قطعات خودرو

احمد مرادی:دولت صدای تخریب آلونک خانواده مظلوم بندرعباسی را نشنید

نماینده بندرعباس،قشم ،ابوموسی،حاجی آباد،خمیر در مجلس گفت: موضوع تخریب آلونک متعلق به یک زن سرپرست خانوار بندرعباسی توسط شهرداری به کل دنیا مخابره شد؛چطور دولت صدای این خانواده مظلوم را نشنید؟

احمد مرادی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد مرادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 12 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: شهادت مظلومانه شهید “محسن فخری زاده” دانشمند به نام جمهوری اسلامی را محضر مقام معظم رهبری و امت شهید پرور ایران تبریک و تسلیت عرض می کنم.

نماینده بندرعباس، قشم ابوموسی، حاجی آباد ،خمیر در مجلس افزود: دشمنان قسم خورده بدانند که با این اقدامات مذبوحانه خود نمی‌توانند جلوی اراده و اعتقاد مردم ایران در رسیدن به اهداف متعالی خود را بگیرند و منتظر عواقب شوم این گستاخی باشند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت :موضوعی که طی روزهای گذشته در رسانه‌ها و فضاهای مجازی مطرح شد و دل تمامی انسان های آزاده را به درد آورد، تخریب آلونک متعلق به یک زن سرپرست خانوار بندرعباسی توسط شهرداری بود.

وی ادامه داد:خدای متعال صدای ضجه های این کودک بینوا را شنید و به کل دنیا مخابره کرد؛سوال اینجاست که چطور دولت صدای خانواده مظلوم را نشنید؟چرا وزیر کشور که مسئولیت مستقیم دارد در این موضوع هیچ عکس العملی از خود نشان نداد؟چرا اجازه داده شد که عواملی دست به کار شوند و زندگی شخصی این خانواده را مورد کنکاش قرار دهند تا به ناحق این زن بی پناه را فرصت طلب جلوه دهند.

مرادی در ادامه مطرح کرد:همه می‌دانیم فرصت‌طلب کسانی هستند که آپارتمان های بلندمرتبه می سازند و حقوق شهرداری را هم پرداخت نمی‌کنند،اما مدعی سهم‌خواهی بیشتر هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان ادامه داد: این موضوع در هر کشوری اگر اتفاق می افتاد ،حداقل بالاترین مقام مسئول در سطح ملی استعفا می‌داد،اما در بندرعباس آقایان آنقدر شیفته خدمت به مردم شدند که حاضر نیستند با صندلی شهرداری خداحافظی کنند.

دولت گزارش دهد کدام بخش از مشکلات مردم را بهبود بخشیده است

وی با بیان اینکه متاسفانه در دولتی که به اصول قانون اساسی توجه نمی‌شود، ضعیفان ضعیف‌تر و حقوق آنها پایمال تر می‌شود، ادامه داد:دولت گزارش دهد کدام بخش از مشکلات مردم را اصلاح کرده و بهبود بخشیده است؛وضعیت ارز و طلا، قیمت و کیفیت خودرو ،اشتغال، مسکن و معیشت مردم کدامیک؟این دولت با اهمال کاری های خود کار دولت بعدی را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

مرادی تاکید کرد:مردم انتظار دارند این مجلس انقلابی حداقل رئیس‌جمهور را به صحن علنی کشانده و وی را وادار به پاسخگویی کنند.

آنهایی که باید پاسخگوی عملکرد خود در منطقه آزاد قشم باشند به تکاپو افتاده اند

نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی،حاجی آباد،خمیر در مجلس با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خاطرنشان کرد: مشکلاتی زیادی است که مردم در استان هرمزگان سالیان سال با آن مواجه هستند،این استان بزرگترین و مهمترین پالایشگاه‌ها ،بنادر صنایع ،مناطق آزاد تجاری دارد و سهم مردم استان از این فرصت ها فقط و فقط آلودگی ،افزایش نرخ بیکاری ،افزایش آمار تصادفات منجر به مرگ و میر و افزایش مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است .

مرادی اظهار کرد: در این جلسه می خواهم از حسن اعتماد شما نمایندگان بزرگوار در اجازه تحقیق تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم تشکر می کنم ؛آنهایی که بایستی پاسخگوی عملکرد خود در منطقه آزاد قشم باشند به تکاپو افتاده اند و با جمع کردن امضا و تشکیل جلسات متعدد،وامصیبتا سر می‌دهند که مجلس قصد دارد خواب آنها را آشفته کند.

این نماینده  مردم در مجلس با اشاره به بودجه1400 ،مطرح کرد: بودجه سال ۱۴۰۰در حال رسیدگی است انتظار این بود که رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا کند،ولی متاسفانه به علت ترس از بیماری کرونا حضور نیافت.

مرادی با اشاره به عدم حضور رئیس جمهور در صحن علنی ادامه داد: این گونه حرکت‌ها توهین به ۸۵ میلیون جمعیت ایرانی است؛ آقای رئیس جمهور مطمئن باشید با کرونا نمی میرید،چراکه مرگ در حین خدمت توفیق می‌خواهد. حتما سرگذشت شهدای گرانقدر همچون شهید رجایی، باهنر، حاج قاسم سلیمانی دانشمندان هسته‌ای، شهید بهشتی و شهدای سلامت و امثال آنها را بررسی کنید و سرنوشت حاکمان خائن به مملکت را هم. انتخاب با خود شماست اگر می خواهید این شعر شامل حال شما نباشد؛عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود میبری و زحمت ما میداری .

گزارش رئیس سازمان بازرسی درباره تخریب یک آلونک در بندرعباس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر ایجاد واحد واکنش سریع در بخش های مختلف نظارتی و قضایی دستگاه قضا برای رسیدگی به موضوعاتی که به‎دلیل برخی حساسیت های اجتماعی باید با فوریت پی‌گیری شوند، اظهار داشت: در موضوع تخریب آلونک در بندرعباس، اداره کل بازرسی استان به صورت شبانه شهردار و 13 نفر از افراد دخیل و مرتبط با این موضوع را دعوت کرد و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام درویشیان خاطر نشان کرد: در جریان بررسی این موضوع مشخص شد که اقدام صورت گرفته از سوی مأموران شهرداری برای تخریب این آلونک، هیچ یک از تشریفات قانونی نظیر کسب مجوز مقام قضایی یا حضور نیروی انتظامی را طی نکرده که این کار واجد وصف کیفری تشخیص داده شده و برخورد قانونی با مقصران حادثه در دستور کار قرار گرفته است.

عباس امینی زاده به دنبال حادثه تخریب سرپناه یک زن در محله گل کنی بندرعباس

در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ممکن است برخی در جایگاه مسئولیت خود و در فضای هیجانی و عاطفی حرف استعفای من را بزنند، اما کار ناتمام زیاد دارم و تابع تصمیم شورای شهر هستم. شهرداری بندرعباس از لحظه اولیه گزارش با بررسی موضوع ضمن تقبیح این رفتار، برخورد با تمام عوامل این حادثه از ماموران تا مدیران دفتری را آغاز کرد و این موضوع تا نتیجه نهایی ادامه دارد.

تاکنون هیچکدام از اعضای شورا تماسی با من نگرفت

او ضمن تاکید بر تصمیم خود برای عدم استعفا گفت: با رای حداکثری شورا انتخاب شده ام و اعضای شورا چه به صورت فردی یا جمعی تاکنون (سه روز بعد از حادثه) صحبتی درباره موضوع تخریب خانه یا استعفا با من نداشته اند.

امینی زاده افزود: البته قرار است به زودی نشستی با حضور اعضای شورای شهر برای بررسی موضوع و پیدا کردن راهکار‌های بهتر برای انجام وظایف قانونی برگزار کنیم.

عذر می خواهم

شهردار بندرعباس عنوان کرد: به عنوان یک شهروند و مسئول از نوع برخورد ماموران رفع تصرف، که موجب ناراحتی مردم استان و کشور شد عذرخواهی می‌کنم.

به گفته وی ۴۳درصد شهر بندرعباس بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است و شهرداری برحسب قانون موظف به رفع تصرف است.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به بازتاب‌های محلی و ملی تخریب خانه یک زن در بندرعباس قصد استعفا دارد یا خیر تصریح کرد:

برای خدمت آمده ام و قصد استعفا و شانه خالی کردن از مسئولیت را ندارم و هنوز کار‌های ناتمام زیادی برای انجام وجود دارد.

امینی زاده اضافه کرد: به محض وقوع این اتفاق تمام مسئولان و ماموران مرتبط از میدانی تا دفتری معلق شدند، اما این برخورد‌ها را رسانه‌ای نکردیم تا اقدامات دستگاه قضایی تحت الشعاع آن قرار نگیرد.

در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی‌کنند

وی خاطرنشان کرد: نوع برخورد ماموران هیچ‌گونه توجیهی نداشته و تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست، اما حقیقت این است که در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی‌کنند و امکان بروز هر حادثه‌ای هست که باید با آموزش و دیگر تدابیر لازم، جلوی اتفاق‌های ناخوشایند این چنینی گرفته شود.

او ضمن قدردانی از دستگاه قضایی و سایر مسئولانی که به این پرونده ورود یا اظهار نظر کرده اند، اظهار کرد: هر کس در این ماجرا دچار قصور و اشتباه شده از خود من گرفته تا ماموران باید تابع قانون باشد.

هیچکس بازداشت نشده است

شهردار بندرعباس یادآور شد: تاکنون تعدادی از کارکنان شهرداری در رده‌های مختلف پیرامون این پرونده احضار و بازجویی شده اند، اما کسی بازداشت نشده و این افراد تا پایان تحقیقات تحت نظر هستند.

عوامل و انگیزه ضبط و پخش تصاویر

او درباره عوامل و انگیزه‌های ضبط و انتشار فیلم تخریب خانه و همچنین موضع گیری افراد مختلف پس از حادثه، عنوان کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها درباره موضوعات یاد شده بررسی کرده و نتیجه را به ما هم اعلام کنند، اما احتمال انگیزه‌های سیاسی در موج انتقاد‌ها از شهرداری وجود دارد.

رفع تصرف را از شهرداری بگیرند

شهردار بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: تخریب سرپناه هیچ شهروندی برای ما خوشایند نیست و از این که اختیار رفع تصرف را از شهرداری بگیرند تا به کار‌های مهم‌تر برسیم استقبال می‌کنیم.

تخلف در ساخت وساز

غیزانیه، آسیه پناهی و آلونک بندرعباس

در دهه های اخیر در کلان شهرهای مدرن دو نیروی اجتماعی رقیب بر سر شکل دهی به پیکربندی کالبدی فضای شهری با یکدیگر در تضاد بوده اند.

یکی نیروی اغلب مسلط و صاحب سرمایه که این پیکربندی را با هدف حداکثرسازی ارزش مبادله ای فضای شهری دنبال می کند و هدفش حداکثرسازی سود سرمایه است

و نیروی دوم که اغلب شامل طبقات محروم و متوسط جامعه است و مساله اش ارزش مصرفی و زندگی روزمره است و به تبع در بازساختاریابی شهر به دنبال ایجاد همخوانی با نیازهای اجتماعی و روزمره خود است.

وجه اشتراک

اگر چه در تاریخ معاصر اغلب نیروی اول بوده که توانسته تا حد زیادی شکل مطلوب خود را بر پیکربندی شهر تحمیل کند، اما این امر به معنای پیروزی همیشگی این طبقه نیست و همواره طبقات فرودست نیز در حال تلاش برای ایجاد تغییر متناسب با مطلوبیت های خود بوده اند که شکل گیری سکونت‌گاه های غیر رسمی را می توان به تلاش این طبقه در این جهت نسبت داد. در واقع حاشیه نشینی با بسیاری از ساخت و سازهای مدرن سرمایه داری در فضای شهری مثل برج سازی در خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهرها به عنوان تلاش این دو نیروی متضاد، در غیرقانونی و خلاف ضوابط شهرسازی بودن اشتراک دارند.

محل تفاوت

تنها تفاوت این دو نوع پیکربندی در این است که نیروی اول به واسطه برخورداری از ثروت و توان تاثیرگذاری بر نهادهای قدرت توانسته است به مطلوبیت غیر قانونی خود جامه قانون بپوشاند ولی طبقات محروم فاقد توانایی چنین کنشی هستند.

عاملیت بی قانونی های نوع اول با هزینه در رسانه های ملی و محلی خود را مدیر دوره طلایی شهر می خواند و عاملیت رویکرد دوم احتمالا به خاطر اخلال در نظم عمومی بازداشت می شود .

مسئله منتقدان برخوردهای ضربتی با سکونت‌گاه های غیررسمی مخالفت با قانون نیست، بلکه سوال این است که اگر بی قانونی (هر چند از نوع متکی بر قانون آن) می تواند آن چنان که امروز در بافت های مرکزی شهر استدلال می شود، برای طبقات اقتصادی فرادست حقوق مکتسبه ایجاد کند، طبیعتا می بایست برای حاشیه نشینان فرودست نیز چنین حق مکتسبه ای را قائل شد و اگر بنا بر برخورد با هر بی قانونی از ضوابط شهری نیز باشد طبیعتا اولویت با برخورد با طبقه اول است و نه کسانی که به دنبال پاسخ به حداقلی ترین نیازهای روزمره زندگی خود (که طبق قانون اساسی تامین آن به عهده حاکمیت است) هستند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *