قطعات خودرو

تاوان و هزینه سوء‌مدیریت مدیران نباید بر دوش مردم باشد

مجتبی یوسفی در مورد احترام به مصرف‌کنندگان با تولیدات با کیفیت گفت: در سالی که به نام تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها مزین شده بی‌کیفیتی تولیدات داخلی یعنی بی‌احترامی به مشتریانی که گاهی همین بی‌کیفیتی محصولات خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی از خود به جا می‌گذارد. ۹۹۹ نفر در ایام نوروز امسال، جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افزایش داشته است که مطابق آمار‌های اولیه جمع‌آوری شده در سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر شد اما جای سوال اینجاست؛ چه میزان از این مرگ و میر‌های جاده‌ای به کیفیت خودرو‌ها باز می‌گردد؟ مشتریانی که هزینه‌های کلان برای خودرو پرداخت می‌کنند اما امنیت جانی ندارند؟

خودرو‌سازی حیاط‌خلوت دولت‌هاست

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار آشفته و بی‌کیفیت خودرو‌های داخلی در کنار قیمت نجومی آن‌ها، هیچ یک از متولیان امر وزارت صنعت، معدن و تجارت را مجاب به پاسخگویی نمی‌کند! وظیفه ما حمایت از تولیدات داخلی است اما نباید تاوان و هزینه این سوء‌مدیریت مدیران بر دوش مردم باشد. امروز خودروسازی کشور تبدیل به حیاط‌خلوت دولت‌ها شده است.

وی ادامه داد: رشد بی‌سابقه قیمت خودرو داخلی در کنار مشاهده خلف وعده‌های شرکت‌های خودرو‌سازی در تحویل این تولید ملی و کشته شدن تعدادی از افراد در جاده‌های کشور نشان می‌دهد که عملا تولیدات شرکت‌های خودروسازی در کنار جیب مردم به فکر جان مردم هم نیستند. این تنها بخشی از خسارات بی‌کیفیت بودن محصولات خودروسازی است، بماند قطع عضو و معلولیت ناشی از تصادفات جاده‌ای که هزینه زیادی بر دوش خانواده‌ها و نظام سلامت کشور می‌گذارد.

یوسفی با انتقاد از جایگزین شدن رابطه‌ها به جای ضابطه‌ها گفت: رابطه به جای ضابطه در اداره شرکت‌های خودرو‌سازی کشور به وفور دیده می‌شود؛ برای مثال سهام خودروسازی توسط قطعه‌سازی این شرکت‌ها خریداری می‌شود، یعنی به جای اینکه قطعه‌سازان تمام تلاش خود را بر روی ساخت قطعات باکیفیت قرار دهند، خودشان سهامدار شده‌اند. در کدام نهاد تولیدی و بر اساس کدام استاندارد جهانی، نهاد مافوق در زیر مجموعه خود قرار می‌گیرد؟!

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: سوءمدیریت‌ها در کنار تولیدات قطعات بی‌کیفیت از پلتفرم‌های قدیمی گرفته تا سیستم تعلیق غیراستاندارد و بی‌امنیتی ایربگ‌ها همگی نشان می‌دهد در صنعت خودروسازی در کنار بی‌کیفیتی، تنزل تولیدات هم داشته‌ایم. این شرایط ناخوشایند در کنار بیکاری جوانان متخصص و مهندسان پرتوان کشور قابل تعریف نیست، در صورتی که حمایت از این جوانان می‌توانند با کمترین امکانات با کیفیت‌ترین محصولات داخلی را تولید کنند.

کالای باکیفیت ضمانتی برای سلامتی مشتریان است

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ادامه داد: تمام ایرادات تولیدات شرکت‌های خودروسازی به خدمات پایین آن‌ها ختم نمی‌شود، ثبت و دریافت مبلغ با فاصله زمانی یک سال داستان دیگری از این خدمات‌دهی بی‌سرانجام است. تحویل خودرو باکیفیت باید همراه خدماتی به مشتریان باشد تا ضمانتی برای جان و مال مشتریان باشد. این یک اصل غیرقابل‌انکار است. در کشور‌های توسعه‌یافته اول خودرو داده می‌شود، بعد در اقساط متناسب مبلغ آن را همراه خدمات پس از فروش ارائه می‌کنند. اما در کشور ما در خصوص شرکت خودروسازی ماجرا برعکس است، آیا این نوع برخورد، احترام به مشتریان است. آیا چنین رفتاری در ‌شأن خریداران است؟

یوسفی یادآور شد: حرکت چرخه‌های تولید کشور به صورت ثمربخش برای تمام مدیران و مسئولان وظیفه‌شناس از اهمیت بالایی برخوردار است. حدود ۷۰۰ هزار نفر در حوزه خودروسازی مشغول به کار هستند. بدون شک هدف تمام منتقدان به عملکرد خودروسازان بیکاری این گروه نیست بلکه تقاضای بهبود بخشیدن در کیفیت تولیدات دارند تا شاهد خسارات جبران‌ناپذیر نباشیم، اما انحصار موجود در عرصه خودروسازی منجر شده تا عرصه برای تاخت و تاز سودجویان مهیا شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جرایم راهنمایی و رانندگی عنوان شده که اگر خسارات وارده ناشی از وسیله نقلیه باشد، باید شرکت‌های خودروسازی پاسخ دهند، با وجود چنین قانونی تاکنون به آن عمل نشده و شاهد پرداخت خسارات توسط خودروسازان به دلیل بی‌کیفیتی خودرو‌هایشان نبوده‌ایم.

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: امروز مردم برنامه می‌خواهند؛ به فرض مثال در جهت کاهش تورم و افزایش تولیدات باکیفیت نه تنها خودروسازی بلکه در حوزه مسکن، کاهش قیمت کالا‌های اساسی و کاهش بیکاری برنامه بهینه ارائه کنند.

منبع: خانه ملت

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است