قطعات خودرو

دخالت در امور اتحادیه نکرده و نمی کنم

حاج شیخ مصطفی مرسلی امام جماعت مسجد اکباتان که چهار دهه در کنار صنف بوده و همواره با هیئت مدیره های اتحادیه، بزرگان صنف و اعضای صنف رابطه دوسویه، مشفقانه و ارشادی داشته است در گفتو گو با «قطعات خودرو» نکات مهمی بیان کرده است.

دخالت در ترکیب هیئت مدیره یا توصیه ویژه به یک یا چند نفر خاص برای عضویت در هیئت مدیره اصلاً در برنامه من نبوده و متناسب با شآن یک روحانی و رعایت مقتضای بازار و محیط هم نیست. کار امثال من ارشاد، نصحیت و تبلیغ معارف اسلامی است. ممکن است لازم شود بعضاً مفاهیم کلی و پایه های اعتقادی با امور روز و جزیی تطبیق داده شود اما این فقط من باب روشنگری و مثال است و نمی تواند فراتر از توصیه و تذکر برود. هیئت مدیره اتحادیه همواره با من در ارتباط بوده اند و اگر در بابی پرسش کرده اند؛ پاسخ داده ام. تا آنجا که در توان و مصلحت بوده موضوع را تبین کرده ام اما دخالت در امور اتحادیه نکرده  و نمی کنم.

در طی این سال ها همیشه با اعضای هیئت مدیره و صنف در ارتباط بوده­‌ایم. بزرگانی چون مرحوم حاج سیدکاظم قاسمیه، حاج سیدعلی دباغیان، حاج­ سید­علی ­محسنی و برخی دیگر که کم نظیر بودند برای صنف زحمت های فراوان کشیدند. آقایانی مثل مرحوم صحت قول یا دلشاد نیز در حد خودشان کار کردند. بقیه اعضای هیئت مدیره در این چند دهه نیزافراد خوب و پر تلاشی بوده اند و من به همه ایشان که منتخب مردم بودند اگر خواستند کمک کرده ام و آنچه به صلاح می دیدم عرض می کردم و ایشان هم به من پیوسته محبت داشته­اند.

هیئت مدیره نماد انسجام صنف

به طور مرسوم هیئت مدیره های اتحادیه افراد پیش کسوت هستند که باید دلسوز، امین و دارای شناخت ازصنف و مشکلات و مسائل آن باشند. اما این که اتحادیه را صرفاً به عنوان یک نهاد عمومی و تابع دستورات وزارت صمت ادراه کنند؛ کفایت نمی کند مردم انتظار دارند اتحادیه در وجوه مختلف ورود کند.مسائل صنفی و کسب و کار را به عنوان مطالبه اصلی اعضا واکاوی و چاره اندیشی کند. نمی توان انتظار داشت اعضای صنف از هیئت مدیره حمایت کنند در حالی که هیئت مدیره به عنوان نماینده ایشان در مراکز تصمیم گیری و مدیریتی حضور نداشته باشد. بنده به عنوان کسی که هم در مجلس بوده ام و تاحدودی از سیایت کلی نظام باخبر هستم عرض می کنم جمهوری اسلامی نیازمند حضور مجدانه و با برنامه مجموعه های مثل اتحادیه است که هم مطالبات مردم را دنبال کنند و رابطه ایشان با نظام را مثبت و مستحکم کنند و هم از کف جامعه به نظام گزارش دهند و نتایج سیاست ها و اجراها را -خوب یا بد- بازتاب دهند. نظام مردمی و مردم سالاری دینی یعنی همین.

ایده، طرح و برنامه

مردم خیلی ایده دارند، ایده هایی که می تواند برای هریک از بخش های جامعه مفید و حتی راه گشا باشد اما این ایده ها خام هستند باید بیایند در جایی مثل اتحادیه پخته شوند تبدیل به طرح شوند. فرآیند تبدیل ایده به طرح یک پروسه کاملا علمی است اتحادیه با کمک اعضای فرهیخته و دانشور و هم چنین استفاده از کارشناسان و متخصصین امور می تواند این کار را مدیریت کند تا مردم دلگرم و امیدوار شوند. طرح های کارشناسی شده در کنار هم و در قالب یک برنامه می توانند برای صنف و صنعت خودرو، حمل ونقل و قطعات و ابزار مفید و تحول ساز باشند. اتحادیه باید در خودش این ظرفیت را ایجاد کند. من یقین دارم اگر هیئت مدیره چنین نقشی را بر عهده بگیرد هم جایگاه آن در دولت و قوای سه گانه و هم در بین اصناف و تشکل های اقتصادی و از همه مهم تر در بین صنف ارتقاء می یابد. در این صورت مردم پای صندوق می آیند و اعضای هیئت مدیره نه با یک سوم آراء که با اکثریت قاطع انتخاب می شوند و پس از آن نیز مورد حمایت قرار می گیرند.

هیئت مدیره آینده

من همواره معتقد به فراگیری حداکثری و ترکیب دانش و تجربه بوده ام البته می دانیم تجربه ها همیشه تبدیل به دانش می شوند که فرآیندی دارند. دانش های بشری همگی محصول تجربه های موفق و ناموفق بوده اند نباید از کار ترسید. نباید افکار و ایده های نو را بخاطر ریسک پذیر بودن کنار گذاشت. ما نیاز داریم به جهش در تولید اما پیش از آن جهش فکری و انگیزشی باید صورت بگیرد. افرادی که در کسب و کار شخصی خود موفق بوده اند باید سهم همکارانش را از این موفقیت در قالب کمک به توسعه و بهبود فضای کار همکاران بپردازند و این باید به صورت یک روند هم باشد.بنابراین بنده توصیه می کنم افراد امین، دلسوز و کاربلد وارد صحنه شوند و هیئت مدیره بعدی ترکیبی از جوان تر ها و با تجربه ها باشد. اما اصل همان است که عرض کردم تلاش برای پذیرش نقش فعال تر، مطابق با نیاز امروز کشور و مطالبات صنف

از خداوند تبارک می خواهم به همه ما توفیق خدمتگذاری به اسلام و مردم عزیز وطن اسلامی ما را بدهد.   

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *