قطعات خودرو

بهانه استفاده از رانت‌های ارزی واردات، بهبود کیفیت خودرو

سیاست داخلی‌سازی در اتحادیه جدی‌تر پیگیری شود.

مدیر عامل شرکت پیچ کوبان بر این باور است که برخی از سودجویان با واردات خودروی خارجی به بهانه بهبود کیفیت، می‌خواهند از رانت‌های ارزی بهره ببرند. برای حل این مشکل باید استراتژی مشخصی برای واردات خودرو به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به تولید ملی آسیبی وارد نکند.

محمد علی ذکریایی در گفت‌و‌گو با «قطعات خودرو» با بیان اینکه 40 سال است در صنعت پیچ و مهره و قطعه‌سازی فعالیت می‌کند خاطرنشان کرد: کارخانه ما، قطعات پیچ و مهره برای ایران خودرو، سایپا و زیرمجموعه‌های این شرکت‌ها را تولید می‌کند.

وی افزود از دیگر اقدامات این شرکت در راستای خودکفایی می‌توان به تامین مواد اولیه صنعت پیچ و مهره اشاره کرد؛ به‌طوری که نیازی به حوزه واردات مواد اولیه در این صنعت احساس نشده و شرکت پیچ کوبان مواد اولیه شرکت‌هایی را که در حوزه تولید پیچ و مهره فعالیت می‌کنند؛تامین کرده است.

به گفته وی؛ کارخانه‌های شرکت پیچ کوبان در شیرگاه مازندران واقع شده و حدود 170 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

مدیر عامل شرکت پیچ کوبان با بیان اینکه هنوز امکان صادرات قطعه به خارج از کشور فراهم نشده اظهار کرد: در حال حاضر بر تامین نیازهای داخلی متمرکز شده‌ایم. با توجه به اتفاقات سیاسی که در آمریکا رخ داده است، ان‌شاءالله تا سال آینده در زمینه صادرات پیچ و مهره به خارج از کشور نیز ورود می‌کنیم.

فقدان استراتژی صنعتی و تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان؛
بلای جان تولیدکنندگان

وی از نبود استراتژی صنعتی در کل کشور به عنوان چالش اصلی صنعت قطعات خودرو یاد کرد و گفت: تصمیماتی خلق‌الساعه مسئولان برای صنعت خودرو و فقدان استراتژی صنعتی بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر بیش از 50 مجوز برای ساخت خودرو صادر شده است، این در حالیست که کشور وسیعی مانند آلمان تنها 5 یا 6 شرکت وجود دارد که در زمینه تولید خودرو فعالیت می‌کنند.

ذکریایی افزود: نماینده‌های مجلس تولید خودرو را عاملی برای جلب رضایت مردم مطرح کرده‌اند. این در حالیست که ما باید بر اساس یک استراتژی صنعتی، خودروسازی را پیش ببریم. در این استراتژی باید بررسی شود تا چه اندازه‌ای باید خودرو ساخته شود. همچنین نحوه تامین قطعا خودرو نیز باید در این استراتژی مدنظر قرار گیرد.

استفاده از رانت‌های ارزی واردات به بهانه بهبود کیفیت خودرو

وی اظهار کرد: در حال حاضر تمایل واردات در کشورافزایش  پیدا کرده است؛ به طوری که جامعه صنعتی و حتی برخی از نمایندگان طرفدار شدید واردات خودرو هستند. در عین حال نیز انتقاداتی نسبت به صنعت خودروسازی در کشور مطرح می‌شود که برخی اصولی و برخی دیگر غیراصولی هستند. برخی از این افراد به بهانه بهبود کیفیت می‌خواهند خودروی خارجی وارد کنند اما در حقیقت می‌خواهند از رانت‌های ارزی بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت پیچ کوبان با اشاره به کاهش تعرفه‌های واردات کالا به کشور گفت: پس از تحریم‌ها کشورهایی مانند چین و کره و هند به دنبال آن هستند که در قبال طلب‌های ارزی ایران، محصولات خود را در اختیارمان بگذارند. یکی از این کالاها قطعا خودرو است. متاسفانه دولت و مجلس با کاهش تعرفه‌ها، مسیر را برای واردات در حوزه‌های مختلف هموارتر کرده است.

کاهش تعرفه‌های واردات کالا، صنعت کشور را تهدید می‌کند

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در حال حاضر تعرفه واردات خودرو از 75 درصد به 45 درصد کاهش یافته است. همچنین این تعرفه برای اقلام واسطه‌ای از 10 درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرده است. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت سیاست‌ها در راستای افزایش واردات به کشور در نظر گرفته شده است. این افزایش واردات تهدیدی برای صنعت کشور در یک تا دو سال آینده محسوب می‌شود.

ذکریایی با بیان اینکه واردات کالا به کشور باید بر اساس منطق و اصول مشخصی پیش رود تصریح کرد:

من مخالف واردات به کشور نیستم؛ اما واردات نباید به‌اندازه‌ای باشد که صنعت داخلی کشور را دچار آسیب کند. باید واردات به کشور به صورت کاملا مدیریت شده و بر اساس استراتژی مبتنی بر صنعت کشور پیش رود. همچنین نحوه واردات به کشور باید به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به تولید داخلی آسیب نزند و در راستای رفع نیاز جامعه باشد.

وی اضافه کرد:

این صحیح نیست که وقتی ارز داریم بر واردات تمرکز کنیم و فقط در شرایط کاهش درآمد ارزی برخودکفایی تاکید شود.

تصور کنید مردم در شرایط نابسامانی ارزی به خودکفایی روی آورده و در این مسیر پیشرفت‌های خوبی را متحمل شده‌اند؛ حال با بهبود وضعیت ارزی نباید به تمامی پیشرفت‌ها و زحماتی که در این راستا کشیده شده؛ پشت کرد.

نوسان قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند

مدیرعامل شرکت پیچ کوبان با اشاره به چالش‌هایی که تولیدکنندگان قطعات لوازم یدکی خودرو در زمینه تامین مواد اولیه با آن مواجه هستند خاطرنشان کرد:

به دلیل فقدان سیسات‌های منطقی از سوی دولت، در زمینه مواد اولیه نیز با مشکل مواجه هستیم. مواد اولیه مورد نیاز ما در صنعت پیچ و مهره، فولاد و میلگرد است که از طریق کارخانه‌های ذوب آهن تامین می‌شود. ما هر روز با نوسان قیمت در زمینه تامین مواد اولیه مواجه هستیم. در مجموع 80 تا 90 درصد مشکل تامین اولیه قطعات خودرو حل شده است و 10 تا 20 درصد مشکلات نیز از نداشتن منطقی از سوی وزارت صمت ناشی شده است. به عنوان مثال بر اساس برخی سیاست‌ها مجبوریم مواد اولیه را از بورس تهیه کنیم. امیدواریم 20 درصد مشکلات در راستای تامین مواد اولیه نیز حل شود.

وی در زمینه ارتباط شرکت پیچ کوبان با بازار لوازم یدکی گفت:

شرکت پیچ کوبان به بازار قطعات لوازم یدکی جنس می‌دهد که از جمله آن می‌توان به پیچ‌های سرسیلندر و غیره اشاره کرد. شرکت ما 400 نوع پیچ تولید می‌کند که کل این تعداد قابلیت ورود به بازار لوازم یدکی را ندارد. حدود 40 قلم از کالاهای تولید شده شرکت پیچ کوبان به بازار لوازم یدکی وارد می‎شود و خوشبختانه گردش خوبی را در بازار ایجاد کرده است.

ضرورت پیگیری جدی‌تر سیاست داخلی‌سازی در اتحادیه

ذکریایی با اشاره به انتخابات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات که 7 بهمن برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی مانند توجه به تولید داخل و خودکفایی توسط مقام معظم رهبری و بسیاری از مسئولان طرح شده است. اتحادیه و تمام افرادی که در حوزه لوازم یدکی مشغول به کار هستند؛ باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در پایان گفت: اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات باید زیاد از حد سنگ واردات را به سینه نزند و بیشتر بر سیاست‌های مبتنی بر داخلی‌سازی و تامین نیازهای مردم از طریق تولید ملی متمرکز شود.

توصیه می‌کنم هیئت مدیره جدید اتحادیه داخلی سازی را به‌عنوان سیاست اصلی خود قرار دهند و صادقانه در راستای خودکفایی ملی تلاش کنند.

شرکت پیچ کوبان
در حال حاضر بیش از 400 نوع پیچ مختلف،
برای شرکت های خودرو ساز ایرانی تولید می کند، مانند:

شرکت ایران خودرو تولید کننده خودروهای پژو، سمند، دنا، رانا

شرکت سایپا تولید کننده خودروهای پراید، تیبا، کوئیک، شاهین

شرکت زامیاد تولید کننده خودروهای نیسان

شرکت بهمن تولید کننده خودروهای مزدا

شرکت سیم آبدیده بشل 

شرکت سیم آبدیده بشل به عنوان یک طرح استانی و ملی در اداره کل صنایع استان مازندران در سال 1386 مورد تصویب قرار گرفته است . مدیران این شرکت پس ازسالها تجربه اندوزی در شرکت پیچ کوبان برای  تولید مفتول های CHQ مورد نیاز صنایع بخصوص تولید کنندگان پیچ و مهره های مورد نیاز صنایع خودرو سازی کشور در زمینی به مساحت 15000 متر مربع درمازندران شهرستان سوادکوه ، شهرک صنعتی بشل تاسیس گردید. فضای کارگاهی و اداری و انباراین شرکت به مساحت حدود 8380 متر مربع دارای آزمایشگاهی مجهز است.

شرکت سیم آبدیده بشل ظرفیت تولید 30000 تن در سال مفتول CHQ را دارد. برخی مشتریان شرکت سیم آبدیده بشل به شرح زیر هستند. یادآور می‌شود این کارخانه هدف خود را خودکفایی در مواد اولیه صنعت پیچ و مهره قرار داده است.

  • شرکت پیچ کوبان
  • شرکت ایران توحید
  • شرکت پارت سازان
  • شرکت پارس پیچ

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *