قطعات خودرو

به صدای لاستیک ماشینت گوش بده!

با فناوری نوظهور واحد Bridgestone’s Mobility  

صدای لاستیک‌ خودرو مانع بروز حادثه می‌‌شود

برایان گلدستین دارای کاری پر فشار است. وی، رئیس Mobility Solutions and Fleet Management واحدی از شرکت Bridgestone Americas است که با قدمتی سه ساله به عنوان سامانه مدیریت ناوگان آغاز به کار کرده است. اما درست قبل از آغاز پاندمی کرونا یعنی اوایل سال گذشته به یکباره مأموریت خود را توسعه داد.

این اتفاق زمانی بود که پائولو فراری مدیرعامل Bridgestone Americas شد و به گلدستین گفت که دامنه واحد خود را برای ورود خودروسازان و صاحبان خودروهای شخصی گسترش دهد تا آنچه از گلدستاین نقل شده “دید وسیع‌تری از چشم انداز پویا” را شامل شود.

Mobility اصطلاحی است که به چتری تبدیل شده است که زیر آن بخش های مختلف صنعت گرد هم می‌آیند و تقریباً شامل هر چیزی است که رانندگی می‌کند، پرواز می‌کند یا حرکت می کند و قابل اشتراک نیز هست.

ما یک جمله جادویی را سرلوحه کارشان قرار داده‌ایم؛ ” چطور مردم و کالاها را از نقطه A به نقطه B برسانیم و این کار را به روشی کارآمد، ایمن، پایدار انجام دهیم.” این را گلدستاین می گوید.

نگه داشتن ناوگان در جاده همیشه و حتی قبل از همه‌گیری کرونا مهم بوده است. اما در محیطی که میزان سفارش به مشاغل و افراد سر به فلک کشیده، این وظیفه مهم‌تر نیز شده است.

به همین خاطر، واحد Mobility Solutions، خدماتی را با عنوان «لاستیک هوشمند» Intellitire راه اندازی کرد.

گلدستاین توضیح می‌دهد که این نوعی سیستم فشار لاستیک هوشمند cloud-connected است که داده‌ها را از لاستیک و وسیله نقلیه جمع می‌کند تا دما و فشار لاستیک‌ها را ارزیابی و با گذشت زمان اطلاعات بیشتری از خودرو را جمع آوری کند. این اطلاعات می‌تواند برنامه زمانی تفاوت بین رسیدن بار به‌موقع را با باری که چند ساعت با تأخیر انجام شده، نشان دهد.

گلدستاین تخمین می زند که سالانه ازحدود 16 میلیون خرابی‌های تجاری در ایالات متحده تقریباً نیمی از آنها مربوط به نگهداری فشار لاستیک هستند.

گلدستاین می‌افزاید” ما معتقدیم اگر بتوانیم به آنها کمک کنیم تا فرآیند خودکارکردن داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها را بهتر انجام دهند و نیز با کمک کردن به آنها برای تعیین کمترین زمان شروع تا اداره کردن و حتی فعال‌تر کردن لاستیک‌ها، می‌توانیم زمان زیادی برای ناوگان آزاد کنیم و نیز هزینه کل مالکیت آنها را کاهش دهیم و از مزایای ایمنی رانندگان و کسانی که در جاده و در کنار آن کامیون ها هستند بهره ببریم.”

به همین خاطر در شرایطی که حتی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نمی‌تواند مانع خرابی شود، Mobility Solutions دوباره به فناوری روی آورد تا حداقل کمک جاده‌ای را سریعتر انجام دهدکه این فناوری، سرویس REACH نامیده می‌شود.

این فناوری، از طریق یک برنامه تلفن هوشمند، رانندگان کامیون را که به خدمات کمک اضطراری جاده ای نیاز دارند،  با ارائه دهندگان خدمات متصل می‌کند.

یکی از راه‌های کلیدی برای صرفه جویی در وقت، حذف هر چیزی است که گاهی اوقات منجر به این می شود که پس از تماسی تلفنی برای درخواست کمک، 45 دقیقه طول بکشد تا یک تکنسین به محل حادثه اعزام شود.

گلدستاین می‌گوید:”REACH  می‌تواند این زمان را از 40 تا 45 دقیقه به کمتر از دو دقیقه برساند تا تکنسینی اعزام شود.”

” نه فقط برای خرابی‌ها، بلکه این نرم افزاری است که می‌تواند با سیستم‌های نرم‌افزاری موجود که ناوگان و همچنین ارائه دهندگان خدمات، امروزه از آن استفاده می‌کنند ادغام و برای آن‌ها به یک تجربه یکپارچه تبدیل شود”.

مأموریت وسیعی که به سرپرستی و هدایت پائولو فراری اداره می شود برای افراد نوعی سامانه راه حل خدماتی به نام RESOLV ایجاد کرده که سرویسی اشتراکی است که هزینه اشتراک آن برای هر ماه بین 20 تا 99 دلار متغیر است و سال گذشته در منطقه نشویل که Bridgestone Americas در آن مستقر است، راه اندازی شد. گلدستاین می‌گوید که هدف این است که به بازارهای بیشتری در ایالات متحده، کانادا و آمریکای لاتین دست یابیم.

گلدستین می‌افزاید که البته ما در تلاشیم بفهمیم چگونه این پیشنهاد برای مصرف کنندگان جذاب است و با ترکیبی مناسب از خدماتی که آنها به دنبال آن هستند، اولویت بندی خواهیم کرد.

اما همین فناوری موجود در وسایل نقلیه تجاری و شخصی است که Mobility Solutions را برای توسعه بیشتر پیشنهادات خود، به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی و مجهز به سیستم‌های پیشرفته کمک راننده یا ADAS، بافرصت های جدیدی روبرو می‌کند.از نگاه گلدستاین یکی از نکات جالب توجه در مورد ورود فناوری به وسایل نقلیه، ارائه اطلاعات بیشتری در مورد آینده وسایل نقلیه است.

“برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که با دسترسی به داده‌هایی که از وسایل نقلیه استخراج می‌شود، حسگرهای لاستیک هوشمند موجود در لاستیک‌ها را بخوانیم، این‌گونه ما به بهترین نحو قادر به نظارت و پیش‌بینی زمان ارائه خدمات و تعمیرات خواهیم بود.”

به طور خاص، اضافه شدن وزن وسایل نقلیه الکتریکی به همراه گشتاور و شتاب آنی باعث ایجاد فشار بیشتر بر لاستیک‌ها می‌شود، بنابراین هرچه اطلاعات لاستیک‌ها بیشتر منتقل شود، شرکت می‌تواند در مورد نحوه سرویس‌دهی و سازوکار و ساخت آنها بیشتر بداند. به عبارتی، هرچه اطلاعات بیشتری از لاستیک به‌دست آوریم، می‌توانیم آن‌ها را در سیستم‌های دیگری مانند سیستم‌های ADAS ادغام کنیم.”

وی می‌افزاید که امروزه این سیستم‌ها فرضیات کلی در مورد لاستیک یا وضعیت ساییدگی لاستیک یا جاده را دارند.”ما می‌توانیم ورودی‌های آن سیستم‌ها را بر اساس فرسودگی لاستیک، سلامت لاستیک، شرایط جاده، شرایط آب و هوایی فراهم کنیم و آن سیستم‌ها را دقیق‌تر کنیم .”

گلدستین معتقد است: ” فشار زیادی برای توسعه سامانه وجود دارد. ما تقاضای بیشتری را می‌بینیم، انتظارات آنها بالا رفته و همین امر هیجان زیادی را برای پتانسیل آینده ایجاد می‌کند.”

منبع: Forbes

مترجم: حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است