قطعات خودرو

بخش خصوصی به حمایت‌های مالی احتیاج ندارد، موانع کسب وکار رفع شود

افزایش تمایل افراد برای بازرگانی کالا و کاهش رغبت برای تولید

مدیرعامل شرکت دوارسازان آپادانا با اشاره به افزایش تمایل افراد برای بازرگانی کالا و کاهش رغبت برای تولید گفت: بازرگانی حتی امروز که شرایط سخت‌شده است آسان‌تر از تولیداست. چراکه شروع یک کار تولیدی به مجوزهای متعدد، امکان سنجی، تهیه یک برنامه دقیق اقتصادی و بکارگیری سرمایه نقدی نیازمنداست. از روزی که پرداخت‌ها شروع می شود تا وقتی فروش و درآمد ایجاد می‌شود فاصله زمانی حداقل 12 ماه تا 60 ماه برای بخش خصوصی است. بطور طبیعی در این بازه زمانی تغییرات فراوانی روی می‌دهد که ممکن است اساساً برنامه تدوین شده و پروژه اقتصادی نباشد یا به اندازه کافی سودآور نباشد. بنابراین سرمایه گذاری در تولید دهها برابر از کار بازرگانی و خدماتی سخت‌تر و پرریسک‌تر است. این وضعیت ناشی از بی ثباتی در امور مالی، پولی، سیاسی و اجتماعی است. کسی که می‌خواهد کار تجاری یا تولیدی انجام دهد باید با جامعه همراه باشد. نمی‌توان فرهنگ عمومی و مناسبات اجتماعی را نادیده گرفت. کار زیربنایی فقط در صورتی امکان پذیر است که سیاست کلی در جامعه دارای ثبات نسبی باشد و آینده را بتوان پیش بینی کرد.

محسن شریفی مدیر عامل شرکت دوارسازان آپادانا است. وی در گفت‌و‌گو با «قطعات خودرو» در زمینه نحوه فعالیت این شرکت اظهار کرد: از سال 1389 وارد عرصه بلبرینگ شده و از همان سال با برند ODM وارد بازار شددیم. هم چنین شرکت  دوارسازان آپادانا نیز در سال 1390 تاسیس شد؛ اما فرایند تاسیس این شرکت از سال 1388 رقم خورد.

وی ادامه داد:از همان ابتدا تلاش کردیم تاییدیه کیفی برند  ODM را از تمام خودروسازی‌های کشور تهیه کنیم. به لطف عزیزانی که در آن دوران در بازار حضور داشتند، تلاش کردیم برند درجه یک را وارد بازار کنیم که بازخوردهای خوب این قطعه در بازار، از کیفیت مطلوب این برند حکایت می‌کند.

از همان ابتدای فعالیت، باخودروسازان مشکلاتی در زمینه پرداخت مبلغ در ازای تحویل جنس داشتیم. این مشکلی همیشگی تمامی تامین کنندگانی است که با خودروسازان کار می‌کنند. عدم پرداخت به موقع شرکت های دولتی همیشه بزرگترین سد در راه پیشرفت شرکت‌های خصوصی تلقی می‌شود.

شرکت‌های خصوصی به وام و حمایت‌های مالی احتیاج ندارند

مدیر عامل شرکت دوارسازان آپادانا با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی به وام و حمایت‌های مالی احتیاج ندارند خاطرنشان کرد: اکثر صنف‌ها در کشور در ابعاد بزرگ به یک شرکت دولتی ختم می‌شوند. شرکت‌های دولتی نیز به ازای خدماتی که از سوی شرکت‌های خصوصی دریافت می‌کنند، متعهد می‌شوند که هزینه این خدمات را در زمان مشخصی پرداخت کنند. تصور می‌کنم اگر این هزینه در موعد مقرر پرداخت شود، برای رشد و اعتلای یک شرکت خصوصی کفایت می‌کند و دیگر نیازی به ارائه وام و سایر خدمات دیگر نیست.

همکاری شرکت دوارسازان آپادانا و ایران خودرو

وی تصریح کرد: در سال 1392 با یکی از خودروسازان داخلی قرارداد همکاری امضا کردیم تا بتوانیم بلبرینگ را در محل برای این خودروها تولید کنید. در این راستا تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شرکت دوارسازان آپادانا به شرکت ایران خودرو منتقل شد. متاسفانه پس از تغییر مدیر عامل ایران خودرو، این همکاری ادامه پیدا نکرد.

شریفی افزود: شرکت دوارسازان آپادانا در مدت چند ماه تولید در یکی از سایت‌های ایران خودرو آغاز و بلبرینگ به صورت به‌روز در اختیار آنان قرار می‌گرفت. این قطعه با کیفیت و قیمت مناسب به این شرکت ارائه می‌شد؛ اما با تغییر مدیر کل به ما اعلام شد که مهلت این قرارداد به پایان رسیده است؛ در حالی که تنها 4 یا 5 ماه از انعقاد این قرارداد گذشته بود. این اتفاق منجر به کاهش رغبت و علاقه فردی مثل من که می‌خواست با تولید این قطعه کارخانه تاسیس کند؛ شد.

وی بیان کرد: به طور کل تولید بلبرینگ توسط شرکت ما در این نقطه متوقف شد و ماشین‌آلات مربوط به این امر در یک انبار خاک می‌خورد. شرکت دوارسازان آپادانا همانند گذشته در زمینه واردات قطعات خودرو مخصوصا بلبرینگ فعال بوده و روز به روز این فعالیت در حال افزایش است. اما موضوع تولید به دلایلی که پیش‌تر به آن اشاره شد، کم‌رنگ‌تر شده است.

کاربرد برینگ در صنعت

مدیرعامل شرکت دورارسازان آپادانا با اشاره به اهمیت بلبرینگ خاطرنشان کرد:

بلبرینگ قطعه بسیار مهمی است، در هر بخش صنعت اگر قطعه‌ای در حال چرخش باشد 90 درصد ازbearing یا یاتاقان استفاده شده است. قطعه bearing به معنای یاتاقان بوده و به 2 نوع غلتشی و لغزشی تقسیم می‌شود. یاتاقان‌های لغزشی اصطکاکی بوده و از صنفی که به عنوان بازار بلبرینگ در تهران وجود دارد؛ جدا هستند. یاتاقان‌های غلتشی در کل بازار بوده و شامل یک رینگ داخلی، یک رینگ خارجی، ساچمه یا ریتینر (نگه‌دارنده) است.

وی اضافه کرد: برینگ در هر قطعه‌ای از صنعت که در حال چرخش باشد؛ از موتورهای کوچک و بزرگ گرفته تا لاستیک، کولر گازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که اگر قطعات مصرفی خودرو  را به 5 سطح تقسیم کنیم؛ برینگ در سطح 2 یا 3 قرار خواهد گرفت. به‌طور کلی برینگ قطعه حساسی است و تمامی شرکت‌هایی که در صنعت حرفی برای گفتن دارند، حتما یک برند معروف از این قطعه داشته یا آن را تولید می‌کنند.

درآمدزایی سریع بازرگانان از طریق کالاهای وارداتی

محسن شریفی در مورد تولید، موانع و تنگناهای تولید برینگ در کشور گفت: در حال حاضر عده‌ای از بازرگانان برای واردات کالا به خارج از کشور می روند. 90 درصد مقصد نهایی این افراد کشور چین یا شهر دبی است و در نهایت اجناس محصول کشور چین را وارد کشور می‌کنند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: وارد کنندگان جنس را به قیمت یک دلار تهیه کرده و پس از پرداخت عوارض گمرک جنس را وارد کشور می‌کنند. تصور کنید یک واردکننده 1000 قلم کالا از یک جنس را وارد کشور کرده؛ طبیعتاً این اجناس آماده بوده و این فرد می‌تواند از فردای همان روز نسبت به فروش کالای خود اقدام کرده و درآمدزایی داشته باشد.

برای تولید قطعات باید در ابتدا مونتاژکار باشیم

 مدیرعامل شرکت دوارسازان آپادانا گفت: اگر بخواهیم در زمینه تولید قطعه فعالیت داشته باشیم؛ در ابتدا باید در مسیر مونتاژ حرکت کنیم تا بتوانیم به‌ مرور زمان در زمینه داخلی‌سازی قطعات گام برداریم. ما این اتفاق را در سال 1392 تجربه کردیم؛ یعنی اجناس و ماشین‌آلات را وارد کشور کردیم. برای بازرگانی باید مبلغی برای واردات کالا کنار گذاشته شود که برابر با مبلغ سرمایه در گردش کارخانه است؛ اما برای تولید کالا باید یک مکان برای این امر در نظر گرفته شده و ماشین‌آلات مربوطه نیز تهیه شود. برای تهیه چنین مواردی نیازمند هزینه قابل توجهی هستیم.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان برای در نظر گرفتن مکانی حداقل 5 هزار متری برای تولید، آن هم پس از طی کردن مراحل مربوط به جانمایی، باید هزینه سنگینی را صرف کنند. پس از آن باید مسیر طولانی را از محل زندگی خود  تا این محل طی کنند؛ زیرا در شهری مانند تهران فراهم کردن چنین فضایی دشوار است. از طرفی ساخت فضای مورد نظر و تهیه ماشین‌آلات نیز نیازمند هزینه است. پس از طی کردن تمامی این مراحل، کارخانه آماده فعالیت می‌شود؛ پس باید نیروی کار مناسبی برای تولید کالا در نظر گرفته شود.

بازرگان تنها با اجاره یک انبار، میتواند جنس بفروشد

شریفی اضافه کرد: جالب آنجاست که یک بازرگان هیچ‌وقت درگیر مسائلی که یک تولیدکننده برای تولید کالا طی می‌کند؛ نخواهد شد. بازرگان تنها کافی است یک انبار خریداری یا در راستای اجاره آن اقدام کند؛ دقیقاً یک روز پس از واردات کالا می‌تواند اجناس خود را به فروش برساند. این درحالی است که یک تولید کننده باید تمامی این مسیرها را طی کند و در نهایت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعه را از خارج، وارد کشور کند.

وی خاطرنشان کرد: ما قطعات را در سال 92 با کیفیت کاملا مناسب از چین خریداری کردیم. در ابتدا می‌خواستیم قطعه برینگ را کاملاً داخلی‌سازی کنیم و تمامی قطعات مورد نیاز مانند رینگ داخلی و خارجی و غیره را به همراه ماشین‌آلات مورد نیاز به کشور آوردیم.

محسن شریفی، مدیرعامل شرکت دوارسازان آپادانا با بیان اینکه قیمت قطعات مورد نیاز به دلیل اینکه مونتاژ نشده‌اند، در مبدا مورد نظر10 تا 20 درصد کمتر است اظهار کرد: گمرک در آن زمان به ما اعلام کرد که قطعاتی مانند رینگ داخلی و خارجی، ساچمه و ریتینر را در یک کانتینر وارد کرده‌اید و برای این اجناس باید تعرفه بلبرینگ در نظر گرفته شود. این در حالی بود که قطعات وارداتی جدا از یکدیگر بوده و باید ارزش افزوده برای آن در نظر گرفته نمی‌شد. متاسفانه در اثبات این امر چندان موفق نبودیم؛ به طوری که قطعات مونتاژ نشده ارزان‌تر برینگ کامل وارد کشور نشد.

 افزایش تمایل افراد برای بازرگانی کالا و کاهش رغبت برای تولید

وی با اشاره به افزایش تمایل افراد برای بازرگانی کالا و کاهش رغبت برای تولید خاطرنشان کرد: تصور کنید بازرگان امروز اراده می‌کند کالایی را وارد کشور کند و فردای آن روز جنس مورد نظر خود را سفارش می‌دهد. این در حالی است که تولیدکننده پس از تهیه مکان مورد نظر وبکار گرفتن کارگر و سایر موارد، باید برای وارد کردن مواد اولیه به خارج از کشور برود. جالب آنجاست که بسیاری تصور می‌کنند مواد اولیه وارداتی تولیدکنندگان ارزان‌تر از بازرگانان تمام خواهد شد، در حالی که اینطور نیست. از طرفی تولیدکننده پس از تهیه مواد اولیه، باید اقدامات لازم در راستای مونتاژ یا تولید قطعه را انجام دهد؛ این در حالی است که بازرگان می‌تواند به راحتی اجناس وارداتی خود را به فروش برساند.

ضررهای خرابی حین کار تولیدکنندگان قطعه، بیشتر از بازرگانان است

شریفی افزود: تصور کنید تولیدکننده 1000 دست قطعات وارد کرده است، حداقل یک ماه طول می‌کشد تا قطعه مورد نظر را تولید کند که خرابی حین قطعات نیز شامل حال آن خواهد شد که در نهایت 950 قطعه تولید خواهد شد. اما بازرگانی اینطور نیست و خرابی‌های حین تولید در شرکت مبدا صورت گرفته و 1000 قلم برینگ کامل به دست او رسیده است. تمامی موارد فوق بیانگر عقب افتادن تولیدکننده از بازرگان است. در نهایت تولیدکننده در صورت بها دادن به داخلی‌سازی می‌تواند قطعات خود را به خودروسازان تحویل دهد؛ اما متاسفانه بسیاری از خودروسازان ماه‌ها در پرداخت هزینه این قطعات تعلل می‌کنند.

بدقولی شرکت‌های خودروسازی برای پرداخت به‌موقع هزینه قطعات

وی با بیان اینکه بها دادن به تولید در شرایط کنونی کار دشواری است بیان کرد: نمی‌توان به تولیدکنندگان گفت با تاسیس یک کارخانه و به ازای استخدام یک نفر، 3 میلیون تومان وام دریافت خواهد کرد. وقتی تولیدکننده از شرکت وامی را با هدف تولید کالا دریافت کرده و پس از ارائه آن به تولیدکننده نتواند هزینه‌ را به موقع دریافت کند، منجر به ضرر تولیدکننده خواهد شد. زیرا تولیدکننده در این مدت باید به بانک سود پرداخت کند. به همین دلیل بازرگانی در بین اصناف محبوبیت بیشتری داشته و برخی تنها به دلیل سوءاستفاده از حواشی تولید، به این امر مشغول می‌شوند.

به گفته شریفی؛ متاسفانه کم نیستند کارخانه‌هایی که به اسم تولید کالا، جنس‌های وارداتی را از خارج وارد کشور کرده و پس از بسته‌بندی به فروش می‌رسانند.

امکان مونتاژ بلبرینگ در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه امکان مونتاژ بلبرینگ در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: حتی تولید این قطعه  در کشور نیز ممکن است اما متاسفانه سال‌ها به تولید و تولیدکننده اهمیت داده نشده است. در حال حاضر زنجیره تامین قطع شده است و این مورد تنها شامل حال برینگ نیست. به عنوان مثال اگر یک شرکت در چین مشغول تولید برینگ است؛ در کنار آن نیز شرکت‌هایی  وجود دارند به تولید لوله، تراشکاری یا ماشین‌کاری و غیره مشغول هستند و درنهایت شرکتی وجود دارد که بلبرینگ‌های تولید شده را تست می‌کند.

محسن شریفی، مدیرعامل شرکت دوارسازان آپادانا اضافه کرد: متاسفانه در بسیاری از قطعات خودرو دیگر زنجیره تامین وجود ندارد؛ به دلیل تحریم‌های ظالمانه و بیجا نتوانستیم صادرات خوبی در زمینه قطعات خودرو داشته باشیم؛ این درحالیست که صادرات قطعات خودرو اصلا دور از ذهن نیست و به راحتی امکان‌پذیر است. اما متاسفانه نتوانستیم شرکت‌هایی ایجاد کنیم که قطعات اولیه کالاها را تامین یا به زبانی دیگر در زمینه تامین زنجیره قطعات خودرو فعال باشند.

وی در پایان گفت: امکان مونتاژ بلبرینگ در کشور و حتی امکان تولید آن نیز وجود دارد؛ اما تولید کامل این قطعه نیازمند عزمی جدی است که متاسفانه این عزم را نمی بینم ، شاید دلیل آن همان مشکلات یا بهتر بگویم مصائب تولید است

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است