• صفحه نخست
  • قطعات خودرو
  • معرفی خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
  • اخبار نمایشگاه‌ها
  • صفحه نخست
  • قطعات خودرو
  • معرفی خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
  • اخبار نمایشگاه‌ها
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی

راز شکست برنامه‌های خودرو

  • علی محمد اخوان
  • 24 مهر 1402

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : استراتژی جدید خودرو این‌بار با تولید و عرضه محصولات برقی کلید خورده است. هرچند این استراتژی می‌تواند هدف غایی صنعت خودروی کشورمان باشد، با این حال از دل آن، این سوال مطرح می‌شود که چرا استراتژی‌های صنعت خودرو معمولا همراه با ناکامی است و نتیجه مطلوبی از آنها حاصل نمی‌شود؟ و سوال دوم اینکه آیا سند توسعه خودروهای برقی نیز به سرنوشت استراتژی‌های قبلی دچار خواهد شد؟ آنچه مشخص است نگاه اغراق‌آمیز به ظرفیت و توانایی خودروسازان در کنار تغییر سیاستگذاران می‌تواند دلایلی در این زمینه باشد.

 

 

سیاستگذار در شرایطی این روزها از استراتژی‌های جدید – از جمله توسعه مدل‌های برقی – در خودروسازی کشور رونمایی کرده، که طی دو دهه گذشته چندین استراتژی و سند تحول برای صنعت خودرو تدوین و ابلاغ شده و معمولا نیز ناکام مانده‌اند. از همین رو این پرسش مطرح است که آیا سند توسعه خودروهای برقی به سرنوشت استراتژی‌های قبلی دچار خواهد شد؟ و پرسش مهم دیگر اینکه اصلا چرا استراتژی‌های صنعت خودروی کشور معمولا شکست می‌خورند؟

طی حدودا چهار ماهی که از تغییر در رأس وزارت صنعت، معدن و تجارت (عزل رضا فاطمی‌امین و آمدن عباس علی‌آبادی به جای وی) می‌گذرد، مسوولان صمت پیوسته از لزوم حرکت صنعت و بازار خودروی کشور به سمت مدل‌های برقی می‌گویند. به‌تازگی نیز معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت از سند توسعه خودروهای برقی رونمایی کرده است. منوچهر منطقی اظهار کرده آیین‌نامه خودروهای برقی، شامل وظایف دستگاه‌های مختلف و تعریف مشوق‌ها، باید در هیات دولت به تصویب برسد. پیش‌تر نیز علی‌آبادی، وزیر صمت، عنوان کرده «با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان و همکاری مشترک مجموعه‌های بین‌المللی تا افق ۱۴۰۴ به سمت طراحی و ساخت خودروهای بومی خواهیم رفت». اظهارات مسوولان وزارت صمت نشان می‌دهد سند و استراتژی جدید صنعت خودروی کشور، توسعه مدل‌های برقی است و سیاستگذار می‌خواهد هم از طریق بومی‌سازی و هم از مسیر واردات، راهی را که دیگر کشورها از سال‌ها پیش آغاز کرده و هنوز به نیمه آن نرسیده‌اند، به‌اصطلاح یک‌شبه برود.

 

اما آیا سیاستگذار با این فرمان به مقصد خواهد رسید؟ آیا در‌حالی‌که بسیاری از استراتژی‌های خودرویی در کشور به دلایل مختلف (که در ادامه گزارش به آنها پرداخته‌ایم) ناکام یا نیمه‌کاره ماند‌ه‌اند، می‌توان به سرنوشت روشن سند توسعه خودروهای برقی امید داشت؟ پیش از پاسخ به این پرسش‌ها، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به استراتژی‌ها و سندهای قبلی خودرو و اینکه چرا به جایی نرسیدند و نتیجه مطلوب از دل آنها حاصل نشد. طی دو دهه گذشته، استراتژی‌های مختلفی در بخش خودروی کشور تدوین شده که یا منحصر‌به‌فرد بوده‌اند یا در قامت نقض سند قبلی و به‌اصطلاح به عنوان ورژن جدید لحاظ شده‌اند.

 

به عنوان مثال، در اوایل دهه ۸۰ سیاستگذار سند توسعه خودروهای گازسوز را تدوین کرد، سندی که طبق آن قرار بود تمام خودروهای تولید و مونتاژ داخل گازسوز شوند. این سند که به نظر می‌رسید با عجله و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و واقعیات موجود نوشته شده بود، با تعجیل فراوان در مسیر اجرا قرار گرفت. هرچند با فشار دولت وقت (دولت نهم) خودروسازان بیشتر محصولات خود را به صورت دوگانه‌سوز تولید کردند و به دلیل سهمیه‌بندی بنزین، شهروندان نیز استقبال نسبی از گازسوزها به عمل آوردند؛ با‌این‌حال زمان ثابت کرد این سند، جامع و کامل و منطبق بر واقعیات موجود نبوده است.

 

در نهایت نیز ابتدا شهروندان رفته‌رفته از خودروهای دوگانه‌سوز فاصله گرفتند (به دلیل کمبود زیرساخت‌‌ها، مشکلات فنی و البته کنار آمدن با سهمیه‌بندی بنزین) و در ادامه نیز سیاستگذار و سیاست تغییر کرد و سند تولید خودروهای گازسوز به بایگانی رفت. مورد دیگر به افق ۱۴۰۴ مربوط می‌شود که طبق آن بنا بود در این سال سه‌میلیون خودرو به تولید برسد و یک‌میلیون دستگاه از آن نیز صادر شود. هرچند هنوز تا انتهای سال ۱۴۰۴ حدودا دو سال و نیم باقی مانده است، اما روندی که خودروسازی کشور با توجه به چالش‌ها و محدودیت‌هایش طی می‌کند، به‌وضوح نشان می‌دهد سند موردنظر ناکام خواهد بود. وقتی خودروسازی کشور نتوانسته برنامه تولید سال گذشته را محقق کند و امسال نیز از برنامه‌ریزی عقب مانده، طبیعی است در پایان سال ۱۴۰۴ به تولید سه‌میلیونی و صادرات یک‌میلیونی نخواهد رسید.

 

مرور این دو سند از این جهت بود که مشخص شود چرا چنین استراتژی‌هایی در بخش خودروی کشور ناکام مانده‌اند. هرچند این دو استراتژی دلایل منحصر‌به‌فرد خود را نیز برای به سرانجام نرسیدن دارند، اما نکات مشترکی بین آنها هست که عامل اصلی شکستشان محسوب می‌شود. در بین عوامل مختلف، شاید اصلی‌ترین موضوع، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برخلاف واقعیات موجود و بدون در نظر گرفتن جامع و کامل ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها باشد. به عبارت بهتر، سیاستگذار و برنامه‌ریز نگاه جامع‌نگری به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های کشور و همچنین صنعت و بازار خودروی داخل نداشته و به‌نوعی سند و استراتژی را بر اساس میل و سلیقه و شاید آرزوهای خود تدوین کرده است. در‌واقع نگاه اغراق‌آمیز به ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و چشم بستن نسبی بر محدودیت‌ها، یکی از عوامل اصلی شکست استراتژی‌های خودرویی در کشور به شمار می‌رود.

 

مساله دیگر عدم‌ثبات سیاست‌هاست که از مسائلی مانند تغییر سیاستگذاران سرچشمه می‌گیرد. خودرو به دلیل حساسیت اجتماعی بالایش و همچنین نقش مهمی که در تولید ناخالص داخلی دارد، همواره برای سیاستگذار اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است. از همین رو معمولا هر دولتی، هر وزیری و هر سیاستگذاری در دوران‌های مختلف سعی کرده علایق و سلایق و گاهی هم آمال و آرزوهای خود را در قالب استراتژی و سند به این صنعت تحمیل کند. معمولا نیز هر دولت و وزیری اعتقادی به سند موجود نداشته یا آن را کلا کنار گذاشته یا به‌اصطلاح زیرورویش کرده است. بنابراین سندها و استراتژی‌های خودرویی معمولا یا ناکام مانده یا به نتیجه نهایی و مطلوب نرسیده‌اند، چون سیاستگذار و سیاست تغییر کرده‌اند.

در کنار این مسائل نمی‌توان نقش تحریم را در ناکامی نسبی استراتژی‌های خودرویی منکر شد. تحریم در موارد مختلف سبب بر هم خوردن فضای کار شده و طبعا اجازه نداده سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مسیر طبیعی خود پیش بروند. به عنوان مثال، ابرپروژه اسقاط خودروهای سنگین فرسوده که در دوران برجام تدوین شد، با از راه رسیدن تحریم ناکام ماند، هرچند البته در ناکامی همین طرح عظیم نیز نگاه اغراق‌آمیز و تغییر سیاستگذار دخیل بود.

 

سیاست‌های پوپولیستی در سندهای خودرویی

اما برای بررسی بیشتر این موضوع که چرا استراتژی‌های خودرویی کشور معمولا ناکام مانده‌اند و اینکه سند توسعه خودروهای برقی نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد، با سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا، و حسن کریمی سنجری، کارشناس خودروی کشور، گفت‌و‌‌گو کرده‌ایم. مدنی در پاسخ به این پرسش که چرا استراتژی‌های خودرویی کشور معمولا ناکام مانده یا نتیجه مطلوب را نمی‌دهند، می‌گوید: هم دولتی بودن و هم سیاسی بودن، عوامل این مصیبت به شمار می‌روند. ما ظرف هشت سال گذشته چند وزیر و سرپرست صمت داشته‌ایم و دولت هم که تغییر کرده است. در کنار اینها، مدیران خودروسازی به عنوان عوامل اجرایی نیز تعویض شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه هر کدام از وزرا و مدیران خودرویی مربوط به جناحی خاص بوده و مدیر و وزیر قبل از خود را قبول نداشته و ندارند، می‌افزاید: در چنین شرایطی طبیعی است که سندها و استراتژی‌های خودرویی پیگیری نشده و به نتیجه مطلوب نرسند. وقتی با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر وزرا، سیاست‌ها عوض می‌شوند و مدیران اجرایی را به بهانه همسو نبودن، تغییر می‌دهند، نتیجه‌اش می‌شود همین سیاست‌های به‌اصطلاح زیگزاگی. مدنی تاکید می‌کند: سیاستگذاری که تازه روی کار می‌آید، به جای کمک کردن به پیشبرد استراتژی‌ها، بدون توجه به توانایی‌ها و صرفا به دلایل سیاسی و جناحی دست به تغییرات مدیریتی می‌زند و معمولا سند موردعلاقه خود را برای خودرو می‌نویسد. در چنین شرایطی قطعا نمی‌توان انتظار به سرانجام رسیدن استراتژی‌ها را داشت.

 

مدیرعامل پیشین سایپا با بیان اینکه تنظیم‌کنندگان سندهای خودرویی معمولا نگاه تک‌بعدی دارند، می‌گوید: مجلسی‌ها و دولتی‌ها معمولا سعی دارند با سیاست‌های پوپولیستی مردم را راضی نگه دارند و همین سیاست‌ها را در استراتژی‌های خودرویی لحاظ می‌کنند و طبعا از برخی مسائل مهم به‌خصوص اصلاح شیوه قیمت‌گذاری غافل می‌مانند. به گفته مدنی، اگر سیاستگذار در مورد مساله قیمت یک برنامه و سند جامع تدوین و اجرا می‌کرد، این موضوع می‌توانست کمک بزرگی به اجرایی شدن استراتژی‌ها کند. مدیرعامل پیشین سایپا در پاسخ به این پرسش که آیا سند توسعه خودروهای برقی به سرنوشت قبلی‌ها دچار خواهد شد، تاکید می‌کند: مسلما در صورت تداوم شرایط فعلی، این استراتژی نیز نتیجه مطلوب را نخواهد داشت. برای توسعه خودروهای برقی باید یک چشم‌انداز دو تا سه‌دهه‌ای در نظر گرفت، درست همان کاری که دیگر کشورها انجام داده‌اند. این در حالی است که با ادامه سیاست‌های فعلی، مانند قیمت‌گذاری دستوری و عدم‌نگاه جامع و کامل به ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود، سند توسعه خودروهای برقی ناکام خواهد ماند.

 

سند برقی‌ها به کجا می‌رسد؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودروی کشور، عدم‌هماهنگی بین دستگاه‌های دخیل را یکی از دلایل مهم ناکام ماندن استراتژی‌های خودرویی در کشور می‌داند. وی با بیان اینکه سندها و آیین‌نامه‌ها فرادستگاهی هستند، می‌گوید: در هر سندی اگر حتی یک دستگاه دخیل وظایف خود را انجام ندهد، سرنوشت خوبی در انتظار آن سند نخواهد بود. کریمی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین مسائل در تدوین سندها، پیش‌بینی دقیق تامین منابع مالی از دستگاه پول‌آورنده است. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی خاص کشور، توزیع درآمد معمولا مطابق پیش‌بینی جلو نمی‌رود و سبب ناکامی استراتژی‌ها می‌شود. مثلا سیاستگذار برای نوسازی ناوگان برنامه‌ریزی می‌کند، ولی چون بودجه محقق نمی‌شود، ناکام می‌ماند.

 

این کارشناس با بیان اینکه معمولا در تدوین سندهای خودرویی تعجیل می‌شود، تاکید می‌کند: این یک واقعیت است که در تدوین استراتژی‌های خودرویی کار اصولی صورت نمی‌گیرد و تدوین‌کنندگان گاهی آمال و آرزوهای خود را در آن پیاده می‌کنند، بدون اینکه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود توجه کافی داشته باشند. کریمی می‌افزاید: بنابراین استراتژی‌های خودرویی معمولا نه با سرمایه‌ها و نه با ظرفیت‌های سیاستگذاری و نه با محدودیت‌ها سازگار نیستند و تدوین‌کنندگانشان نگاه همه‌جانبه ندارند و نتیجه‌اش می‌شود سندهایی به‌اجرا درنیامده.

 

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا سند توسعه خودروهای برقی به سرنوشت قبلی‌ها دچار خواهد شد، تاکید می‌کند: سند خودروهای برقی یک دورنما دارد و به نظر می‌رسد سیاستگذار مشغول تنظیم سند بالادستی بر همین اساس است. کریمی می‌افزاید: در توسعه خودروهای برقی، نکته نخست هماهنگی لازم بین دستگاهای متولی است که شامل تامین‌کننده پول یعنی وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی می‌شود. این سه دستگاه باید در سند توسعه خودروهای برقی دیده شوند، چون پایه‌های اصلی هستند و بدون جلب‌نظر آنها چنین سندی قابل‌تحقق نیست. وی از لزوم ثبات مدیریتی نیز در سند توسعه خودروهای برقی می‌گوید و تاکید می‌کند: بهتر است پروژه‌ها را در شروع و پایان دولت تعریف کنیم تا ضمانت اجرای آنها بالا برود.

https://ghatatnews.ir/?p=97117

قبلیقبلکیفیت خودروسازی کشور زیر نرمال است
بعدیتشکیل بیش از هزار پرونده لاستیک خودرو و موتورسیکلت در تعزیراتبعدی

آخرین اخبار

عرضه مینی ون ولوو در بازار چین
بایک X۹ بهترین کشنده سال چین شناخته شد
رونمایی از هیوندای برقی جدید
بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان رکورد زد
پیکاپ تراک تویوتا IMV 0: جایگزین ارزان تر هایلوکس
طرحی نو برای صنعت خودروسازی با تکیه بر دانش بنیان‌ها
پاسخ وزیر صنعت در خصوص خودرو ریرا برقی
تولید خودرو به رشد منفی رسید
در جاده های ایران کامیون برقی وارد میشود
قیمت خودرو در 15 آذر 1402 + دناپلاس 644میلیون
ثبت نام خودرو اطلس، سایپا آغاز شد
خودروهای کارکرده را مردم هم میتوانند وارد کنند
زندوکیلی سوار خودرو روسی شد
محصولات زامیاد فروش فوری خودر را در آذر ماه آغاز کرد
مردم بلاروس از محصولات ایران‌خودرو استقبال کردند
خط تولید خودروهای دایون در خودروسازی ایلیا
شاسی بلند جیلی آزکارا، اولین دو دیفرانسیل و هیبریدی
خرید 3هزار موتورسیکلت گروه بهمن برای شبکه پست
ورود خودروهای لادا به ایران
کنترل قیمت نهایی خودروهای سایپا با داخلی‌سازی قطعات ارزبر
قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد 14 آذر 1402
ما مجموعه‌ساز هستیم خودروساز نیستیم
قیمت خودرو در 14 آذر 1402 + ساینا اس 354میلیون
مثل آب خوردن ماشین می‌خرند!
عزم ایران خودرو برای رسیدن به افق های بالاتر در زمینه برقی سازی
ونوسیا مکت موتور در راه بازار + عکس
معیارهای مختلف کاهش قیمت در سراسر جهان
مقصر اصلی افزایش مصرف بنزین خودروهای فرسوده است
۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با امکانات و ایمنی ارتقا یافته
شروع دور جدید عرضه خودروهای داخلی و خارجی با تغییرات
فروش لاستیک به صورت اینترنتی متوقف شد
جریمه بیمه شخص ثالث از امروز بخشیده میشود
ایران خودرو خودروی برقی به عنوان تاکسی عرضه میکند
کاهش قیمت خودروهای مونتاژی در بازار
قیمت خودرو جدید ایکس33 کراس در بازار
فروش خودرو با حکم آزادی؟
قیمت خودرو در 13 آذر 1402
تاکسی‌های پلاک هرات در مشهد بدون منع تردد میکنند
سدان برقی جک J7 کرمان موتور به سامانه یکپارچه وارد شد
خروج سالانه ۵۰۰ هزار خودرو با همکاری ستاد نوسازی و انجمن مراکز اسقاط
قیمت موتورسیکلت و دوچرخه در 13 آذر 1402
لیست کد پلاک شهرهای مختلف
امدادخودروایران بر بستر ایرانسل خدمات ارائه میدهد
تحویل خودرو هایما 7X به مشتریان
شرایط فروش لاماری ایما
آمار 8 ماهه اول 1402تولید خودرو + جدول
قیمت لاستیک خودرو در 12 آذر 1402
هوآوی با چهار خودروساز همکاری میکند
تورم ناشی از گرانی ال پی جی
تولید خودرو با رشد ۱۸درصدی
قیمت خودرو در 12 آذر 1402 + پژو پارس 505میلیون
منتظر فروش خودرو به صورت اقساطی باشید
وزیر صمت: حق تقدم دولت، برقی سازی است
افزایش تولید ایران خودرو تا ۲۵۰۰ دستگاه در روز
تولید فونیکس تیگو ۸ پرو متوقف شد
اقدامات مهم بعد از تصادف خودرو
چراغ سبز ارزی به خودروی برقی
اجبار تحمیلی «کاهش کربن به هر قیمتی» به مردم اروپا!
آرامش پاییزی در بازار خودرو
صندوق ملی محیط زیست برای اسقاط تاکسی‌های فرسوده تسهیلات می‌دهد
برخورد قاطع پلیس راهور با پلاک های مخدوش
ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت تارا، رانا، دنا، سمند و کوییک
مجلس از ثبات مدیریت در خودروسازان حمایت می کند
دولت هیچ وقت تولیدکننده خوبی در هیچ کجای دنیا نبوده است
حرکت ناوگان اتوبوسرانی تهران به سمت برقی یا گازسوز شدن
مشارکت معاونت علمی با ایران‌خودرو و قطعه‌سازان برای ایجاد دفتر طراحی خودروی برقی
روند واردات خودروهای کارکرده تغییری نداشته است
خودروهای برقی، ناجی اقتصاد جهان شدند
با هوش مصنوعی نظارت بر تاکسیرانان دقیق‌تر می‌شود
درخواست کمک وزیر صمت از مجلس برای حذف قیمت دستوری خودرو

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه یدکی‌رسانه

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

Telegram Whatsapp Instagram Ebale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  

بستن