امروز : پنج‌شنبه 10 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 1 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=4292

نوید حبیبی*: در تصمیمات مسئولین، واقعیت‌های کف بازار لوازم یدکی نادیده گرفته می‌شود

اعضای هیئت‌مدیره جدید اتحادیه باید بکوشند در تصمیم‌گیری‌هایی که برای صنف توسط نهاد‌های بالادستی گرفته می‌شود؛ جایی برای اتحادیه باز کنند تا قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی، منطبق بر واقعیت بازار و اقتصاد کشور و در نتیجه قابل اجرا باشد.
این روز‌ها اقتصاد و صنعت کشور دچار بحران شده است؛ برای خروج از این وضعیت، باید افراد دغدغه‌مند به میدان بیایند و در حد توان خود تلاش کنند تا قفل‌های صنعت و اقتصاد کشور را بگشایند؛ ‌گره‌هایی که اغلب حاصل تصمیمات و نحوه اجرای قوانین است.
در حال حاضر فضای لازم برای داشتن یک کسب‌وکار قانونمند، شناسنامه‌دار و سالم دشوارتر از کسب‌وکار پنهان و ناسالم است.
من با توجه به تحصیلات و سابقه شغلی واجرایی خود، این موضوع را با پوست و گوشت درک کرده‌ام و احساس می‌کنم هر فرد بر اساس توانایی‌های خود، باید فکری به حال اتحادیه و صنف لوازم یدکی کند. در جلسات پیش از به تعویق افتادن انتخابات اتحادیه، موضوعات مختلفی مورد بحث قرار می‌گرفت که فراتر بودن مسائل و مشکلات صنف نسبت به شرح وظایف اتحادیه، از جمله آن است. گروه تحول و ارتقا بر این باور است که نباید دست روی دست گذاشت و هر فردی در حد توان خود باید نسبت به حل مشکلات صنف اقدام کند.
عدم شفافیت در کسب و کار
عدم شفافیت در کسب‌وکار اولین مشکلی است که در صنف ما وجود دارد. تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده در صنف لوازم یدکی با انبوهی از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها مواجه هستند. دقیقاً نمی‌دانند که به انجام چه کاری موظفند. امروز یک روند وجود دارد و فردا مسیر دیگری تعیین می‌شود بدتر این که اطلاع‌رسانی درستی هم نمی‌شود. گاهی کارمندان و کارشناسان مربوطه نیز نمی‌دانند چگونه عمل کنند بنابراین کسب وکار‌های سالم و شفاف بلاتکلیف‌اند.
فرقی نمی‌کند من به عنوان هیئت‌مدیره جدید اتحادیه انتخاب شوم یا اینکه بخواهم به عنوان فردی دغدغه‌مند به هیئت‌مدیره منتخب کمک کنم، در هر صورت با رایزنی‌ها و پی‌گیری‌های لازم، در راستای گشودن قفل‌های حاکمیت و برداشتن موانع از کسب و کار‌ها تلاش خواهم کرد.
صدور 2.5 بخشنامه در روز توسط وزارت صمت
از نظر من بیشترین موانع تولید در چند سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است. یکی از نمایندگان مجلس پیش از عید اعلام کرد حدود ۷۲۰ بخشنامه توسط وزارت صمت ابلاغ شده است. اگر طی سال 250 روز کاری را در نظر بگیریم، تقریباً می‌توان ادعا کرد 2.5 بخشنامه در روز توسط این وزارتخانه صادر شده است؛ گاهی این بخشنامه‌ها با یکدیگر متناقض بوده‌اند.
مانع و قفل بعدی توسط بانک مرکزی در مسیر تولید قرار داده شده است. بانک مرکزی بخشنامه‌های سخت، پیچیده و غیرشفاف برای تخصیص ارز و حواله‌های بانکی صادر کرده است. از طرفی سازمان امور مالیاتی، گمرک و سازمان تامین اجتماعی در مسیر تولید موانعی را ایجاد کرده‌اند که یاد کردن از آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد. به‌طور کلی می‌توان گفت5 سازمان فوق، با موانعی که در مسیر تولید قرار داده‌اند، فعالیت در راستای شفافیت اقتصادی را دشوار کرده‌اند.
ناگفته نماند شاید حل این مشکلات و برداشتن این موانع از عهده شخص وزیر صمت نیز خارج باشد؛ زیرا مشکلات این‌چنینی ساختاری و بین بخشی هستند. شاید ورود اتحادیه در گشودن قفل‌های یاد شده موثر باشد زیرا هیئت‌مدیره آشنا به واقعیت‌های عینی می‌تواند پیشنهاد‌های مشخص و راه گشا ارائه کند.از طرفی دیگر دولت قوانینی را در راستای شفافیت بیشتر وضع کرده است؛ اما مقاومت‌هایی برای پذیرش این قوانین از سوی بازار مشاهده می‌شود؛ پس هیئت‌مدیره جدید اتحادیه باید اقداماتی در راستای تسهیل اجرای قانون شفاف‌سازی انجام دهد.

عدم انطباق قوانین بالادستی با واقعیت بازار لوازم یدکی
در حال حاضر ضرورت دارد مشکلات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات به صورت ساختاری حل شود؛ اما باید توجه داشت که چالش‌ها کم نیستند و باید زمان کافی برای رسیدگی به این قوانین وجود داشته باشد. نه‌تنها اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات؛ بلکه سایر اتحادیه‌ها و نهاد‌های صنفی غیردولتی در ایران، قدرت اجرایی ندارند. متاسفانه این نهاد‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و وضع قوانین مرتبط با صنف‌شان نیز حضور ندارند و تصمیمات توسط سازمان یا ارگان‌های دیگر برای آن‌ها اتخاذ می‌شود و باید به ناچار از آن تبعیت کنند. این موضوع بزرگ‌ترین نقطه ضعف تمامی اتحادیه‌ها و نهاد‌های عمومی و مردمی به شمار می‌رود. بار‌ها شاهد این موضوع بوده‌ایم که تصمیماتی برای اعضای صنف توسط دولت یا مجلس اتخاذ شده است؛ بدون اینکه تاثیر این تصمیم بر زندگی اعضای صنف مورد توجه قرار گیرد. معمولاً تصمیمات برای نهاد‌های صنفی مشابه اتحادیه لوازم‌یدکی، توسط نهاد‌های بالادستی اتخاذ، قوانین مربوط به آن نوشته و ابلاغ می‌شود؛ اما مسئولان چند ماه پس از اجرا شدن آن در می‌یابند که قانون، با واقعیت بازار هم‌خوانی ندارد؛ با این حال بر ادامه اجرای قانون- که اجرای آن نیز منطقی به نظر نمی‌رسد- اصرار می‌کنند.
*کاندیدای انتخابات هیئت‌مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات

نوید حبیبی متولد سال ۱۳۶۲ و فرزند حاج محمود حبیبی(پدر صنعت تسمه) است. وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی آی‌تی و تجارت الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدرک دکترای حرفه‌ای کسب‌وکار از دانشگاه شهید بهشتی است.
نوید حبیبی در زمینه واردات انواع تسمه‌های خودرویی، صنعتی و کشاورزی فعالیت دارد و مدیرعامل شرکت دایاریتون تسمه است.
نوید حبیبی سهامدار شرکت تولیدی اطلس تسمه به عنوان اولین تولید‌کننده تسمه در ایران است. وی برای اولین بار است که برای انتخابات هیئت‌مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات نامزد می‌شود و عضو گروه تحول و ارتقا است.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

Print 🖨
  • اتحادیه, اتحادیه لوازم یدکی خودرو, بانک‌مرکزی, تسمه‌خودرو, لوازم یدکی, نمایندگان مجلس, نوید حبیبی
[ctp_print]
قبلیقبلحمایت دولت امارات از کسب و کارها در برابر کرونا
بعدیمعرفی خودروهای برتر سال ۲۰۲۱بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402
قانون ماشین نامتعارف چیست؟
عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402
اتفاقات عجیبی که فقط در جریان فروش خودرو در ایران رخ می دهد
سارا رستگار 10 فروردین 1402
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ معرفی شد؛ ۱۰۲۵ اسب بخار با ۱۲۸۱ نیوتن‌متر!
مرتضی مهدوی 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن