قطعات خودرو

حاشیه‌های یک گزارش تلویزیونی

حاشيه هاي گزارش تلويزيوني

حمیدرضا حبیبی دولابی که فروشنده و واردکننده بلبرینگ است، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، با اشاره به حضور غلامحسین حمزه – نماینده اتحادیه – در این گزارش تصویری، گفت: ایشان برای بار چندم است که این کار را انجام داده‌اند، بخصوص در این مورد آخر، درباره بلبرینگ صحبت کردند، اما هیچ تخصصی درباره بلبرینگ ندارند.
او ادامه داد: من قبلاً هم به ایشان گفته‌ام که چرا اجازه دادید، یک مامور نیروی انتظامی یا یک متقلب بگوید در تمام بازار تقلب هست و همه اجناس بازار تقلبی است. چرا جلوی این گرفته نشد و آنجا گوشزد نشد که همه بازار تقلبی نیست، همه بازاریان متقلب نیستند. بلکه افراد اندکی این کار را می‌کنند که متاسفانه قابل انکار نیست.
وی پرسید: چرا یک گزارشگر تلویزیون در حضور آقای حمزه درباره بلبرینگ اظهار نظر می‌کند و می‌گوید که فقط بلبرینگ سوئد اصل است؟ او از کجا می‌داند وقتی هیچ‌گونه تخصصی ندارد؟ چرا آقای حمزه بدون حضور یک متخصص در این زمینه می‌رود و صحبت می‌کند و مسائلی را می‌گویند که در تخصص او نیست؟ چرا درباره تسمه که تخصص او نیست، دفعه قبل گفت که همه بازار همین است؟ کجا همه بازار همین است؟ شاید ایشان با افراد متقلب کار می‌کند و فکر می‌کند همه بازار همین است. در حالی که واقعیت بازار این نیست. واقعیت بازار چیز دیگری است که او نسبت به آن اشراف ندارد.
حبیبی دولابی اظهار کرد: باید فرد متخصص بلبرینگ را بیاورند تا بگوید دلیل این‌که این بلبرینگ‌ها تقلبی است، چیست. نباید بگویند که بلبرینگ SKF فقط برای سوئد است و در هیچ کشور دیگری نیست. SKF در ۱۸ کشور دنیا تولید می‌شود.
این فروشنده بلبرینگ در ادامه گفت: متاسفانه چندین‌بار است که ایشان در زمینه بلبرینگ ورود کرده است که چهره رسته بلبرینگ را خدشه‌دار می‌کند. حالا عمداً یا سهواً. دوستان دیگری هم ایشان را همراهی می‌کنند. این، فرآیند بدی را در میان همکاران رسته بلبرینگ ایجاد می‌کند که شاید آن را یک نوع تهدید علیه خودشان به‌حساب می‌آورند. دور از ذهن نیست که خدای نکرده بچه‌های رسته‌های بلبرینگ در مقابل حرکت ایشان پاسخگو باشند.
او در پاسخ به این پرسش که منظورش از «پاسخگو باشند» چیست؟ بیان کرد: به هر جهت، ما در حال صحبت با بعضی همکاران هستیم. ان‌شاءالله که بحث تعامل باشد و کسانی که در هیئت مدیره حضور دارند، الان از بچه‌های رسته بلبرینگ دلجویی کنند، چون احتمال دارد که خدای نکرده، دلگیری بچه‌های رسته بلبرینگ بعدا برای اتحادیه بد تمام شود. این اصلاً یک تهدید نیست.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که منظورتان از «بد تمام شود» چیست؟ گفت: به هر جهت، حالا بچه‌های بلبرینگ‌فروش می‌گویند این سطح تقلب در لوازم یدکی‌فروش‌ها هم زیاد است و قابل انکار نیست، چرا سراغ لوازم یدکی‌فروشی‌ها نمی‌روند؟ چرا هیچ‌وقت هیچ‌کس سراغ همکاران آقای حمزه نمی‌رود؟ چرا سراغ همکاران دیگری از هیئت مدیره کسی نمی‌رود؟ چرا فقط سراغ بلبرینگ می‌آیند؟
حبیبی دولابی در پاسخ به این پرسش که آیا شما می‌گوید در انتخاب این‌که کجا پلمب شود دخالتی انجام می‌شود؟ گفت: اصلا بحث این نیست. بحث این است که چهره بلبرینگ در حال خدشه‌دار شدن است. ما می‌گوییم ان‌شاءالله این صحیح است؛ ولی سهوی بودن یک‌بار، دوبار، سه‌بار، این دفعه چندم است که این موضوع رسانه‌ای و در کل ایران پخش می‌شود.
او در پایان سخناناش تاکید کرد: وقتی کسی متقلب است، همه زندگی‌اش را ببرند. کسی ناراحت نمی‌شود. ناراحتی از این است که بدون حضور یک متخصص، حرف‌های غیرتخصصی زده می‌شود و وجهه یک رسته در تمام ایران به هم می‌ریزد.
درباره این موضوع با مشاور حقوقی اتحادیه لوازم یدکی خودرو نیز گفت‌وگویی انجام شد.

سيداحمد حسینی – حقوق‌دان و عضو اتحادیه – به خبرنگار قطعات خودرو، گفت: برخورد با پدیده کالای تقلبی، تکلیف قانونی است و ما مکلف هستیم در صنف خودمان با آن برخورد کنیم. هیچ عقل سلیمی این موضوع را رد نمی‌کند که با کالای تقلبی باید برخورد شود؛ اما درباره شیوه برخورد، ما هم صحبت‌هایی داریم.
او توضیح داد: تعزیرات حکومتی به موضوع ورود می‌کند، این ورود یا براساس بازرسی‌های دوره‌ای بازرسان آن‌هاست یا براساس شکایت‌های مردمی. ورود نماینده اتحادیه در آنجا نیز تکلیف است. البته اگر حضور هم نداشته باشد، آن‌ها حتماً ورود می‌کنند.
وی اظهار کرد: در روز شنبه، جلسه‌ای با مدیرکل گشت‌های تعزیرات حکومتی کشوری و آقایان ابوالقاسمی – مديركل گشت‌هاي تعزيرات حكومتي كشور -، حمزه و بخشی برگزار شد تا برای این موضوع راهکاری مقرر شود که به‌صورت منسجم با این پدیده در صنف ما برخورد شود، تا اولاً قبل از صدور حکم، موضوع رسانه‌ای نشود. ما در این‌باره اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و ما هم مخالف این هستیم که صداوسیما و خبرنگاران بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و به‌دنبال خوراک تبلیغاتی بگردند. یعنی وقتی هنوز موضوعی قطعی نشده و حکم قطعی صادر نشده است رسانه‌ها ورود کنند.
او با تاکید بر این‌که با اصل موضوع که مقابله با جنس تقلبی است، ما هم موافق هستیم، ادامه داد: کالاها باید کارشناسی شوند و صحت و سقم آن قطعی شود، بعد موضوع رسانه‌ای شود. درباره این‌که صنف رسته‌های مختلف دارد و باید کارشناسان هر صنف حضور داشته باشند، شکی در آن نیست. اتحادیه هم این کار را انجام می‌دهد؛ ولی کسی که با تیم تعزیرات حکومتی می‌رود، قرار نیست کارشناس آن رسته باشد، چون خیلی از همکاران ما نمی‌پذیرند حضور داشته باشند، چون می‌گویند ما هر اظهارنظری بکنیم همکاران از ما گلایه‌مند می‌شوند. به همین دلیل، نماینده اتحادیه حضور پیدا خواهد کرد و نمونه کالاها به کارشناسان خبره ارجاع می‌شود و آن‌ها درباره کالاها اظهارنظر می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که در روز شنبه قرار نبود رسانه‌ای حضور داشته باشد و آقای حمزه از این موضوع بی‌اطلاع بودند، گفت: اعتراض ما از قبل اعلام شده که نباید رسانه‌ها حضور داشته باشند.
حسینی درباره پرونده روز شنبه، توضیح داد: درباره آن پرونده، نمونه کالاهایی که از قبل به اتحادیه داده شده بود، توسط کارشناسان خبره این حوزه بررسی شده بودند و اظهار نظر شده بود. آقای حمزه نیز درباره بلبرینگ‌ها اظهار نظر تخصصی نکرده است. در واقع، کارشناسان خبره بلبرینگ قبلا اظهار نظر کرده‌اند. آن فرد نیز در سال 1392 یک پرونده داشت، ولی متاسفانه او متنبه نشد و این بار دومی بود که بعد از اظهار نظر کارشناسان درباره جنس تقلبی، به انبار او ورود کردند.
این کارشناس حقوقی اضافه کرد: ما در جلسه‌ای که با مدیر تعزیرات حکومتی کشوری داشتیم، قرار شده است با حضور هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی، جلسه‌ای برگزار شود و یک راهکار منسجمی درباره این موضوع اتخاذ شود. البته حضور نماینده اتحادیه همراه تیم تعزیرات از اظهار نظرهای غیرتخصصی جلوگیری می‌کند.
با توجه به این‌که حضور نماینده‌ای از اتحادیه لوازم یدکی در هنگام پلمب مغازه‌های متخلف، موضوع جدیدی نیست، غلامحسین حمزه که به‌عنوان نماینده اتحادیه در هنگام پلمب حضور دارد، پیش از این و در نشستی با حضور جمعی از اعضای اتحادیه توضیح داده بود: «در این فیلم‌هایی که شما می‌بینید، ما نمی‌رویم دنبال پلیس یا رسانه ها، بلکه آن‌ها مورد را پیدا می‌کنند به ما زنگ می‌زنند که بیایید. اگر ما نرویم، خواهند گفت اتحادیه طرفدار متقلبین است و یک بار هم این اتفاق افتاد. از طرفی اجناس مغازه مورد نظرشان را به اموال تملیکی می‌برند و برگرداندن آن کار مشکلی است. ما می‌رویم مغازه را پلمپ می‌کنیم تا با این‌‌که مغازه‌دار خلاف کرده است، بتوانیم از او دفاع منطقی کنیم.»
حمزه در ادامه توضیح داد که مطالبی که خبرنگاران می‌گویند و تصاویری که پخش می‌شود بعدا تدوین می‌گردد و اغلب حرف‌‌های ما کامل پخش نمی‌شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است