امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • سارا رستگار
  • 4 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=4370

ترخیص ۱۰ هزار خودرو دپوشده؛ حاصل پیگیری گمرک و تشکل‌ ها

حدود ۲۷۰۰ خودرو دیگر در گمرک مانده است که بیش‌از ۱۱۰۰ دستگاه مشکل ثبت‌سفارش دارند. بخشی از این خودروها هم دارای شکایت قضایی از طریق اشخاص و نهادهای نظارتی هستند و بخشی دیگر هم خودروهایی بالای ۲۵۰۰سی‌سی یا خودروهایی هستند که برای کشور آمریکا تولید شده بودند

شرکت‌های واردکننده خودرو در چهار سال اخیر شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتند؛ دولت در ابتدا با بهانه به‌روزرسانی سامانه «ثبتارش» واردات خودرو را مختل کرد و درنهایت با وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو، این صنف را به‌کلی از فعالیت باز داشت. این وضعیت بیش از چهار سال است که ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صد روز آخر دولت فعلی نیز گشایشی در این زمینه حاصل نخواهد شد و شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو باید منتظر باشند تا دولت منتخب آینده گره کور واردات خودرو را باز کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران تصریح کرد: «رویه دولت در زمینه واردات خودرو طی چهار سال گذشته به مصلحت کشور و حفظ منافع عمومی نبوده است؛ وضع قانون ممنوعیت واردات در حوزه خودرو و دیگر کالاها به کشور و بهانه قرار دادن تحریم‌ها نشان از عدم‌کفایت برخی مدیران اسبق در دولت فعلی دارد. هرچند در صحبت‌ها شعارهای حمایت از شهروندان را مطرح می‌کردند، اما در عمل با ظهور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سختگیرانه دادوستد برای عموم مردم غیرممکن شد.»

مهدی دادفر افزود: «برای دور زدن تحریم‌ها در دولت‌های سابق، دادوستد منطقه‌ای با کشورهای همسایه موردتوجه قرار می‌گرفت و بسیاری موانع تحریم‌ها درخصوص معیشت مردم با همین دادوستدها بی‌اثر یا کم‌اثر می‌شد. متاسفانه عده‌ای نمی‌خواستند دولت آقای روحانی بتواند نیازهای اولیه مردم را تامین کند و برخی عملکردها در جهت سخت‌تر کردن شرایط اقتصادی و هزینه‌کرد سرمایه‌ها در خلاف جهت رفاه شهروندان بود. از این رو، توصیه من به دولت منتخب آینده این است که بررسی کند و هر فعالیتی را که با منافع عموم شهروندان مغایرت داشته و در گذشته مورد تصویب ادارات و نهادهای دولتی قرار گرفته است، مورد بازبینی قرار دهند.»

برخی افراد باتوجه به خبر منتشرشده درخصوص واگذاری یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه از خودروهای مانده در گمرک به اموال تملیکی معتقدند پرونده واردات خودرو به کشور به‌صورت کلی بسته شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

این خودروها اموال مردم است که به‌صورت قانونی و با شرایط قوانین وقت وارد گمرکات کشور شده، اما تغییر یک‌شبه قوانین، دست مالکان آنان را از سرمایه‌هایشان کوتاه کرده است. البته به عقیده من، این شنیده‌ها پیامی به همراه دارد برای تمام سرمایه‌گذاران خرد و کلان در صنعت و بازرگانی کشور که اگر فردی بخواهد تجارتی باثبات داشته باشند، نباید به قوانین روز اعتماد کند. سرمایه‌گذاری در ایران ریسک بسیار بالایی دارد و فعالان را از سرمایه‌گذاری در کشور منصرف می‌کند. اما درخصوص آمار و سرنوشت این خودروها باید بگویم؛ نزدیک به یک‌هزار دستگاه به غیر از خودروهای مذکور وجود دارد که براساس مصوبه هیات وزیران، خودروهای دارای پرونده قضایی هستند و تنها به شرط گرفتن برائت و رأی قطعی می‌توانند ترخیص شوند، اما خودروهای فاقد ثبت‌سفارش امکان ترخیص ندارند.

بسیاری از فعالان و شرکت‌های نمایندگی رسمی، عامل اصلی وضعیت خودروهای مانده در گمرک را کارشکنی‌های کارشناسان وقت وزارت صمت می‌دانند. به نظر شما مصوبات سازمان گمرک طی چند سال اخیر در جهت ترخیص خودروهای بلاتکلیف‌مانده چه تاثیراتی را در تسهیل امور مربوط به واردات این خودروها داشته است؟

گمرک یک سازمان مجری است و هر کالایی را که دارای مجوزها و تاییدیه‌های لازم بوده و قانونی هم وارد شده، ترخیص می‌کند. حمایت‌های این سازمان برای تسهیل امور موثر بوده،  همین تعداد خودرویی که ترخیص شد، با همکاری گمرک بود. بیش از ۱۲هزار دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شد، در گمرکات مانده بودند که با پیگیری گمرک و تشکل‌های فعال در این بخش در چهار مهلت قانونی، حدود ۱۰هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت.

درحال‌حاضر چه تعداد خودرو در انبارهای گمرک باقی‌مانده‌اند؟

حدود ۲۷۰۰ خودرو دیگر که چند مشکل دارند؛ بیش‌از ۱۱۰۰ دستگاه ثبت‌سفارش نشده‌اند یا ثبت‌سفارش آن‌ها به دلایلی ابطال شده است. بخشی از این خودروها نیز دارای شکایت قضایی از طریق اشخاص و نهادهای نظارتی هستند و بخشی هم خودروهایی هستند که حجم موتور آن‌ها بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده یا برای کشور آمریکا تولید شده بودند. اما خودروهایی که فاقد ثبت‌سفارش هستند، به دلیل این‌که از ابتدا تشریفات اداری را طی نکرده‌اند طبیعتا امکان ترخیص هم ندارند، مگر آن‌که هیات وزیران مصوبه دیگری را ابلاغ کند.

دلیل اینکه برخی خودروهای موجود در انبارهای گمرکات ثبت‌سفارش قانونی ندارند، چیست؟

طبق قانون، تجار و بازرگانان قبل از ورود کالا به گمرکات باید ثبت‌سفارش را اخذ کنند. در سال‌هایی که واردات خودرو به کشور آزاد بود، طبق عرف همزمان با حمل کالا به سمت گمرکات، ثبت‌سفارش را نیز اخذ می‌کردند. اما اقدام ناگهانی دولت مبنی‌بر اجرای قانون و بستن سامانه ثبتارش، تجار را دچار مشکل کرد. این اقدام ناگهانی دولت، باعث شد تعدادی از خودروها به‌دلیل عدم ثبت‌سفارش در گمرکات بمانند و ترخیص نشوند. 

اما به‌راستی باعث و بانی این اتفاقات و حوادث کیست؟ آیا تجار و بازرگانان و مردم باید تاوان تصمیمات این‌چنینی را بدهند؟ اگر تلاش‌های گمرک نبود همین تعداد خودروها هم از گمرکات خارج نمی‌شد. زیرا عده‌ای در این چهار سال هیچ نیت و برنامه‌ای برای گره‌گشایی از مردم حداقل در این موضوع نداشتند و تمام مکاتبات، تلاش‌ها و پیگیری‌ها از سمت گمرکات انجام شد.

آیا وزارت صمت برای جلوگیری از حراج اموال بازرگانان و شرکت‌های واردکننده خودرو برنامه‌ای دارد؟

دولت ظاهرا برای خروج خودروها از گمرکات هیچ برنامه و قصدی ندارد و دلیلش هم این است که عده‌ای به خاطر اعلام تخلفاتشان در یک دوره مورد مواخذه قرار گرفتند و الان هم تاوان آن را واردکنندگان می‌دهند. شاید بهترین توصیه به شرکت‌های واردکننده خودرو و فعالان این حوزه صبر ۱۰۰روزه باشد. زیرا در این ۱۰۰ روز هم تبعات اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی درخصوص تجارت داخلی و بین‌المللی پابرجا خواهد بود. اما دولت آینده قطعا گره کوری را که کارشناسان وزارت صمت بر کلاف سردرگم واردات زده‌اند، برای حفظ منافع عمومی می‌گشاید.

منبع: دنیای خودرو

Print 🖨
  • ترخیص خودرو, خودرودپو, دپو, گمرک
[ctp_print]
قبلیقبلتصادف مرگبار؛ بلای جان سهام تسلا
بعدیضرورت گسترش تجارت خارجی در سال 1400بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نسخه جدید شاسی بلند ۷ نفره جتور X70 پلاس رقیب اصلی تیگو ۸ پرو
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
خداحافظی رسمی با شورلت کامارو در سال ۲۰۲۴
مرتضی مهدوی 11 فروردین 1402
آشنایی با CNCAP، موسسه ایمنی کشور چین
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌و های تاریخ، از ۳۲۸ و ۵۰۷ تا M1 و M5
محسن فاطمی 11 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن