امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 21 دی 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1956

بی برنامگی مهم‌ترین معضل صنعت کشور

کارشناس صنعت خودرو و مدیر یک واحد صنعتی در گفت‌وگو با «قطعات خودرو»:


مهمترین معضل صنعت خودرو بی‌برنامگی در کشور است

دانش فنی لازم را نداریم و به روز نیستیم


“ساسان قربانی” کارشناس صنعت خودرو معتقد است ریشه مشکلات تولیدکنندگان و به‌طورکلی معضلات صنعت خودرو بی‌برنامگی در کشور است.

چرا سرمایه‌گذاران رغبت ورود به تولید را ندارند؟


قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعات خودرو» در مورد مشکلات تولید کننده‌ها وصنعت خودرو و تولیدات داخلی می‌گوید:

مهمترین مسئله در کنار معضل بی‌برنامگی در کشور نداشتن برنامه جامع اقتصادی و صنعتی است که تولید‌کنندگان بتوانند بر اساس آن کار کنند. فرض کنید کسی بخواهد در صنعت قطعه‌سازی یا صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کند اولین سوالی که ذهن سرمایه‌گذار را درگیر می‌کند این است که واقعاً چه کسی می‌داند:

برنامه 6 ماه آینده ما چیست؟

برنامه یکسال آینده ما چیست؟

برنامه پنج سال و 10 ساله آینده چیست؟

چون صنعت و تولید بدون برنامه است سرمایه‌گذار رغبت ورود به تولید را ندارد و هر روز تعداد تولید‌‌کننده کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن کارهای واسطه‌گری و دلال‌بازی و سفته‌بازی و کارهایی از این دست به شدت در حال توسعه است.

ارتباط مستقیم کاهش تولید و افزایش آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به مفهوم بازرگانی غیر مولد می‌گوید:

بازرگانی غیر مولد یعنی دست به دست کردن کالا و در این روش تولید روز‌به‌روز کمتر می‌شود و زمانی که تولید کاهش پیدا کند؛ طبیعتاً اشتغال کم می‌شود و بیکاری گسترش پیدا می‌کند. همین بیکاری منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند جنایت و بزهکاری و دیگر مشکلات اجتماعی خواهد شد. هزینه اینها به اقتصاد و کل جامعه تحمیل می‌‌شود.


چرا برنامه نداریم؟

قربانی با بیان مثالی یاد آور می‌شود:

وقتی که شما یک نفر خلافکار دارید باید زندان و کلانتری و مراکز بازپروری و… درست کنید،

به نظر شما یک فرد معتاد در جامعه چه کار می‌کند؟

بررسی کنید و ببینید که چند درصد از سرقت‌ها توسط معتادان انجام می‌شود؟

و از طرفی برای تاسیس و نگهداری مراکز بازپروری باید چقدر هزینه ‌شود؟

ما این هزینه‌ها را در جامعه می‌پردازیم اما حاضر نیستیم به تولید‌کننده کمک کنیم.

باید تولید را گسترش دهیم تا جلوی بیکاری گرفته شود و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی هم کم می‌شود.
قربانی ادامه می‌دهد: بنابراین بطور کلی بی‌برنامگی در کشور در خصوص فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی و تولیدی وجود دارد این سوال پیش می‌آید که چرا برنامه نداریم؟ و این اولین معضل است.
البته مواردی هم بوده که برنامه‌ریزی شده بود. خود من عضو کمیته‌ای بودم که استراتژی صنعت خودرو را با همکاری سازمان گسترش تدوین کردیم و 2-3 سالی هم طول کشید اما همین استراتژی هم اجرا نشد؛ یعنی برنامه و استراتژی تدوین شد و مشخص شد که در داخل کشور چه کارهایی باید بکنیم و چطور سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم و کارهای مشارکتی انجام بدهیم در این راه تکنولوژی‌های نو در قطعه‌سازی و در محصولات جدید خودروهای جدید بررسی شد و حتی بحث پلتفرم ها آماده شد؛ اما در نهایت اجرا نشد نتیجه این می‌شود که مردم کشور ما مجبورند محصولات ۴۰- ۵۰ سال پیش را استفاده کنند که هم مردم از این شرایط ناراضی‌اند هم تولید وصنعت پیش نمی‌رود و هم تبعات منفی اجتماعی مانند بیکاری را به همراه دارد.

مشکل اصلی کجاست و باید چه کار کرد؟


قربانی می‌گوید: معضل اصلی همین است باید مسئولان اقتصادی و صنعتی کشور دور هم جمع شوند و یک برنامه جامع اقتصادی تدوین کنند.

باید وزارت صمت برنامه‌ای تدوین کند و وزارت اقتصاد و دارایی هم همراه باشد و شهرداری‌ها و استانداری‌ها نیز کمک کنند تا صنعت توسعه و گسترش پیدا کند.
فقط کافیست که صنعت خودرو را در کشورهای دیگر بررسی کنید. اگر از وضعیت صنعت در کشورهای پیشرفته دنیا بگذریم کشوری مانند مالزی را ببینید که در صنعت خودرو توفیقاتی داشته است یا شرکت‌های قطعه‌سازی در ترکیه به تمام کشورهای اروپایی قطعه صادر می‌کنند یا کشوری کمی پیشرفته‌تر مانند کره جنوبی صاحب برند هیوندایی، میتسوبیشی و دوو چگونه پیشرفت کردند؟

آنها مسیری که طی کردند بسیار منطقی بوده است.کشور ما صنعت خودرو را تقریباً با کره جنوبی شروع کرد الان کره‌جنوبی کجاست و ما کجا هستیم؟ کره‌ای‌ها اتومبیل‌های خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند و ما هنوز خودروهای قدیمی ۴۰ سال پیش را (که حتی آنها هم خودروهای ایرانی نیست) تولید می‌کنیم.


اجماع و هماهنگی ریشه‌‌ای بین نهادهای درگیر در توسعه صنعتی کشور وجود ندارد


این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:

نکته مهم اینجاست که آن کشورها با برندهای جهانی و بین‌المللی همکاری می‌کنند. به عنوان مثال کیا با “فورد” همکاری کرد. شرکت هیوندایی یک بخش از تکنولوژی‌اش را از میتسوبیشی گرفت یا صنعت خودروسازی مالزی هم تکنولوژی‌اش را از میتسوبیشی گرفت. این کشورها بعد از اینکه تکنولوژی را جذب و بومی کردند تبدیل به برند مستقل می‌شوند. به عنوان مثال برند هیوندایی برند مستقل شده و در حال حاضر خودش مرکز طراحی و مرکز تحقیق و توسعه دارد و محصولات جدید به بازار می‌دهد و ما فقط مصرف‌کننده محصولات آنها شده‌ایم. اشکال عمده این است که:

یک اجماع و هماهنگی ریشه‌‌ای بین نهادهای درگیر در توسعه صنعتی کشور ما وجود ندارد و هر کسی ساز خودش را می‌زند و روزمرگی می‌کند. همه برنامه ما روزمرگی است و جالب اینکه برای عبور از مشکلات و بحران‌هایی که خودمان آن را درست کرده‌ایم مرتب بحران ایجاد می‌کنیم و می‌خواهیم آن را حل کنیم .فقط باید این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد و صنعت منطق خودش را دارد.

مسائل اقتصادی به همدیگر ربط دارد


ساسان قربانی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم خودرو گران شده باید عوامل اقتصادی آن را بررسی کنیم می‌گوید: بخشی از مشکل به مدیریت خودروسازی برمی‌گردد؛

اما واقعا کاهش ارزش پول ملی به تولیدکننده چه ربطی دارد؟

حالا اگر قبول کنیم که تولیدکننده خودرو محصولش را گران کرده باید پرسید:

چرا سیمان گران شده؟ آهن چرا گران شده؟ مس ، برنج و لبنیات و غیره چرا گران شده؟ زمین چرا گران شده؟ زمین را که ما تولید نمی کنیم. خانه چرا گران شده؟ خیلی از مصالح ساخت ساختمان تولید داخلی است آجر، سیمان، سنگ، گچ و آهن را که در کشور تولید می‌کنیم.

همه اینها نشان می‌دهد که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و مسائل اقتصادی به همدیگر ربط دارد.

دانش فنی لازم را نداریم و به‌روز نیستیم


وی در پایان می‌گوید: وقتی که شما در یک بخش کالا یا محصول اصلی را گران می‌کنید تبعاتی به دنبال دارد که به بخش‌های مختلف منتقل می‌شود.

باید وزارت اقتصاد ما در هماهنگی کامل با وزارت صمت باشد. این در حالی است که وزارت صمت تجمیعی از صنایع کوچک، صنایع سنگین و وزارت بازرگانی است اینها باید با همدیگر کار کنند و اتاق بازرگانی کشور ما که تعریف علمی آن “مجلس بخش خصوصی “ است

واقعاً چه نقشی ایفا می‌کند؟

یا اگر بخواهد کاری کند هم اجازه نمی‌دهند.

به همین دلیل است وقتی که شما بستر لازم را برای تولیدات صنعتی فراهم نمی‌کنید صنعت به همین شکلی که در حال حاضر می‌بینید می‌شود.

ما همچنان باید محصول ۴۰ سال پیش را استفاده کنیم آن هم محصولی که وارداتی است و تکنولوژی ها، تکنولوژی‌های عقب مانده است،

دانش فنی لازم را نداریم و به‌روز نیستیم.

مشکل تحریم‌ها هم به مشکلات پیشین ما اضافه شده و باعث می‌شود که تولید و صنعت در کشور ما شرایط مناسبی نداشته باشد.

Print 🖨
  • ارزش پول ملی, بی برنامگی, تولیدکنندگان, خودروسازان, روزمرگی, قطعه سازان, وزارت اقتصاد و دارایی, وزارت صمت
[ctp_print]
قبلیقبلشورای رقابت
بعدیبهانه استفاده از رانت‌های ارزی واردات، بهبود کیفیت خودروبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن