قطعات خودرو

آیا تعطیلات تابستانی بدون کرونا ما را واردکننده بنزین می کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ بی توجهی به تولید خودروهای دوگانه سوز و سهم پایین سی ان جی از سبد سوخت مصرفی کشور هر سال خسارت بسیاری را به اقتصاد ایران وارد می کند. این خسارت در شرایطی واردمی شود که رشد مصرف بنزین نگرانی ها برای واردات بنزین به ایران را هم بیشتر کرده است.

مسئولین شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی به بازار می گویند که ایرانی ها در خرداد امسال به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین مصرف کردند. این حجم از بنزین در شرایطی مصرف می شود که جلیل سالاری معاون وزیر نفت مقدار تولید واقعی بنزین را ۱۰۳ میلیون لیتر در روز اعلام می کند.

با این اوصاف تولید و مصرف بنزین حالا دیگر سر به سر شده و نیاز به واردات بنزین خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، احساس می شود. به خصوص که کرونا هم کم رنگ شده و سه ماه پیش رو جزو پر ترددترین ماه ها در سالهای اخیر خواهد بود. با این وجود به نظر می رسد که دولت تمایل زیادی برای افزایش سهم سی ان جی در سبد سوختی کشور ندارد.

از آن طرف هم ارزانی بنزین موجب شده که خودروهای عمومی هم استقبال زیادی از طرح دوگانه سوز کردن نکنند. آنگونه که محمد حسن باقری مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به بازار گفته تا حالا ۲۰۰ هزار خودرو بنزین سوز به سی ان جی سوز تبدیل شده اند.

اوهمچنین با بیان اینکه ۱۶ هزار خودرو نیز در نوبت تبدیل قرار دارند، ادامه داد: با تبدیل ۲۰۰ هزار خودروی عمومی، سالانه حدود ۳۵۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی شده است.

تاکنون ۲۰۰ هزار خودرو بنزین سوز به سی ان جی سوز تبدیل شده است. با تبدیل این تعداد خودروی عمومی، سالانه حدود ۳۵۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی شده است

در این میان خودروسازان هم تمایل چندانی به تولید خودروهای دوگانه سوز ندارند. آنها مدعی اند که قیمت تمام شده خودروهای سی ان جی سوز خیلی بالاتر از قیمت فروش آنها بوده و به همین دلیل توجیه اقتصادی بالایی ندارد. همه این عوامل موجب شده سهم سی ان جی از سبد سوختی کشور حدود ۲۱ درصد باشد در حالی که فعالین این صنعت مدعی اند که این سهم باید به ۴۰ درصد افزایش یابد.

میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی با دوگانه سوز کردن خودرو ها

قیمت بنزین در ماه های گذشته رکوردهای بی سابقه ای را به ثبت رسانده است. بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده متوسط قیمت بنزین در انگلیس به ۲.۳۲ دلار در هر لیتر رسیده است. البته وضعیت قیمت ها در منطقه خاورمیانه که به نوعی مهد کشورهای نفت خیز جهان است، بهتر است. به عنوان مثال هم اکنون هر لیتر بنزین در عربستان هم اکنون به قیمت ۰.۶۷ دلار یا در عراق به قیمت حدود ۰.۵ دلار فروخته می شود. در جهان عرب، بنزین در مراکش با قیمت هر لیتر ۱.۶۸ دلار (۵۴.۶۳۲ تومان) در صدر فهرست گرانترین بهای بنزین در کشورهای عربی قرار دارد و پس از آن اردن با اختلاف جزئی ۱.۶۶ دلار (۵۴.۳۰۵) در هر لیتر در رتبه دوم قرار دارد. حتی اگر متوسط قیمت بنزین را هم حدود ۰.۵ دلار در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که اجرای این طرح حدود ۱۷۵ میلیون دلار یا به عبارت ساده تر(با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی) ۴ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشته است.

در صورتی که قیمت بنزین را حدود ۰.۵ دلار در نظر بگیریم می توان گفت که تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز حدود ۱۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته است

ایرانی ها چقدر بنزین مصرف می کنند

در هشت سال گذشته با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و همچنین نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی، ایران توانست حجم تولید بنزین را افزایش دهد اما انتظار می‌رود با پایان محدودیت‌های کرونایی و افزایش سفرها به‌ویژه با خودروهای بنزین‌خوار، دوباره روند مصرف از تولید سبقت بگیرد.

آنگونه که آمارها نشان می دهد میزان مصرف بنزین از حدود ۷۶ میلیون لیتر در سال ۹۹ به ۸۶ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۰ رسید.

البته روند روبه رشد مصرف در امسال هم ادامه پیدا کرده به طوری که در ۳ ماه نخست امسال متوسط مصرف روزانه به ۹۶ میلیون لیتر رسیده است. بسیاری دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در ایران را خودروهای بی کیفیت می دانند. اردشیر دادرس رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی در اینباره به بازار گفت: متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.

او می گوید: اگر کرونا نبود شاید مصرف بنزین در کشور بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بود، در حالی که تولیدمان کمتر از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. اما متاسفانه در دولت گذشته از فرصتی که افت مصرف صورت گرفته بود، استفاده نشد و در نهایت حالا که دوباره شرایط به وضعیت نگران کننده ای رسیده صحبت از مصرف بالای بنزین و نیاز کشور به واردات سخن گفته می شود.

میزان مصرف بنزین از حدود ۷۶ میلیون لیتر در سال ۹۹ به ۸۶ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۰ رسید. البته روند روبه رشد مصرف در امسال هم ادامه پیدا کرده به طوری که در ۳ ماه نخست امسال متوسط مصرف روزانه به ۹۶ میلیون لیتر رسیده است

او با بیان اینکه ایران دیر یا زود باید به سمت جایگزینی سی ان جی با سایر سوخت های مصرفی برود، گفت: هم اکنون سهم سی ان جی از سبد سوختی کشور حدود ۲۱ درصد است در حالیکه این سهم باید حدود ۴۰ درصد باشد. تا اینگونه هم قادر به افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش بنزین باشیم و هم اینکه سطح آلایندگی های موجود در هوا را کنترل کنیم.

بر اساس آمار موجود روزانه ۲۲.۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می شود. بدون شک رسیدن به سهم ۳۰ درصدی سی ان جی از سبد سوختی کشور تا سال ۱۴۰۴ (بر اساس هدف گذاری صورت گرفته) مستلزم این است که قیمت سوخت اصلاح شود و با مابه‌التفاوتی که بین قیمت سوخت مایع ایجاد می‌شود، اقبال عمومی برای توسعه هرچه بیشتر این سوخت فراهم شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است