به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار ، بهمنظور ارتقای سامانه روغنکاری قطعات و اجزای پیشرانه TU۵P و افزایش میزان بهرهوری آن، با بهرهگیری از دانش فنی داخلی و الگوگیری از نمونه های خارجی موجود، پمپ روغن پیشرانه TU۵P داخلی سازی شد.
پمپ روغن (Oil Pump) شامل دو نوع دورثابت و دور متغیر، بهعنوان اصلیترین رکن اجزای سیستم روغنکاری پیشرانه خودرو، قطعهای در درون محفظه کارتل موتور است که بهمنظور پیش گیری از خوردگی و ساییدگی قطعات، جمعآوری آلودگی و غبار، روغنکاری قطعات متحرک پیشرانه و جذب مقداری از گرمای تولیدشده آن، روغن را از محفظه کارتل گرفته و به قطعات و قسمتهای مختلف اطراف پیشرانه منتقل میکند.
شرکت ساپکو با همراهی شرکت اطلسپمپ سپاهان بهعنوان سازنده عمده مجموعه پمپروغن محصولات خانواده ایرانخودرو، با بهرهگیری از دانش فنی داخلی و الگوگیری از نمونههای خارجی موجود و تحلیل و بررسی آن ها طی یک سال گذشته، موفق به داخلیسازی و تولید انبوه پمپروغن دورمتغیر جهت بهکارگرفتن در پیشرانه TU۵P با ظرفیت تولید بالغ بر ۴۰۰ قطعه در روز شد.
عملکرد بهتر در افزایش نرخ جریان روانکاری در شرایط مختلف، بسته به دما، سرعت و وضعیت بار پیشرانه نظیر زمان استارت خودرو که پیشرانه خاموش و سرد بوده از جمله مزایای پمپ روغن دور متغیر در مقایسه با پمپ روغن دورثابت است.