قطعات خودرو

افتتاح خط تولید کامپیوتر خودرو، (ECU )با حضور وزیر صمت

افزایش پلت فرم ECU تا سطح یورو 6

خط تولید کامپیوتر خودرو روز 15 بهمن ماه با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرکت دانش بنیان “سازه پویش” گروه عظام افتتاح شد.

به گزارش «قطعات خودرو»، خط تولید کامپیوتر خودرو (ECU ) روز15 بهمن ماه 1399 با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس ایروانی بنیان‌گذار گروه قطعه‌سازی عظام و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه سایپا، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برخی از معاونین و مدیران وزارت صمت و فعالان صنعت خودرو در شرکت دانش بنیان “سازه پویش” گروه عظام افتتاح شد.

این شرکت  توسط گروهی از سهامداران به رهبری گروه عظام در سال 1376 تأسیس شد و بعد از چند سال تلاش مستمر توانست به دانش پیاده سازی نرم‌افزار، سخت‌افزار، کالیبراسیون و ساخت قطعات کامپیوتر خودرو (ECU) دست پیدا کند.

شرکت لایسنس گروه عظام در سال 1396 برای نخستین بار با لایسنس شرکت آلمانی “بوش” شریک خارجی خود توانسته بود کالیبراسیون سیستم مدیریت موتور EMS خودرو را انجام دهد، اما با بازگشت تحریم‌های شدید آمریکا، همکاری با شرکت بوش ادامه پیدا نکرد. پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تولید ملی، گروه عظام با تکیه بر دانش داخلی و بومی سازی قطعات توانست در تولید این قطعات خودکفا شود و به توانایی طراحی، تولید و صحه گذاری کامل سیستم EMS دست یابد.

تولید 1500 قطعه انواع ECU در 3 شیفت کاری

“میرغلامرضا مرتضوی” مدیر گروه برق گروه  قطعات خودرو عظام و مدیرعامل شرکت سازه پویش در مراسم افتتاح خط تولید ECU  اعلام کرد: با افتتاح این خط تولید سالانه 5 میلیون یوروصرفه‌جویی خواهیم داشت. این قطعه مغز خودرو و سیستم قوای محرکه تلقی شده و عملکرد درست آن نیازمند دستیابی به حداقل آلایندگی، حداقل مصرف سوخت در کنار دستیابی به حداکثر قدرت و شتاب خودرو محسوب می‌شود.

به گفته وی؛ ECU در زمینه ایمنی خودرو همچنین  حفاظت از قطعات موتور در مقابل آسیب‌های مختلف نقشی اساسی  ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت سازه پویش افزود: خط تولید 16Bit-ECU شرکت سازه پویش در بهمن ماه سال جاری و همزمان با ایام  دهه فجر به‌بهره‌برداری رسید. این خط تولید قادر است در 3 شیفت 1500 قطعه انواع ECU را تولید و تست کند.

افزایش پلت فرم ECU تا سطح یورو 6

وی بیان کرد: گروه عظام تا پایان سال جاری فاز دوم این پروژه و خط 32Bit-ECU به بهره برداری خواهد کرد که در این صورت به تولید 3 هزار قطعه در روز دست پیدا خواهیم کرد. همچنین در آینده نزدیک در نظر داریم پلت فرم ECU تا سطح یورو 6 افزایش دهیم.

مدیر گروه برق گروه قطعات خودرو خاطر نشان کرد: محصول فعلی این شرکت قابلیت این را دارد که از موتورهای 4 سیلندر و3 سیلندر بنزینی و دوگانه سوز اعم از تنفس طبیعی و توربوشارژ، به صورت VVT و VVT Dual برای انواع جعبه دنده دستی و اتوماتیک، تا سطح یورو 5 همراه با EOBD را داراست  پیشتیبانی کند.

وی مهم‌ترین مشخصه کار شرکت سازه پویش را خودکفایی در حوزه مهندسی و توسعه، اعم از خودکفایی در طراحی سخت‌افزار، توسعه نرم‌افزار، کالیبراسیون و نیز طراحی و اتوماسیون تجهیزات تولیدی  برشمرد و گفت: هر زمان از سوی خودروسازان نیازمندی جدیدی مطرح می‎شود، سازه پویش با حداکثر سرعت و کیفیت می‌تواند به این نیازمندی‌ها پاسخ دهد.

محصولات گروه عظام، در حد استانداردهای بین‌المللی

مرتضوی در زمینه وجه تمایز محصولات ایرانی با محصولات مشابه شرکت‌های خارجی خاطرنشان کرد: محصولات گروه عظام علاوه بر ارائه مشخصات فنی و سطوح کیفی در حد استانداردهای بین‌المللی، به صورت هوشمندانه و طوری طراحی شده که همخوانی کامل با مشخصات و نیازمندی‌های موتورها و خودروهای داخلی را داشته و با حداقل زمان اجرای تغییرات مهندسی، بتواند نیازمندی‌های خودروسازان را پوشش دهد.

در ادامه این مراسم با بخش‌های مختلف شرکت سازه پویش گروه عظام ارتباط برقرار شد و مدیران هر بخش گزارش کار چند سال اخیر را ارائه دادند.

بومی‌سازی فن‌آوری و قطعات

عباس ایروانی بنیان گذارصنعت نوین قطعه سازی ایران در ادامه افتتاح خط تولید ECU در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تولید ECU را یک افتخار برای کشور تلقی می‌شود. ما با وجود تمامی سختی‌ها توانسته‌ایم با استفاده از دانش بومی نخبگان،  سد تحریم‌ها را بشکنیم و به جلو حرکت کنیم.

وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم مسیر گروه عظام در تولید دانش و بومی سازی فناوری و قطعات با تاکید بر پژوهش با قدرت ادامه می‌یابد.

گروه قطعات خودرو عظام، شامل 12 کارخانه

گفتنی است گروه قطعات خودرو عظام  دارای ١٢ کارخانه تولید قطعات اصلی خودرو در نقاط مختلف ایران است که از جمله آن می‌توان به تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان اشاره کرد.

عمده کارخانه‌های عظام نظیر پیستون ایران در تبریز، فرآوری و ساخت در شهر صنعتی رشت، استام صنعت در کمالشهر کرج در نوع خود بزرگترین و برترین کارخانه های تولید قطعات خودرو در ایران محسوب می‌شوند.

درباره گروه عظام

کارخانه پیستون ایران در تبریز با ظرفیت تولید ٦میلیونی انواع پیستون موتور های بنزینی و دیزلی، ١٠٠درصد فرآیندهای ساخت تولید از مرحله ریخته‌گری و ذوب آلومینیوم، ماشین کاری، تکمیل، آزمایش و بازرسی بزرگترین کارخانه تولید پیستون موتور در خاورمیانه است.

کارخانه فرآوری و ساخت در شهر صنعتی رشت با ظرفیت تولید ٦میلیونی انواع کمک فنر سبک و سنگین بزرگترین کارخانه تولید کمک فنر خودرو در کشور بوده که به زودی پس از نصب و راه‌اندازی تجهیزات خطوط تولید خریداری شده از پژو فرانسه، به بزرگترین کارخانه تولید کمک فنر در خاورمیانه تبدیل می‌شود.

از جمله قطعاتی که توسط این مجموعه تولید می‎‌شود می‌توان به انواع سیستم‌های برق و الکترونیک، ایمنی و امنیتی و مکاترونیک، قطعات تزئینی و پلاستیکی، انواع کیت کلاچ و کمک‌فنر،  فرمان هیدرولیک، انواع دینام و استارت، موتور فن، قفل‌های سوئیچی و مکانیکی، انواع پوسته‌های آلومینیومی، ریخته‌گری قطعات چدنی نظیر میل‌لنگ، دیسک و کاسه‌چرخ، بوش سیلندر، انواع پیستون‌های بنزینی، دیزلی و دیگر قطعات را برای خودروهای داخلی تولید و تامین می شود اشاره کرد.

اشتغال‌زایی 35 هزار نفری گروه عظام

بیش از ٤ هزار نفر در این کارخانه‌ها مشغول به کار هستند. حدود یک میلیارد شماره فنی توسط پرسنل این شرکت تولید می‌شود قطعات خطوط تولید خودروسازان داخلی و بازار قطعات یدکی را تامین می‌کند، از طرفی توانمندی صادرات این قطعات نیز وجود دارد.

گروه عظام برای پرسنل نیز دوره‌های آموزشی را در نظر گرفته است. دوره های آموزشی در دو بخش عمومی و تخصصی برای کلیه پرسنل در سطوح مختلف سازمانی ، برنامه ریزی واجرا می‌شود. دوره های آموزشی در بخش عمومی شامل ایمنی و بهداشت، کاری، اجتماعی، خانوادگی، ارتباطات و … است. آموزش‌های  بخش تخصصی نیز شامل  دوره های مدیریتی، سیستمی و کیفی، مهندسی الکترونیک و مکانیک و …خواهد بود.

 قطعات خودرو گروه عظام  با بالاترین کیفیت جهانی و تحت لایسنس شرکت‌های مطرح بین المللی ساخته و به‌ کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و ایتالیا صادر می‌شود. بر اساس برنامه راهبری گروه، تأمین قطعات خودروهای خارجی با برندهای مطرح جهان برای بازارهای داخلی و صادراتی نیز به زودی آغاز خواهد شد.

گروه عظام بالغ بر ١٠ هزار میلیارد تومان در صنعت قطعه سازی ایران سرمای‍ه‌گذاری کرده  است. علاوه بر اشتغالزایی برای 5 هزار نفر که پیش‌تر به آن اشاره شد؛ زمینه اشتغال 35 هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است. این گروه همواره کوشیده است فارغ التحصیلان برترین دانشگاه‌های ایران را جذب کند.

درحال حاضر حداقل ٥٤٠ شرکت تامین کننده مواد اولیه و قطعات داخلی با بیش از ٢٢هزار نفر نیروی انسانی با گروه عظام همکاری می‌کنند. این همکاری بیانگر از همت این گروه عظیم در بومی‌سازی فناوری تولید و حمایت از تولیدکنندگان خرد و مواردی از این دست است.

صدها میلیون دلار صرفه جویی با سرمایه گذاری گروه عظام

از طرفی سرمایه گذاری قابل توجه در کارخانجات عظام، بستری مناسب برای تولید انواع قطعات خودرو به ارزش سالانه بیش از ٧٠٠ میلیون دلار ایجاد کرده است. اگر سرمایه گذاری سال‌های اخیر عظام در قطعه‌سازی انجام نشده بود، امروز سالانه صدها میلیون دلار از منابع محدود ارزی برای واردات قطعه از کشور خارج صرف می شد.

اقدامات شرکت سازه‌پویش در راستای حفظ محیط زیست

شرکت سازه پویش می‌کوشد به استانداردهای جهانی و قانونی پایبند بوده و در جهت کاهش آلايندگي‌های محيطی تلاش کند در این زمینه از تکنولوژي SMT برای توليد محصولات با حداقل ضايعات و آلاينده‌های زيست محيطی، از قلع Lead Free به منظور جلوگيری از توليد سرب در محيط زیست و از فيلتر در سيستم هوا ساز برای  تصفيه هوای  داخل سالن‌های توليدی در جهت کاهش گرد وغبار محيطی و دود قلع استفاده می‌کند. بازيافت ضايعات توليدی با هدف استفاده در فرآيندهای ديگر از جمله دیگر اقدامات این شرکت در راستای حفظ محیط زیست تلقی می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *