نروید. با زنجیر چرخ توقف‌های ناگهانی نداشته باشید.

چگونگی خارج کردن زنجیر چرخ

در یک مکان امن توقف کنید و زنجیر‌ها را خارج کنید. برای انجام این کار، اول قلاب‌ها را باز کنید و کش آمدگی‌ها را شل کنید، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید، دقیقا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.

در مرحله آخر نیز زنجیر را جوری جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از آن بسته بندی آن، اجازه دهید تا کامل خشک شود، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی افزایش می‌یابد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است