قطعات خودرو

ربیعی:‌ در نوروز جدید تحولات جدیدی پیش رو است /زمستان برجام به پایان می‌رسد

به گزارش «قطعات خودرو»:

علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه دولت و مردم سالی نسبتا سخت را پیش سر گذاشت، گفت:  آثار تحریم و جنگ اقتصادی در سال 98 به اوج خود رسید. دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود به کار بسته است تا به رغم ناملایمات داخلی و فشارهای بی حد و حساب خارجی هم به فکر امروز ایرانیان و هم زندگی فردای ایرانیان باشد. ما واقفیم جنگ اقتصادی و همراه شدگی آن با کرونا در سال 99 فشار زیادی بر دهک های پایین اجتماعی وارد کرده است.

وی افزود: اما امروز می‌توانیم بگوییم همه تلاش بدخواهانی که خواهان فروپاشی ایران و تخریب زندگی مردم بودند رو به پایان است. در نوروز جدید حتما تحولات و  سرسبزی جدیدی در پیش روی  ماست. دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت و در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی و نیز در سیاست خارجی اقدامات بیشماری سامان داده و دنبال کرده است.

سخنگوی دولت در تشریح اهداف سیاست خارجه دولت گفت:‌ ما در سیاست خارجی در سال گذشته موفقیت های بزرگی هم در سیاست خارجی بدست آوردیم، ما در برابر فشار کم نظیر رژیم سابق آمریکا برای امنیتی سازی و منزوی کردن ایران، نه تنها آن اهداف را ناکام گذاشتیم بلکه با ایستادگی و اصرار بر دیپلماسی به جای بحران آفرینی، آمریکا را در نشست های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و در دادگاه بین المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشانیدم. صدای ما برای فراخواندن همه کشورهای منطقه به صلح و دوستی و حل اختلافات به شیوه دوستانه هرگز قطع نشد.

ربیعی اضافه کرد: اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشورهای منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشورهای همسایه به رغم تحریم ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرزهای تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت های منطقه تبدیل کنیم.

وی گفت: اطمینان داریم که در ماه های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد.  هیچیک از اینها بدست نمی آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک های خارجی و توهین های داخلی شکیبا نمی بود و استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی ماند. البته این دستاوردها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش به بررسی کارنامه دولت در زمینه مقابله با کرونا پرداخت و افزود:‌  امروز بیماران کرونایی حداکثر 10 درصد هزینه را پرداخت میکنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند،  5 درصد هزینه ها را میدهند. در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید.  همانند کشورهای توسعه یافته 4 کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتن. یادمان باشد که در فروردین و اسفند سال گذشته چه وضعیت روانی در جامعه حاکم بود و چگونه اخبار جعلی، کرونا را عاملی برای تخریب دولت ایران قرار داده بود.  ما با وجود تحریم گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

وی ادامه داد:‌ امروز می توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است. و تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید امده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایچاد شده است.  در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید 80 درصد روستاهای بالای 20 هزار خانوار به اینترنت متصل می شد که با توجه به شرایط کرونا به 96 درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

به گزارش تسنیم، وی در ادامه خاطرنشان کرد‌: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی 4.6 درصد، در بخش نفت 3.2، در بخش صنایع و معادن 6 درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد  خدمات در سال 98 دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاستهای اعمالی به تدریج در فصل اول سال 99 رکود منفی به 1.9 درصد رسید.

وی افزود: با برنامه ریزی های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی 0.3 درصد هستیم. در مجموع 9 ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد داشته است. و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شده‌ایم. این  در حالی است که در 15 سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی 45 میلیارد دلار بوده و امسال ما 10 درصد آن درامد ارزی داشته ایم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است. دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

وی افزود:‌ هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد. آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخیرا نماینده بایدن در امور ایران آقای رابرت مالی گفته اند که انتخابات ایران تاثیری در جدول زمانی مذاکرات هسته ای ندارد. تفسیر و عکس العمل شما نسبت به این اظهارات چه هست؟ گفت: برجام توافقی است که مدت مدیدی بر سر آن مذاکره شده و به شکل یک سند نهایی در آمده است. از زمان توافق برجام تا بحال چند انتخابات در کشورهای عضو برجام برگزار شده و این اعضا به جز آمریکا به حفظ برجام پایبند بوده اند.

وی اضافه کرد:‌ ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت نداشت. ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه‌ی فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف ها تنگ تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده کند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بویژه لغو عملی تحریمهاست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی  در خصوص آمار اشتغال زایی و تأثیر کرونا بر آن گفت: بدیهی است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران همانند سایر کشورها تاثیر منفی گذاشته است. مطابق آمار رسمی مرکز امار ایران شغل از دست رفته کشور در بهار 98-99 بالغ بر 1.5 میلیون نفر بوده است. که شغل از دست رفته جوانان در بهار 98-99 از این تعداد حدود 831 هزار نفر بوده یعنی این که بیش از 55 درصد شغل های از دست رفته مربوط به گروه سنی جوانان بوده است.

وی افزود: طی نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود 1247 هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است که بوضوح تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می کند.البته با کاهش محدودیت ها و شروع کسب و کارها در فصل های تابستان و پاییز 1399، حدود 466 هزار نفر از بیکار شدگان در دوره کرونا، مجدداً شاغل شده اند و به مرور بازگشت به کارها دارد صورت می گیرد. که به معنای برگشت به کار بخشی از شاغلان بیکار شده است. در عین حال داده های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که بیش 376 هزار فرصت شغلی جدید هم در 11 ماهه اول سال جاری از طریق طرح ها و برنامه های مختلف به رغم شرایط خاص کشور ایجاد شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: پیش بینی کارشناسان بازار کار برای سال 1400 مثبت می باشد. با توجه به طرحها و پروژه هایی که در دوران برجام امکان اجرای آنها فراهم شد و در سال 1399 تعداد زیادی از آنها افتتاح شدند و تعداد قابل توجهی نیز در سال 1400 به ثمر خواهد نشست و نیز کاسته شدن از آثار شوک گونه اولیه کرونا بر بخش خدمات و تعطیلی بخش خدمات و حمایت دولت، بخش خدمات نیز از رکود خارج خواهد شد. همچنین به تدریج شاخص های مهم اقتصاد کشور از آثار منفی شوک آور تحریم در حال تخلیه شدن نیز می باشند تعداد بیشتری از افراد جویای کار وارد بازار کار خواهند شد.

وی گفت‌: نکته قابل توجه این که در سالهای اخیر برنامه های اشتغال متعددی اجراء شده است که جامعه هدف برخی از آنها عمدتاً زنان است و برخی دیگر هر دو گروه مردان و زنان را هدف گیری کرده اند. از سال 1396 تا 11 ماهه اول سال جاری، بطور متوسط حدود 38 درصد مشاغل ایجاد شده در کشور به زنان تعلق گرفته است که سالانه معادل حدود 180 هزار  فرصت شغلی است.

ربیعی اضافه کرد: دولت سعی گروه است در کنار فراهم سازی تسهیلات لازم از بعد بیمه ای و مالیاتی و بانکی، حمایت های اجتماعی از بیکار شده گان داشته باشد. به طوری که بخش عمده ای از بیکار شده ها از مزایای بیمه بیکاری دوره کرونا (بیش 660 هزار نفر از 730 هزار نفر) برخوردار شوند و مابقیه هم در فرآیند پرداخت از سوی دولت قرار دارند. از مجموع 730 هزار نفر که مشمول بیمه بیکاری دوره کرونا قرار گرفته اند 27 درصد آنان را زنان بیکار شده تشکیل می داده و مورد حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ دولت از اوایل بهار سال جاری موضوع تسهیلات بانکی با قیمت ارزان تر از وضعیت معمول و با نرخ 12 درصد  را برای بنگاه های به شدت آسیب دیده را مورد حمایت قرار داده است. بیش از 580 هزار واحد اقتصادی با اشتغال بیش از یک میلیون در این دامنه حمایتی قرار گرفته اند. این سیاست کماکان برای سه حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش ادامه دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آقای لاوروف اعلام کرده روسیه در صدد است تا با میانجی گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند آیا این میانجیگری می‌تواند موفق باشد و برای موفقیت به چه ملزوماتی نیاز دارد گفت: ما اطمینان داریم که آقای لاوورف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجیگری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین المللی بسیار ساده و برای همه طرف ها روشن است.

وی با بیان اینکه به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، واشنگتن همچنان به نقض قطعنامه 2231 ادامه می دهد، ادامه داد:  آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند. هرچند ما از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین الملل استقبال می کنیم

سخنگوی دولت گفت:‌ ما مشورت نزدیکی با روسها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که آمریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرفهای برجامی ایجاد کرده است کاملا آگاه است. امیدواریم دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریعتر تنها گزینه درست، تونایی اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون شکنی اثبات کند.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، درخصوص تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت مرغ و آیا آقای رئیس‌جمهور هم در جریان تشکیل صف‌های طولانی هستند،‌صف‌هایی که فارغ از موضوع معیشت مردم، این روزها سلامت مردم را نیز تخت تاثیر قرار می‌دهد، بفرمایید مقصر وضع موجود چه کسانی هستند و چه تدبیری برای حل این موضوع دارید؟ گفت:   البته فارغ از این سوال، مایلم به موضوعی اشاره کنم، یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، و این هم یکی از آن القائات است که آیا دولت از گرانی ها و صف ها خبر دارد یا خیر؟ این هم از همان برچسب زنی هاست.

وی اضافه کرد:‌ بارها در این تریبون اعلام کرده ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آنها در بازار، گزارش های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می رسد.در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رییس جمهور و معاون اول ارسال می شود. علاوه بر اینها دستگاههای اطلاعاتی هم مدام گزارشهای اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می کنند. و ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF  مورد بحث قرار می گیرد.

ربیعی ادامه داد:‌ همچنین بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ داری ها تا کشتارگاهها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاهها تا توزیع در بازارها نظارت و کنترل مستقیم داشته اند تا مرغ ها به دست مصرف کنندگان برسد. اتفاقاتی که در برخی میادین میوه رخ می دهد قاعدتا منتفی می شود ضمن اینکه مجوز خرید 50 هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز 4200 تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است