امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 21 دی 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1961

بهانه استفاده از رانت‌های ارزی واردات، بهبود کیفیت خودرو

سیاست داخلی‌سازی در اتحادیه جدی‌تر پیگیری شود.

مدیر عامل شرکت پیچ کوبان بر این باور است که برخی از سودجویان با واردات خودروی خارجی به بهانه بهبود کیفیت، می‌خواهند از رانت‌های ارزی بهره ببرند. برای حل این مشکل باید استراتژی مشخصی برای واردات خودرو به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به تولید ملی آسیبی وارد نکند.

محمد علی ذکریایی در گفت‌و‌گو با «قطعات خودرو» با بیان اینکه 40 سال است در صنعت پیچ و مهره و قطعه‌سازی فعالیت می‌کند خاطرنشان کرد: کارخانه ما، قطعات پیچ و مهره برای ایران خودرو، سایپا و زیرمجموعه‌های این شرکت‌ها را تولید می‌کند.

وی افزود از دیگر اقدامات این شرکت در راستای خودکفایی می‌توان به تامین مواد اولیه صنعت پیچ و مهره اشاره کرد؛ به‌طوری که نیازی به حوزه واردات مواد اولیه در این صنعت احساس نشده و شرکت پیچ کوبان مواد اولیه شرکت‌هایی را که در حوزه تولید پیچ و مهره فعالیت می‌کنند؛تامین کرده است.

به گفته وی؛ کارخانه‌های شرکت پیچ کوبان در شیرگاه مازندران واقع شده و حدود 170 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

مدیر عامل شرکت پیچ کوبان با بیان اینکه هنوز امکان صادرات قطعه به خارج از کشور فراهم نشده اظهار کرد: در حال حاضر بر تامین نیازهای داخلی متمرکز شده‌ایم. با توجه به اتفاقات سیاسی که در آمریکا رخ داده است، ان‌شاءالله تا سال آینده در زمینه صادرات پیچ و مهره به خارج از کشور نیز ورود می‌کنیم.

فقدان استراتژی صنعتی و تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان؛
بلای جان تولیدکنندگان

وی از نبود استراتژی صنعتی در کل کشور به عنوان چالش اصلی صنعت قطعات خودرو یاد کرد و گفت: تصمیماتی خلق‌الساعه مسئولان برای صنعت خودرو و فقدان استراتژی صنعتی بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر بیش از 50 مجوز برای ساخت خودرو صادر شده است، این در حالیست که کشور وسیعی مانند آلمان تنها 5 یا 6 شرکت وجود دارد که در زمینه تولید خودرو فعالیت می‌کنند.

ذکریایی افزود: نماینده‌های مجلس تولید خودرو را عاملی برای جلب رضایت مردم مطرح کرده‌اند. این در حالیست که ما باید بر اساس یک استراتژی صنعتی، خودروسازی را پیش ببریم. در این استراتژی باید بررسی شود تا چه اندازه‌ای باید خودرو ساخته شود. همچنین نحوه تامین قطعا خودرو نیز باید در این استراتژی مدنظر قرار گیرد.

استفاده از رانت‌های ارزی واردات به بهانه بهبود کیفیت خودرو

وی اظهار کرد: در حال حاضر تمایل واردات در کشورافزایش  پیدا کرده است؛ به طوری که جامعه صنعتی و حتی برخی از نمایندگان طرفدار شدید واردات خودرو هستند. در عین حال نیز انتقاداتی نسبت به صنعت خودروسازی در کشور مطرح می‌شود که برخی اصولی و برخی دیگر غیراصولی هستند. برخی از این افراد به بهانه بهبود کیفیت می‌خواهند خودروی خارجی وارد کنند اما در حقیقت می‌خواهند از رانت‌های ارزی بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت پیچ کوبان با اشاره به کاهش تعرفه‌های واردات کالا به کشور گفت: پس از تحریم‌ها کشورهایی مانند چین و کره و هند به دنبال آن هستند که در قبال طلب‌های ارزی ایران، محصولات خود را در اختیارمان بگذارند. یکی از این کالاها قطعا خودرو است. متاسفانه دولت و مجلس با کاهش تعرفه‌ها، مسیر را برای واردات در حوزه‌های مختلف هموارتر کرده است.

کاهش تعرفه‌های واردات کالا، صنعت کشور را تهدید می‌کند

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در حال حاضر تعرفه واردات خودرو از 75 درصد به 45 درصد کاهش یافته است. همچنین این تعرفه برای اقلام واسطه‌ای از 10 درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرده است. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت سیاست‌ها در راستای افزایش واردات به کشور در نظر گرفته شده است. این افزایش واردات تهدیدی برای صنعت کشور در یک تا دو سال آینده محسوب می‌شود.

ذکریایی با بیان اینکه واردات کالا به کشور باید بر اساس منطق و اصول مشخصی پیش رود تصریح کرد:

من مخالف واردات به کشور نیستم؛ اما واردات نباید به‌اندازه‌ای باشد که صنعت داخلی کشور را دچار آسیب کند. باید واردات به کشور به صورت کاملا مدیریت شده و بر اساس استراتژی مبتنی بر صنعت کشور پیش رود. همچنین نحوه واردات به کشور باید به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به تولید داخلی آسیب نزند و در راستای رفع نیاز جامعه باشد.

وی اضافه کرد:

این صحیح نیست که وقتی ارز داریم بر واردات تمرکز کنیم و فقط در شرایط کاهش درآمد ارزی برخودکفایی تاکید شود.

تصور کنید مردم در شرایط نابسامانی ارزی به خودکفایی روی آورده و در این مسیر پیشرفت‌های خوبی را متحمل شده‌اند؛ حال با بهبود وضعیت ارزی نباید به تمامی پیشرفت‌ها و زحماتی که در این راستا کشیده شده؛ پشت کرد.

نوسان قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند

مدیرعامل شرکت پیچ کوبان با اشاره به چالش‌هایی که تولیدکنندگان قطعات لوازم یدکی خودرو در زمینه تامین مواد اولیه با آن مواجه هستند خاطرنشان کرد:

به دلیل فقدان سیسات‌های منطقی از سوی دولت، در زمینه مواد اولیه نیز با مشکل مواجه هستیم. مواد اولیه مورد نیاز ما در صنعت پیچ و مهره، فولاد و میلگرد است که از طریق کارخانه‌های ذوب آهن تامین می‌شود. ما هر روز با نوسان قیمت در زمینه تامین مواد اولیه مواجه هستیم. در مجموع 80 تا 90 درصد مشکل تامین اولیه قطعات خودرو حل شده است و 10 تا 20 درصد مشکلات نیز از نداشتن منطقی از سوی وزارت صمت ناشی شده است. به عنوان مثال بر اساس برخی سیاست‌ها مجبوریم مواد اولیه را از بورس تهیه کنیم. امیدواریم 20 درصد مشکلات در راستای تامین مواد اولیه نیز حل شود.

وی در زمینه ارتباط شرکت پیچ کوبان با بازار لوازم یدکی گفت:

شرکت پیچ کوبان به بازار قطعات لوازم یدکی جنس می‌دهد که از جمله آن می‌توان به پیچ‌های سرسیلندر و غیره اشاره کرد. شرکت ما 400 نوع پیچ تولید می‌کند که کل این تعداد قابلیت ورود به بازار لوازم یدکی را ندارد. حدود 40 قلم از کالاهای تولید شده شرکت پیچ کوبان به بازار لوازم یدکی وارد می‎شود و خوشبختانه گردش خوبی را در بازار ایجاد کرده است.

ضرورت پیگیری جدی‌تر سیاست داخلی‌سازی در اتحادیه

ذکریایی با اشاره به انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات که 7 بهمن برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی مانند توجه به تولید داخل و خودکفایی توسط مقام معظم رهبری و بسیاری از مسئولان طرح شده است. اتحادیه و تمام افرادی که در حوزه لوازم یدکی مشغول به کار هستند؛ باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در پایان گفت: اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات باید زیاد از حد سنگ واردات را به سینه نزند و بیشتر بر سیاست‌های مبتنی بر داخلی‌سازی و تامین نیازهای مردم از طریق تولید ملی متمرکز شود.

توصیه می‌کنم هیئت مدیره جدید اتحادیه داخلی سازی را به‌عنوان سیاست اصلی خود قرار دهند و صادقانه در راستای خودکفایی ملی تلاش کنند.

شرکت پیچ کوبان
در حال حاضر بیش از 400 نوع پیچ مختلف،
برای شرکت های خودرو ساز ایرانی تولید می کند، مانند:

شرکت ایران خودرو تولید کننده خودروهای پژو، سمند، دنا، رانا

شرکت سایپا تولید کننده خودروهای پراید، تیبا، کوئیک، شاهین

شرکت زامیاد تولید کننده خودروهای نیسان

شرکت بهمن تولید کننده خودروهای مزدا

شرکت سیم آبدیده بشل 

شرکت سیم آبدیده بشل به عنوان یک طرح استانی و ملی در اداره کل صنایع استان مازندران در سال 1386 مورد تصویب قرار گرفته است . مدیران این شرکت پس ازسالها تجربه اندوزی در شرکت پیچ کوبان برای  تولید مفتول های CHQ مورد نیاز صنایع بخصوص تولید کنندگان پیچ و مهره های مورد نیاز صنایع خودرو سازی کشور در زمینی به مساحت 15000 متر مربع درمازندران شهرستان سوادکوه ، شهرک صنعتی بشل تاسیس گردید. فضای کارگاهی و اداری و انباراین شرکت به مساحت حدود 8380 متر مربع دارای آزمایشگاهی مجهز است.

شرکت سیم آبدیده بشل ظرفیت تولید 30000 تن در سال مفتول CHQ را دارد. برخی مشتریان شرکت سیم آبدیده بشل به شرح زیر هستند. یادآور می‌شود این کارخانه هدف خود را خودکفایی در مواد اولیه صنعت پیچ و مهره قرار داده است.

  • شرکت پیچ کوبان
  • شرکت ایران توحید
  • شرکت پارت سازان
  • شرکت پارس پیچ
Print 🖨
  • انتخابات اتحادیه, بازار لوازم یدکی, پیچ کوبان, تولیدکنندگان, خودروسازان, رانت, صادرات, قیمت, کمبود ارزی, مواد اولیه, واردات
[ctp_print]
قبلیقبلبی برنامگی مهم‌ترین معضل صنعت کشور
بعدینظارتی بر‌جواز مغازه‌داران راسته چراغ برق وجود نداردبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

آسیا فیلتر
حسام مهجور 08 بهمن 1401
پاس گل خودروسازان به بانک‌ها !
مجتبی علوی 08 بهمن 1401
اورجینال پارت
حسام مهجور 08 بهمن 1401
قیمت خودرو در 8 بهمن 1401 + ساینا 307میلیون
سارا رستگار 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن