قطعات خودرو

افزایش یا کاهش قیمت خودرو؛ کدام سناریو محقق می‌شود؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین- روند کاهشی قیمت خودرو در ابتدای هفته اول مرداد، این امیدواری را ایجاد کرد که شاید پس از مدت ها شاهد شکست قیمت ها باشیم.

 

در این میان،‌ کارشناسان دو نظر متفاوت را مطرح می‌کنند؛ گروهی معتقدند که قیمت خودرو در بازار آزاد، واقعیت را نشان نمی‌دهد.

 

استدلال این گروه این است که با توجه به هجوم تقاضا سوداگرانه به بازار خودرو طی سه سال گذشته و ایجاد تقاضا کاذب و غیر مصرفی، قیمت ها از میزان تعادلی فاصله گرفته است؛ بنابراین در صورت افزایش عرضه خودرو،‌ جذابیت این بازار برای سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده و در نتیجه از یکسو با کاهش تقاضا و از سوی دیگر،‌افزایش عرضه قیمت ها کاهشی خواهند شد.

 

در نقطه مقابل برخی کارشناسان هر چند استدلال گروه نخست را می پذیرند اما بر این باورند که شرایط تورمی کشور و آینده مبهم برجام به گونه ای است که نمی تواند انتظار داشت شرایط کنونی تغییر محسوسی چه از طرف عرضه و چه از طرف تقاضا داشته باشد.

ادامه قیمت گذاری دستوری و فاصله چند ده میلیونی قیمت کارخانه و بازار،‌ همچنان تقاضای سوداگرانه را روانه بازار خودرو خواهد کرد. نگاهی به آمار متقاضیان فروش خودرو هم گواه این موضوع است؛ در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و با وجود فیلترهای مختلف برای کاهش تقاضای سوداگرانه باز هم شاید ثبت نام بیش از ۵ میلیون نفر بودیم که نسبت به مرحله اول افزایش بیش از ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین انتظارات تورمی منجر خواهد شد که همچنان خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تقاضا داشته باشد.

 

از سوی دیگر، انتظار تغییر چشم گیر در طرف عرضه منطقی نیست. آیین نامه واردات خودرو که قرار بود خرداد ماه نهایی شود،‌ همچنان در هیات دولت خاک می خورد و با روند کنونی در صورتی که حتی امروز این آیین نامه نهایی شود نباید انتظار داشت تا زمستان خودروهای وارداتی به کشور برسند.

هرچند که با توجه به قیمت دلار و تعداد محدود حداکثر ۱۰۰هزار دستگاهی،‌واردات هم نمی تواند عطش بازار را کنترل کند. از سوی دیگر خودروسازان همچنان با زیان تولید می کنند و در این شرایط انتظار افزایش محسوس تیراژ تولید غیرمنطقی به نظر می رسد. این موضوع را اگر در کنار تحریم ها و محدودیت زنجیره تامین قطعات خودرو قرار دهیم، افزایش تیراژ تولید را بیش از گذشته دور از دسترس نشان می دهد.

 

حالا باید دید که کدام یک از تحلیل های این دو گروه به واقعیت می رسد؛ در ادامه مروری به تحولات قیمت مدل های پر تقاضای بازار در هفته اول مرداد می اندازیم

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در این هفته نوسانات قیمتی را تجربه کرد و در نهایت نسبت به هفته گذشته با کاهشی ۱ میلیون تومانی به ۳۰۰ میلیون تومان رسید. مدل ۱۴۰۰ در این هفته برخلاف هفته گذشته بدون تغییر بود و ۲۹۲ میلیون تومان معامله شد.

 

تیپ 5 این خودرو در نسخه فول این هفته هم مانند هفته گذشته بدون تغییر ۳۶۰ میلیون تومان قیمت خورد.

 

پژو ۲۰۷ دنده ای با سقف شیشه ای در مدل ۱۴۰۱ که هفته گذشته با ۱ میلیون کاهش معاملات را به پایان برده بود در این هفته با کاهشی ۱ میلیون تومانی همراه بود و به ۴۰۷ میلیون تومان رسید

 

این خودرو در نسخه دنده ای با سقف فلزی با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت همراه بود و برخلاف روند کاهشی هفته گذشته به قیمت ۴۰۱ میلیون تومانی رسید

 

پژو ۲۰۷ در نسخه اتوماتیک برخلاف نوسان قیمت سایر محصولات پژو، در این هفته بر روی قیمت ۶۱۰ میلیون تومانی بدون تغییر ثابت ماند.

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس در هر دو نسخه دوگانه سوز و تک هر کدام با ۲ میلیون تومان کاهش معاملات این هففته را با قیمت های ۳۱۰ و ۲۹۵ میلیونی به پایان بردند.

 

مدل ۱۴۰۰ این خودرو که اس ال ایکس ام دارد این هفته را با کاهش ۲ میلیون تومانی سپری کرد و به ۳۳۸ میلیون تومان رسید.

 

پژو پارس ال ایکس این هفته با افزایش ۱ میلیون تومانی با قیمت ۳۷۵ میلیونی معاملات این هفته را به پایان برد.

مدل جدید تر و به روز این خودرو امسال توسط ایران خودرو رونمایی شد؛ یعنی ای ال ایکس تیوفایو در کارخانه قیمتی معادل ۲۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان دارد. پس از عرضه این خودرو در بازار از اواسط خرداد ماه به طور میانگین ۴۳۵ میلیون تومان معامله می شود این خودرو در این هفته با کاهش ۱ میلیون تومانی به قیمت ۴۲۷ میلیون تومانی رسید

 

سمند ال ایکس با جهش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان معامله شد.

پراید هم در نسخه ۱۱۱ و نسخه ۱۳۱ با ۲ میلیون تومان افزایش همراه بودند. این دو مدل خودرو در این هفته به ترتیب ۲۰۶ و ۱۸۵ میلیون تومان معامله شدند. پراید وانت یا همان ۱۵۱ در این هفته بدون تغییر ۱۸۳ میلیون تومان معامله شد.

 

تیبا هاچبک در مدل ۱۴۰۱ با ۱ میلیون تومان افزایش دیگر به قیمت ۲۰۷ میلیون تومانی رسید و نسخه صندوقدار هم با همین میزان افزایش ۲۰۱ میلیون تومانی شد

ساینا هم با افزایش ۱ میلیون تومانی در ابتدای هفته تا آخر هفته به قیمت ۲۱۳ میلیون تومان معامله شد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است