قطعات خودرو

تاثیر رسانه در تعیین مسیر انتخابات

رسانه‌ها می‌توانند نقشی مثبت و یا مخرب در نمایش تمامی مسائل در همه‌ی جنبه‎‌ها داشته باشند. در دنیای امروز، بارها از قدرت رسانه‌ها و نفوذشان بر تمام لایه‌های زندگی، تفکر و تصمیماتمان شنیده‌ایم اما به راستی چقدر در این مفهوم و اثرات انکارناپذیرآن عمیق شده‌ایم؟ رسانه‌ها گاهی چنان هوشمندانه و غیرمستقیم در ما نفوذ می‌کنند و ما را به سمتی سوق می‌دهند که خیلی وقت‌ها تصمیمات به ظاهر خوداگاه ما را نیز تحت کنترل دارند. فکر کردن به این موضوع همان‌قدر که می‌تواند رعب‌انگیز باشد، هشدار مثبتی است برای این‌که با دقت‌نظر بیشتری رسانه‌ای را به عنوان مرجع قابل اعتمادمان انتخاب کنیم. ریشه‌ی بسیاری از قضاوت‌های نادرست و اطلاعات غلط و در نهایت بی‌اعتمادی عمومی از همین‌جا نشات می‌گیرد که اصحاب رسانه، بی‌طرفانه و با صداقت به ارائه‌ی اطلاعات نمی‌پردازند و مخاطبان نیز در نبود رسانه‌ی معتمد، چاره‌ای جز استناد به همان اطلاعات محدود در دسترس، ندارند. کیفیت و شفافیت عموما نسبت مستقیمی با رقابت دارد. متاسفانه برخی رسانه‌ها با استفاده از فضای غیررقابتی، تنها به جانبداری و تبلیغات از گروه‌ها و تفکری می‌پردازند که منافعشان در گروی آن‌هاست.

در آستانه‌ی انتخابات هیئت مدیره‌ی اصناف، اهمیت رسانه دوچندان می‌شود زیرا که اصلی‌ترین مجرا برای ایجاد شفافیت و معرفی نامزدهای انتخاباتی، رسانه‌ها هستند و کوتاهی فعالین رسانه، منجر به گمراهی و انتخاب نادرست رای‌دهندگان و یا حتی عدم شرکت آن‌ها در انتخابات، می‌شود. حال سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که وظیفه‌ی رسانه چیست و چطور می‌تواند مسیر دستیابی به یک انتخابات آگاهانه را تسهیل کند؟

تاثیر رسانه در تعیین مسیر انتخابات

در شرایطی که انتخابات پیش‌روی ماست، شاید بتوان گفت اولین وظیفه‌ی رسانه‌های صنفی و درون سازمانی، ایجاد بستر و فرصت برابر برای همه‌ی نامزدهای انتخاباتی است تا بتوانند خودشان را معرفی کنند و با صداقت به ارائه‌ی اهداف و برنامه‌های عملیاتی خود بپردازند. در گام دوم، حضور کارشناسان بسیار کمک‌کننده خواهد بود تا به تعریف و تحلیل شایستگی‌های مورد نیاز برای اعضای هیئت مدیره بپردازند و با تشریح مسئولیت‌ها و ویژگی‌های هر بخش، کمک کنند درک مناسب‌تری از واجدین شرایط برای هر منصب داشته باشیم. هم‌چنین لازم است رسانه‌ها با تبیین چشم‌اندازهای صنفی، امکان بررسی و نتیجه‌گیری را برای مخاطبان فراهم کنند تا در فضایی مبتنی بر شفافیت ، بتوانند نامزدهای اصلح را انتخاب کنند. در نهایت نیز رسانه‌ها باید با شرح و بسط تاثیر مشارکت در سرنوشت صنف، حساسیت و دقت لازم را در واجدین رای‌دهی برانگیزانند.

علاوه بر رسانه‌های صنفی و درون سازمانی، رسانه‌های عمومی نیز می‌توانند با انجام فعالیت‌های روابط‌عمومی محور، در جهت بالا بردن میزان حساسیت مردم به صنف و در نتیجه درک درست از جایگاه خود نزد اعضای صنف، گام بردارند. تولید و انتشار محتوای آموزشی در خصوص اصناف، تشکل‌ها و تاثیرات آن‌ها بر وضعیت همه‌ی افراد از دیگر فعالیت‌های مفیدی است که رسانه‌ها می‌توانند به وسیله‌ی آن با ارائه‌ی اطلاعات دقیق، بسیاری سوالات را پاسخ دهند، نگرانی‌ها را برطرف کنند و حتی انفعال بسیاری از واجدین شرایط رای‌دهی را به سمت فعالیت و انگیزه، سوق دهند. هم‌چنین بسیار مفید خواهد بود که رسانه‌ها با انجام نظرسنجی سعی در کشف انتظارات و مشکلات موجود در صنف داشته باشند و با استخزاج و بازتاب این نظرسنجی‌ها، به نامزدهای انتخاباتی نیز کمک کنند تا بدانند نیاز افراد فعال در صنف چیست و از او به عنوان یک داوطلب چه توقعاتی دارند. بی‌شک یک نامزد انتخاباتی آگاه و همدل با مردم، می‌تواند با توجه به نتایج این نظرسنجی‌ها، به بازبینی و تکمیل برنامه‌های خود بپردازد و رضایت مردم را تامین کند.

با همین توضیحات اجمالی، می‌بینیم که رسانه چه میزان قدرت شفاف‌سازی و ایجاد بستر سالم رقابتی را دارد و چطور می‌تواند بستری را فراهم کند که در آن هم نامزدها و هم رای‌دهندگان، به اطلاعات درستی دست پیدا کنند و در نهایت تصمیم درست را اتخاذ کنند.

ما نیزبه عنوان یک رسانه‌ی صنفی، تلاش خواهیم کرد تا با همین رویکرد به ایجاد شفافیت نه فقط در موضوع انتخابات که در همه‌ی عرصه‌ها بپردازیم و بابی باشیم برای شنیده شدن مشکلات صنفی و انتظارات فعالین صنف لوازم یدکی و برای دستیابی به این هدف، از همه‌ی علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارند، شاید مجال بازتاب آن‌ها در نشریه‌ی قطعات خودرو فراهم شود. تمایل ما به ایجاد فضای گفت‌و‌گو است و علاقمندیم که به عنوان یک رسانه، متکلم وحده نباشیم. بلکه دریچه‌ای باشیم برای این‌که صدای شما را چه به عنوان یک نامزد انتخاباتی و مدیر و چه به عنوان یک فعال تولید یا فروش، رساتر کنیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *