قطعات خودرو

رالی داکار، ورزش جذاب آماتوری – امسال به میزبانی عربستان سعودی

رالی داکارRallye Dakar، معتبرترین و بزرگ‌ترین رالی رقابت‌های جهانی ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری است. این مسابقات سالانه توسط سازمان ورزش آماتوری برگزار می‌شود.

تاریخچه

رالی داکار ابتدا در سال ۱۹۷۹ میلادی و به ابتکار یک فرانسوی بنام تیری سابین راه‌اندازی شد. ماجرا از آنجا شروع شد که تیری سابین که یک اتومبیلران بود در صحرای داکار گم شد و این فکر به ذهنش خطور کرد که این مکان می‌تواند مکان مناسبی برای برگزاری رالی سالانه باشد. به دلیل اینکه کاروان طویل شرکت‌کنندگان، کار خود را از شهر پاریس در کشور فرانسه آغاز می‌کردند و در کنار سواحل دریای داکار، پایتخت کشور سنگال به پایان می‌رساندند، این رالی، «پاریس – داکار» نام گرفت.

با توجه به مسائل سیاسی و برخی از فاکتورهای دیگر مسیر اولیه طی سال‌ها چندین بار تغییر کرد. اما در سال ۱۹۹۴ زمانی که این رالی هم در پاریس آغاز شد و هم در این شهر به پایان رسید انتقادات فراوانی را به همراه داشت و موجب شد تغییرات اساسی در مسیر این رالی ایجاد شود.

مسابقات رالی داکار در سال ۲۰۰۸ میلادی در پی تهدیدهای گروه‌های افراطی وابسته به القاعده مبنی بر انجام عملیات تروریستی، برای اولین بار نیمه کاره رها شد و غمبارترین دوره این رقابت‌ها هم قلمداد شد.چرا که در پی تهدیدهای اولیه گروه القاعده و جدی گرفته نشدن این امر از سوی برگزار کنندگان، انفجار چند بمب در مسیر این رقابت‌ها موجب مرگ یک راننده فنلاندی شد و به این ترتیب برگزار کنندگان رقابت‌ها ادامه آن را به صلاح ندانستند. برگزار کنندگان فرانسوی این مسابقات تصمیم گرفتند تا رالی معروف خود را به آمریکای لاتین منتقل کنند. از این روی، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و در تاریخ سی ساله این مسابقات، صحراها و مناطق کویری کشورهای آرژانتین و شیلی، جانشین دشت‌ها و صحراهای کشورهای آفریقایی شدند.

حدود یک ماه دیگر مسابقات داکار 2021 (چهل و سومین دوره) آغاز خواهد شد. این مسابقه طاقت فرسا با کویرنوردی‌های جذاب همره است. با وجود شیوع بیماری کووید 19 مسئولان برگزاری بنا دارند آن را انجام دهند. بنابراین جزئیات مسیر و مراحل متفاوت آن را منتشر شده است.

رالی داکار امسال دیگر شامل قاره اروپا و آفریقا نیست؛ چون کل مسیر مسابقه مزبور در عربستان سعودی و برخلاف جهت عقربه‌های ساعت پیگری خواهد شد.

جزییات مسیر رالی داکار 2021

در رالی 2021 رقبا باید در مجموع مسافتی معادل با 7646 کیلومتر را در مراحل گوناگون طی کرده و با شن، سنگ و خاک دست و پنجه نرم کنند. مسافت یادشده تقریبا 300 کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر مسابقات داکار در سال 2020 است. حدود 90 درصد مسیر جدید بوده و در مجموع 4767 کیلومتر از مجموع مسافت مزبور به مسیرهای رقابتی اختصاص یافته است.

مراحل مختلف رالی داکار 2021

رالی داکار 2021 شامل 12 مرحله است. نقطه شروع آن شهر جده در عربستان سعودی خواهد بود. قبل از شروع رقابت اصلی، دور مقدماتی در جده برگزار شده و شرکت کنندگان در این شهر می‌توانند به راحتی اولین مرحله رقابت را پشت سر بگذارند. بعد از پایان دور مقدماتی، مسئولان برگزاری مسابقات با توجه به رتبه‌های کسب شده توسط شرکت کنندگان، رسما مسابقات را با توجه به رکوردهای هر شرکت کننده آغار می‌کنند.

مراحل مختلف رالی داکار 2021

مرحله اول این رقابت کاملا جاده‌ای است. این مسیر از جده شروع شده و در بیشا پایان خواهد یافت. در مجموع شرکت کنندگان در این مرحله 685 کیلومتر را باید طی کنند. در مرحله دوم باید از بیشا به وادی الدواسر رفته و حدود 30 کیلومتر را طی کرده و رانندگان با اولین تپه‌های شنی داکار 2021 مواجه شوند. مرحله سوم در بیابانی دست نخورده و زیبا برگزار خواهد شد. پس از آن در مرحله چهارم با طولانی‌ترین مسیر مسابقه روبرو شده و باید از وادی الدواسر به ریاض رفت. پس از پیمایش موفقیت آمیز مسیر مزبور، در مرحله پنجم باید خود را به بریده رساند. این مرحله به دلیل وجود تپه‌های شنی بسیار بزرگ چالش برانگیز خواهد بود.

در مرحله بعدی از بریده به حیل رفته و یکی دیگر از مراحل دشوار و مسیرهای شنی رالی داکار 2021 را تجربه می‌کنیم. بعد از حیل در مراحل بعدی به سکاکه و سپس نيوم رفته و صحرانوردی در دل رشته کوه‌های شنی و طولانی عربستان را تجربه خواهیم کرد. مرحله نهم و دهم را بین دو شهر نیوم و العلا پشت سرگذاشته و پس از آن در مرحله ویژه یازدهم به سمت ینبع خواهیم رفت. مرحله یاد شده را باید سخت ‌ترین سطح از بین مراحل 12 گانه داکار 2021 دانست. پس از به اتمام رسیدنِ مرحله یازدهم، دوباره رهسپار جده شده و سرانجام از خط پایان عبور می‌کنیم. ظاهرا رالی داکار 2021 مثل همیشه سخت و در عین حال هیجان انگیز است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است