قطعات خودرو

رازهای افزایش طول عمر کالای صنعتی

در سال گذشته شاهد افزایش بی‌سابقه انواع کالای صنعتی بوده‌ایم. قطعاتی مانند الکتروموتور، گیربکس کتابی و صنعتی و الکتروپمپ با توجه به افزایش نرخ تورم و نوسانات ارزی بسیار گران شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، بسیاری از صنعتگران در تأمین قطعات یدکی دستگاه‌هایشان به مشکل برخورده‌اند. با این وجود زمانی که از تعمیر قطعه‌ای نا امید می‌شویم، با دیدن قیمت‌های جدید بسیار متحیر خواهیم شد. در این میان، مشخص است که نگهداری و رسیدگی به قطعات اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در این ادامه به بررسی نکاتی مهم و کلیدی برای نگهداری کالاهای صنعتی نظیر الکتروموتور، گیربکس کتابی، الکتروپمپ و گیربکس صنعتی از دیدگاه کالای صنعتی صفایی می‌پردازیم.

چگونه سلامت گیربکس‌مان را تضمین کنیم؟

گیربکس‌های صنعتی و کتابی در بسیاری از ماشین آلات و کالاهای صنعتی بسیار ضروری هستند. برای حفاظت از گیربکس‌ها باید روش نگهداری و تعمیرات مناسبی اتخاذ شود. بهترین راه برای اطمینان از سلامت این کالای صنعتی چک کردن دستگاه و تعمیرات پیشگیرانه می‌باشد.

برای اینکه بتوانید از گیربکس صنعتی و کتابی بصورت طولانی مدت استفاده کنید ما راه را به شما نشان می‌دهیم:

۱- گیربکس را بطور مداوم روغن‌کاری کنید. تمام کالاهای صنعتی که اصطحکاک و گرما تولید می‌کنند باید روغن‌کاری شوند. گیربکسی که خوب روغن‌کاری شده باشد سایش و پارگی کمتری دارد. بدین صورت طول عمر دستگاه افزایش می‌یابد.

اگر سطح روغن کم شده بود بر روی آن روغن بریزید. هنگام خرید کالای صنعتی به سطح روغن توصیه شده توسط سازنده کالا توجه کنید. همیشه بخاطر داشته باشید در صورتی که مدت طولانی بدون تعویض روغن از دستگاه استفاده نمودید، قبل از ریختن روغن جدید، منبع را خالی نمایید.

۲- گیربکس را تمیز نگه دارید. در دستگاه محل‌هایی برای جریان هوا در نظر گرفته شده است. در عین حال که باید مراقب باشید آلودگی از آنجا وارد دستگاه نشود، مراقب باشید تا مسیر نیز مسدود نگردد. عموماً گیربکس‌ها پس از خرید در معرض آلودگی هستند. اما این وظیفه شماست که آن را تمیز نگه دارید. در کل نیز تلاش نمایید کارگاه را تمیز نگه دارید.

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از حفره‌ها، خرید و نصب فیلتر می‌باشد. یک گیربکس کثیف خوب کار نخواهد کرد. از طرفی آلودگی ممکن است وارد روغن شده و مشکلات بیشتری ایجاد نماید.

۳- مراقب دمای گیربکس باشید. مشخصاً کار کالای صنعتی با گرما همراه است. بدون سیستم سرمایش دمای بالا برای دستگاه مشکل ایجاد می‌کند. یکی از دلایل اصلی داغ کردن، روغن‌کاری نامناسب می‌باشد.

۴- مراقب دندانه‌های چرخ‌دنده باشید. مهمترین دلیل شکستن چرخ‌دنده فشار بیش از حد تعریف شده برای آن است. گیربکس را زیاد تحت فشار نگذارید. هنگام خرید، انتظارتان از دستگاه را با قیمت آن مقایسه نمایید.

به محض اینکه متوجه شدید یکی از دندانه‌های ضعیف شده یا شکسته است آن را تعمیر نمایید. گیربکس به آرامی خراب می‌شود و ممکن است زمانی متوجه شوید که بسیار دیر شده باشد.

۵- داشتن یک برنامه کامل برای نگهداری و تعمیرات کالای صنعتی از قبیل الکتروموتور، گیربکس صنعتی، کتابی و الکتروپمپ بسیار ضروریست. هیچگاه برای تعمیر منتظر وقوع خرابی نباشید. همیشه صداها و کار کالای صنعتی را به دقت زیر نظر بگیرید. هر چیزی که به نظر عجیب می‌آمد را بررسی و پیگیری نمایید.

در ادامه به معرفی تکنیک‌های کلی نگهداری و تعمیرات کالا صنعتی می‌پردازیم. این روش‌ها کلی هستند و شما می‌توانید با توجه به شرایتتان از آن‌ها استفاده نمایید.

روش‌های نگهداری و تعمیرات

فارغ از روش‌های جزئی که باید برای هر کدام از دستگاه‌های ذکر شده انجام شود، تکنیک‌های کلی نگهداری و تعمیرات نیز به مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کنند.

علم نگهداری و تعمیرات در تلاش است تا استفاده از کالاهای صنعتی را بهینه سازد و تکنیک‌های زیر را پیشنهاد می‌دهد:

۱- تعمیر اضطراری: قطعاتی که نقش خیلی مهمی در سرعت کار ندارند و خرابی آنها تولید را با مشکل جدی مواجه نمی‌کند، با این روش تعمیر می‌شوند. بدین معنی که زمانی که کامل از کار افتادند ما برای تعمیر آنها اقدام می‌کنیم.

البته باید اشاره نمود که با توجه به مشکلات تعمیر و قطعات یدکی که امروزه بوجود آمده است، این روش می‌تواند مشکلاتی را ایجاد نماید.

مستند سازی سابقه تعمیرات نقش مهمی در این روش دارد. ممکن است قطعات مشابه در فواصل زمانی متعدد خراب شوند. بنابراین لازم است تا گزارشات خرابی‌ها و نحوه تعمیر ماشین آلات ذخیره شوند تا بتوان در آینده به آنها رجوع نمود.

۲- نت پیشگیرانه زمانی: این روش برای دستگاه‌هایی استفاده می‌شوند که بر اساس ساعت می‌توان استهلاک آنها را تخمین زد. بعنوان مثال با توجه به کارکرد یک الکتروپمپ در یک کارخانه، تصمیم گرفته می‌شود که قطعات آن در هر ۱۸ ماه تعمیر اساسی و تعویض شوند.

البته این روش نیز کاستی‌هایی دارد. بعنوان مثال در صورت سالم بودن دستگاه، باز کردن و بستن آن ریسک خراب شدن را افزایش می‌دهد.

با توجه به شرایط فعلی، ممکن است قطعه‌ای که جایگزین قطعه تقریباً سالم قبلی می‌شود، کیفیت سابق را نداشته باشد.

تعویض روغن خودرو یک مثال بارز این روش است. ما پس از گذشت زمان یا طی شدن کیلومتری مشخص آن را تعویض می‌کنیم. آنچه در این فرآیند مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که آیا این روغن هنوز می‌تواند کار کند یا خیر.

۳- نت پیشگیرانه وضعیتی: اینکه بعد از گذشت مدتی مشخص دست به تعویض تمام قطعات بزنیم در برخی موارد به صرفه نیست. آنچه این روش پیشنهاد می‌کند، انجام معاینات دوره‌ای می‌باشد.

به عبارت بهتر، نت پیشگیرانه زمانی می‌گوید پس از ۲۴ ماه گیربکس کتابی را تعویض کن. در حالیکه نت پیشگیرانه وضعیتی پیشنهاد می‌کند دستگاه پس از ۲۴ ماه بررسی شود. درصورت امکان وقوع خرابی نسبت به تعمیرش اقدام گردد.
 



چرا قطعات را تعمیر می‌کنیم؟

شاید در نگاه اول همه ما بگوییم که قطعه زمانی تعمیر می‌شود که خراب شود. با این حال این فقط یکی از انواع تعمیرات به حساب می‌آید.

کالای صنعتی حساس مانند الکتروموتور، گیربکس کتابی، گیربکس صنعتی و الکتروپمپ به دلایل مختلفی تعمیر می‌شوند:

۱- تعمیرات اصلاحی: تعمیراتی که پس از یافتن نقص انجام می‌گیرد. این نقص ممکن است در طول یک بازرسی معمولی، از کار افتادن و یا بد کار کردن دستگاه اتفاق بیفتد.

۲- تعمیرات بر پایه خرابی: این عملیات بر دستگاه‌های خراب شده پیاده می‌شود. هدف شناسایی دلایل خرابی دستگاه است.

۳- تعمیرات پیشگیرانه: در بسیاری از مواقع می‌توانیم با تغییرات و تعمیرات جزئی از وقوع خرابی جلوگیری کنیم. بعنوان مثال تعویض اویل پمپ خودرو برای پیشگیری از خرابی یاتاقان از این نوع است.

۴- تعمیرات پیشگویانه: در این روش سعی می‌شود تا با بررسی عملکرد متوجه ایرادات جزئی سیستم شد. بعنوان مثال از کشیدن فرمان ماشین به سمت خاصی متوجه می‌شویم که خودرو نیاز به تعمیرات دارد تا از مشکلاتی از قبیل سایش لاستیک جلوگیری کنیم.

۵- تعمیرات بهره‌ور جامع: این روش در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ کاربرد دارد. این نوع تعمیرات، تمامی پرسنل را موظف به ارائه نظرات و نظارت بر دستگاه‌ها می‌کند.

تعمیرات ناب: خواستگاه شرکت خودرو سازی تویوتاست. اساس آن یک اصل بسیار ساده است: شناسایی سیستماتیک هدر رفت‌ها و برطرف کردن آنها در مسیر کاستن از مخارج.

ما در فروشگاه بزرگ کالای صنعتی صفایی با مدیریت مهندس علی صفایی در تمام مراحل در کنار شما هستیم و خود را مشاور و امین شما می‌دانیم. برای اطلاعات از قیمت، نحوه خرید و مشاوره در مورد نحوه بهینه نگهداری و تعمیرات کالای صنعتی و همچنین خرید انواع الکتروموتور، الکتروپمپ، گیربکس صنعتی و گیربکس کتابی منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است