قطعات خودرو

امکان داخلی سازی قطعات موتورهای دیزلی بسیار محدود است

“محمد رضایی” از کسبه پاساژ ربیعی اعتقاد دارد امکان تولید داخلی دررسته تخصصی GM وجود ندارد.

 اگرهم در موارد نادری تولید شود از لحاظ کیفیت نمی‌تواند با اجناس خارجی رقابت کند. البته برخی ازقطعات مانند فیلترهوا و قطعاتی جزیی درداخل کشورساخته می‌شود. اما ، سیلندر و سرسیلندر و قطعات اصلی را نمی‌توان با کیفیت مطلوب تولید کرد.

وی می‌گوید: رسته کلی ما لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی است ولی به صورت تخصصی  لوازم موتورهای دیزلی جنرال موتورز آمریکا GM  را عرضه می‌کنیم.

آیا در حوزه تخصصی شما کمبود قطعه وجود دارد؟

بله، این قطعات از ابتدای انقلاب تحریم بود. بیشتراجناس رسته ما وارداتی هستند و از طریق کشورهای ثالث با پیچیدگی وارد کشورمی‌شوند. همچنین برخی از لوازم یدکی را از شرکت‌هایی که از گذشته قطعات مازاد دارند؛

گاهی مصرف‌کننده اگرخواهان خرید یک جنس باشد باید چراغ به دست گِرد شهر بگردد و به ۵۰ تا ۶۰ مغازه سربزند تا بلکه بتواند جنس مورد نظر خود را پیدا کند. حتی در برخی موارد مشتریان مجبور می‌شوند دو تا سه ماه صبر کنند به امید آنکه فردی از خارج  کشور بتواند قطعه مورد نیاز را به دستشان برساند.

پس می‌توان گفت یکی ازدلایلی که بازاربه سمت کالای قاچاق رفته مشکل گمرک است؟

بله؛ به اعتقاد من اگر گمرک با بازرگانان و وارد کنندگان تعامل بیشتری داشت قطعا شرایطی مهیا می‌شد که مصرف‌کنندگان درمضیقه قرار نگیرند.

زمانی که یک قطعه به راحتی وارد کشور شود ضرورتی ندارد که افراد به کالاهای قاچاق رو بیاورند.حتی قطعاتی که باید در ماشین‌ آلات ارگان‌های دولتی استفاده شود هم با مشکلاتی در گمرک مواجه می‌شود. اگر قوانین گمرک در زمینه واردات این قطعات راحت‌تر باشد کمتر کسی به سمت کالای قاچاق جذب خواهد شد.

تصور کنید یک دستگاه به دلیل کمبود یک قطعه از کار باز مانده است. وارد کردن قطعه ازخارج کشور دشوار است.

 از طرفی به دلیل ضیق زمانی باید به صورت هوایی به ایران منتقل شود که هزینه آن بسیار بالاست. متاسفانه تمامی این موارد به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد. زیرا تولید درکشور وجود ندارد.

آیا تجارت دیجیتال وارد حرفه شما شده است؟

تجارت دیجیتال تا 40 درصد وارد حرفه ما شده است.البته  فضای مجازی تنها برای تبلیغات کار ما کاربرد دارد اما خرید وفروش صورت نمی‌گیرد.

ترکیب مشتریان شما چگونه است؟

۵۰ درصد مشتریان ما از همکاران و ۵۰ درصد مصرف کنندگان هستند. قطعات ما تخصصی است. با لوازم ماشین آلات راهسازی فرق می‌کند. ما بیشتر در زمینه ژنراتور و قطعات مورد نیاز کشتی‌ها و قطار فعالیت می‌کنیم. به همین دلیل با ارتش، سپاه، وزارت نفت و غیره همکاری داریم. البته تعداد افرادی مشتریان ما کم است. اگر کاترپیلار و کوماتسو با هزار نفر کار می‌کنند ما با حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر همکاری داریم.

نحوه کسب و کار شما به چه صورتی است؟ خدمات پس از فروش دارید؟

ما خدمات پس از فروش نداریم. ما قطعات خود را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهیم. مصرف‌کنندگان هم  با تعمیرکاران سر وکار دارند. اگر تعمیرکاری حرفه‌ای باشد؛ نحوه کارکردن‌اش ضمانت کاری او می‌شود.

اکثر اجناسی که در فروشگاه ما به فروش می‌رسد اصلی هستند و تمامی تعمیرکاران و ارگان‌ها نیز می‌دانند که اگر اجناس و قطعات ما به درستی بسته شوند بیش از10 سال کار خواهد کرد.متاسفانه برخی ازهمکاران مجبورمی‌شوند اجناسی که در بازار کمتر وجود دارد را با کیفیت‌های پایین تر وارد کشور کرده که چنین کاری صحیح نیست.

زمانی که موتوریک ماشین باز می‌شود فرد باید هزینه ای حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان تنها به تعمیرکار بدهد. حال تصورکنید یک قطعه اصلی نبوده و تقلبی باشد علاوه برهزینه ای که مشتری بابت باز وبسته کردن موتورمی‌پردازد باید قطعه را باردیگرخریداری کند. تمامی این موارد در نهایت به زیان مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

برخی از مشتریان زمانی که به مغازه مراجعه می‌کنند انتظار دارند فروشنده دارای تخصص راهنمایی‌شان کنند. نظر شما در این باره چیست؟

طبیعتا اگر تخصصی وجود نداشته باشد نمی‌توان مشتریان را به درستی راهنمایی کرد. برخی از افراد خرید خود را به دست تعمیرکار می‌سپارند و بعضی مامور‌خرید دارند.

اما برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند خودشان به بازار مراجعه کنند طبیعتا برای چنین افرادی باید ویژگی‌های اجناس را توضیح داد. این توضیحات باید قانع کننده باشد اگرفروشنده به خوبی نتواند مشتری را قانع کند و تخصص کافی برای پاسخگویی نداشته باشد طبیعتاً مشتری به همکار دیگر مراجعه خواهد کرد. بنابراین اگر فروشنده در رسته خود تخصص داشته باشند نتیجه کار بسیارمطلوب است.

مهمترین انتظارتان از هیئت مدیره جدید اتحادیه چیست؟

مهمترین درخواستی که از اعضای هیئت مدیره جدید دارم برخورد قاطع  با کسانی است که اجناس تقلبی وارد می‌کنند. از آنجایی که خود ما در کار واردات قطعات هستیم این مسئله را خوب درک می‌کنیم.

 بارها اتفاق افتاده که ما به تولیدکننده اعلام کرده‌ایم اگرجنس بهتر از گریدA  دارید به ما بدهید. متأسفانه عده‌ای به دنبال سود بیشترهستند و برایشان فرق نمی‌کند که جنس درجه 2 یا 3 باشد.

اتحادیه دراین مورد چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

اتحادیه می‌توانند بازرسان اتحادیه را ملزم کنند که به بازار و مغازه‌ها سرکشی کرده و ببیند چه کسانی اجناس فیک و تقلبی می‌فروشند.متاسفانه گاهی نام فروشندگان لوازم یدکی به خوبی یاد نمی‌شود. چون مشتریان اصلا نمی‌دانند اجناسی که از چین وارد می‌شوند درجه بندی کیفیت دارند و متوجه تفاوت کیفیت اجناس نمی‌شوند.

 اینجاست که اتحادیه می‌تواند ورود کرده و اطلاع رسانی کند. مورد دوم اتحادیه می‌تواند بازرسان خود را در گمرک مستقر کند تا بتوانند اجناسی که وارد گمرک می‌شود را آنالیز کنند و بعد از بررسی‌ها و چک کردن دربازار توزیع شود یا کسانی که در کشورقطعه تولید می‌کنند را تشویق به تولید قطعات با کیفیت کنند.

“محمد” و “جواد رضایی” از ۱۹ سال پیش در پاساژ ربیعی فعالیت می‌کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *