قطعات خودرو

درباره انواع صندلی کودک خودرو چه می‌دانید؟

اتومبیل یک وسیله حمل و نقل راحت است که از سایر رقبای خود رفاه بیشتری را در اختیار کاربر می‌گذارد. به بیان ساده‌تر این وسیله در سطح شهر راحت‌ترین وسیله برای جابه‌جایی است. اما امنیت همیشه یکی از موارد مهمی است که در کنار راحتی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل خودروسازان به همه این موارد به خوبی توجه می‌کنند. اما یکی از مواردی که در اکثر خودروها دیده می‌شود این است که برای کودکان جایی را در نظر نگرفته‌اند. از همین رو طراحان اقدام به ساخت صندلی کودک خودرو کرده‌اند تا آن‌ها هم راحت و ایمن بتوانند در اتومبیل قرار بگیرند.

دلیل استفاده از صندلی کودک خودرو چیست؟

شاید خیلی از افراد بگویند که استفاده از این وسیله چه نفعی می‌تواند داشته باشد و می‌توان کودک را در همان صندلی‌های معمولی اتومبیل سوار کرد. خوب است بدانید حفظ راحتی و امنیت کودکان در صندلی‌های عادی کمی سخت است و ممکن است که در این حالت به آن‌ها آسیب برسد.

همچنین برای راحتی بیشتر آن‌ها بهتر است که کودکان را در صندلی مخصوص به خود قرار دهید. این صندلی‌ها می‌تواند به میزان بسیار زیادی ایمنی کودک در اتومبیل را افزایش دهد به همین دلیل استفاده از انواع صندلی کودک خودرو در خیلی از کشورها یا به یک قانون تبدیل شده یا فرهنگ استفاده از آن به طور کامل در بخش رانندگی مردم جا افتاده است.

استفاده کودکان از کمربندهای ایمنی موجود در اتومبیل‌ها بسیار سخت است و نمی‌تواند ایمنی آن‌ها را به خوبی تأمین کند از همین رو برای نوزادان و کودکان صندلی‌هایی طراحی شده است که به خوبی در آن‌ها قرار می‌گیرند و با بستن کمربندهای خود می‌تواند تا حدود زیادی در هنگام حادثه ایمنی خود را تأمین کنند. به این ترتیب والدین نگرانی از این بایت نخواهند داشت.

انواع صندلی کودک خودرو

صندلی‌های کودک ماشین را به ۴ صورت برای کودکان طراحی کرده‌اند که شما بسته به نیاز و سن کودک خود می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید.

۱. صندلی کودک اتومبیل که مدل آن رو به عقب است

نام اصلی این مدل Rear-facing Car Seats است که برای نوزادان طراحی شده‌ است. در صورتی که نوزاد زیر ۲ سال دارید می‌توانید از این مدل صندلی‌ها استفاده کنید. این صندلی‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، یکی پایه و دیگری خود صندلی که از پایه جدا می‌شود. پایه به صورت ثابت بر روی صندلی اتومبیل قرار خواهد گرفت و صندلی را والدین می‌توانند از اتومبیل جدا کنند. همچنین لازم به ذکر است که این صندلی‌ها فقط به صورت روبه عقب بر روی ماشین نصب می‌شوند. صندلی مذکور در نهایت می‌توانند ۱۷ کیلوگرم را تحمل کنند. در صورتی که فاصله سر کودک تا بالای پشتی صندلی کمتر از سه سانتی‌متر بود باید آن را تعویض کنید حتی اگر وزن کودک کمتر از ۱۷ کیلوگرم باشد.

۲. مدل قابل تبدیل

نام لاتین این نوع صندلی‌ها Convertible Car Seats است. این صندلی‌ها را برای کودکان از زمان تولد تا زمانی که دیگر نیازی به صندلی کودک خودرو نداشته باشند می‌توانید استفاده کنید. همین مزیت باعث شده که این نوع صندلی به یک گزینه مناسب برای خانوده‌ها تبدیل شود. البته باید گفت که مدل قبلی قابلیت تبدیل شدن به کریر را داشت اما این مدل چنین قابلتی را ندارد. همچنین در این مدل پایه صندلی کودک از صندلی ماشین جدا می‌شود اما در مدل قبلی چنین قابلتی دیده نمی‌شد. صندلی‌های این مدل به مراتب از صندلی‌های مدل Rear-facing Car Seats بزرگ‌تر است.

۳. صندلی کودک بالا برنده

به این صندلی‌ها Booster Seat گفته می‌شود که بر خلاف دو مدل قبلی فقط می‌توان از آن‌ها روبه جلو استفاده کرد. این صندلی‌ها می‌توانند به کودک کمک کنند تا از سطح صندلی اتومبیل بالاتر باشند. چنین چیزی می‌تواند موجب شود که کودک بتواند از کمربند ایمنی خودرو استفاده کند. این صندلی کودک برای سنین ۴ تا ۱۲ سال مناسب است.

صندلی Booster Seat در ۲ مدل ساخته می‌شود که اولی فقط دارای یک بخش برای نشستن است اما دومی هم بخشی برای نشستن دارد و هم بخشی برای تکیه دادن کمر و دسته‌هایی برای قرار دادن دست. لازم به ذکر است که در مدل اولی برای تکیه دادن باید از صندلی اتومیل استفاده کرد. خوب است بدانید که صندلی‌های مدل دوم ایمنی بالاتری برای بخش گردن کودک دارند.

۴. صندلی سه در یک

این نوع صندلی‌ها را  In1 Seats 3 می‌گویند زیرا قابل تبدل شدن به مدل‌های دیگر است. این صندلی به دلیل این‌که می‌تواند به همه مدل‌های قبلی تبدیل شود بسیار توسط والدین مورد توجه است. همچنین باید گفت از نظر هزینه هم این مدل مقرون به صرفه‌تر است. با بزرگ‌تر شدن کودک صندلی هم شرایط تغییر را دارد و شما می‌توانید از آن در حالت‌های روبه عقب، روبه جلو و بالابرنده استفاده کنید.

نحوه استفاده از انواع صندلی کودک خودرو

ایمنی نوزادان نسبت به سایرین حساسیت بیشتری دارد به همین دلیل هم باید فقط از صندلی‌های روبه عقب یا همان Rear-facing برای آن‌ها استفاده کرد تا به بخش‌های حساس بدنشان مانند گردن آسیب نرسد. کودکان بالای ۲ سال هم باید بر روی صندلی کودک خودرو بنشینند و صندلی آن‌ها با بند مهار بسته شود. این رویه باید تا زمانی که آن‌ها در صندلی جا می‌شوند ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است که برای این کودکان می‌توان از صندلی‌های روبه جلو استفاده کرد. در صورتی که قد کودک به یک و نیم متر رسیده یا سن آن‌ها به ۱۳ سالگی، باید از صندلی‌های Booster استفاده شود.

ویژگی‌های یک صندلی مناسب کودک در خودرو

اولین ویژگی در این نوع صندلی‌ها وجود کمربند ایمنی یا Isofix است. هرچند که صندلی کودک را می‌توان با کمربند ایمنی اتومبیل هم بست اما وجود کمربند Isofix می‌تواند خطر اشتباه بستن صندلی را کاهش دهد و موجب بالا رفتن ایمنی شود.

محافظت از سر یکی از موارد مهم است به همین دلیل هم صندلی کودک باید دارای یک پشتی مناسب برای محافظت از سر باشد.

داشتن بند مهار کودک از دیگر موارد مهمی است که ایمنی کودک در صندلی را بالا می‌برد. همچنین صندلی کودک خودرو را باید بتوان به سادگی تنظیم کرد.

منبع: مجله توربومگ

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *