امروز : دوشنبه 10 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • محمدامین الهی
  • 5 بهمن 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=76988

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای‌اقتصاد : خودروسازان در حالی شرطی جدید برای شرکت شهروندان در طرح‌های فروش خود اعمال کرده‌اند که این «قید» تنها به مشتریان عادی اختصاص دارد و شامل «مادران» و «مالکان خودروهای فرسوده» نمی‌شود. طبق اعلام دو خودروساز بزرگ کشور، از این پس برای شرکت در طرح‌های فروش آنها (چه عادی و چه در قالب قرعه‌کشی)، متقاضیان باید علاوه بر ایجاد حساب وکالتی، وجه کامل خودرویی را که می‌خواهند ثبت‌نام کنند نیز در حساب خود داشته باشند.

این شرط جدید پس از آن اضافه شد که در فروش قبلی ایران‌خودرو نزدیک به ۹میلیون تقاضا به ثبت رسید، آن هم برای تنها ۲۰هزار دستگاه خودرو. با توجه به این حجم عظیم تقاضا و انتقادهای زیاد بابت سیاستگذاری‌های خودرویی، خودروسازان احتمالا با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفتند مسیر ثبت‌نام در طرح‌های فروش خود را باریک‌تر و محدودتر کنند.

 

از همین رو از این پس برای شرکت در طرح‌های فروش خودرو باید کل وجه خودروی موردنظر در حساب متقاضیان وجود داشته باشد و این وجه توسط بانک بلوکه خواهد شد. این محدودیت اما تنها برای مشتریان عادی در نظر گرفته شده و شامل متقاضیان شرکت در طرح‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده نمی‌شود که اتفاقا اصل رانت در این دو طرح اتفاق می‌افتد، زیرا خودروسازان باید ۷۰درصد از ظرفیت فروش خود را به مادران دارای دو فرزند و بیشتر (که فرزند دوم آنها از ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد) (با سهم ۵۰درصدی) و مالکان خودروهای فرسوده (با سهم ۲۰درصدی) اختصاص دهند.

 

 

ازآنجاکه این سهمیه ۷۰درصدی باید با قیمت کارخانه‌ای (دستوری) عرضه شود، رانتی هنگفت از دل آن (رانت ناشی از اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودروها) به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود. هرچند این تکالیف قانونی را مجلس شورای اسلامی در راستای تشویق شهروندان به فرزندآوری و همچنین اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته، با‌این‌حال پرواضح است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دو طرح، به‌خصوص طرح «مادران»، واسطه‌گرانی هستند که با اجاره کارت ملی افراد مشمول، به دنبال استفاده از این سفره رانت عظیم هستند. بنابراین سهم اعظم رانت تولیدی در بازار خودرو با موتور این دو طرح ایجاد می‌شود، بااین‌حال سیاستگذار تنها دست روی متقاضیان عادی گذاشته است.

 

 

البته این رفتار سیاستگذار با توجه به جمعیت چند‌میلیونی شرکت‌‌کنندگان عادی، طبیعی به نظر می‌رسد، اما مساله اینجاست که چرا فکری به حال رانت «مادرانه» و «فرسوده‌ها» نمی‌شود؟ به عنوان مثال، پرواضح است که بخشی (شاید بخش اعظم) از تقاضا برای طرح‌های فروش مخصوص «مادران»، واقعی نیست و دلالان با اجاره کارت ملی مشمولان، پشت صحنه این ماجرا هستند. اما سیاستگذار کماکان از این رانت عظیم غافل مانده یا خود را به غفلت زده تا کماکان ۷۰درصد از ظرفیت فروش خودروسازان با قیمت‌های کارخانه‌ای به این دو گروه عرضه شود.

 

Print 🖨
  • ایران خودرو, بازار خودرو, خودروسازان, صنعت خودرو, فروش خودرو, قطعات خودرو, وزارت صمت
[ctp_print]
قبلیقبلمقاومت در مقابل ریزش قیمت خودرو در بازار
بعدیوزیر صمت با ورود مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو موافق استبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

بی‌طرفی «صمت» در کشمکش خودرویی
حسین پورمحمد 10 بهمن 1401
خودرو جدید سایپا در دهه فجر رونمایی خواهد شد
محمدامین الهی 09 بهمن 1401
پول های کهکشانی برای ماشین های کهکهشانی برای یک روز معمولی
حسین پورمحمد 09 بهمن 1401
خودروهای برقی صنعت پتروشیمی هند را متحول می‌کنند؟
محسن فاطمی 09 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

خودروهای داخلی و چینی در مدار ریزش بها!

خودروهای وارداتی کیا مدل 2023 به ایران را بشناسید + مشخصات فنی و عکس

نخستین سری از کامیون‌های وارداتی «بدون شرط اسقاط» ترخیص شدند

شرایط جدید قرعه کشی خرید خودرو را بشناسید، همه چیز درباره شرط حساب وکالتی

تصاحب ۸۰ درصدی بازار جهانی خودرو از آن کیست؟

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن