قطعات خودرو

رها سازی قیمت مواد اولیه

مدیر کارگاه سرتول پلاستیک در گفت‌و‌گو با «قطعات خودرو» مطرح کرد:

پروسه زمان‌بر ساخت قالب چراغ در ایران / قدرت خرید افترمارکت‌ها کاهش یافته است

مدیر کارگاه سرتول پلاستیک با اشاره به گران شدن مواد اولیه و کاهش قدرت خرید افترمارکت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای شده که افترمارکت‌ها مجبورند به جای سفارش 5 کارتن از یک محصول، تنها یک کارتن سفارش دهند.

رضا یاقوت رنگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعات خودرو» با اشاره به نحوه فعالیت کارگاه سرتول پلاستیک اظهار کرد: این کارگاه در حوزه تولید چراغ راهنما، چراغ بغل ماشین‌های سنگین مانند FH ، اسکانیا، بنز، اکتروس و غیره مشغول به فعالیت است و در حال حاضر 25 تا 30 نفر کارگر در این کارگاه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود برای تولیدکنندگان لوازم یدکی مانند چراغ ماشین‌آلات بیان کرد: مواد اولیه تولید چراغ راهنما شامل P.P، اولاترا‌میت، A.B.S، کریستال و … است. افزایش قیمت این مواد اولیه مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

مدیر کارگاه سرتول پلاستیک خاطرنشان کرد: برخی ادعا می‌کنند قیمت مواد اولیه براساس وضعیت ارز و قیمت دلار تعیین می‌شود؛ این درحالی است که قیمت دلار از 30 هزار تومان به 26 هزار تومان کاهش پیدا کرده است اما قیمت A.B.S از 42 میلیون تومان به 72 میلیون تومان رسیده است.

کاهش قدرت خرید فروشندگان لوازم یدکی

وی افزود: کارگاه تولیدی سرتول پلاستیک با بازار لوازم یدکی ارتباط خوبی را برقرار کرده است. در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای شده که افترمارکت‌ها به دلیل گران شدن لوازم یدکی مجبورند به جای سفارش 5 کارتن از یک محصول، تنها یک کارتن سفارش دهند. طبیعتاً خرید لوازم یدکی با توجه به افزایش قیمت محصولات برای رانندگان نیز دشوار خواهد شد.

یاقوت ‌رنگ افزود: در برخی موارد ممکن است نتوانیم جنس مورد نیاز افترمارکت‌ها را تامین کنیم. به عنوان مثال تولیدکنندگان در تهیه ال‌ای‌دی یا قالب‌سازی یک محصول با کمبودهایی مواجه شده‌اند. به اعتقاد من بزرگترین مشکل تولیدکنندگان در شرایط کنونی، فقدان قالب برای تولید محصول است.

پروسه زمان‌بر ساخت قالب چراغ در ایران

وی اظهار کرد: برخی از تولیدکنندگان چراغ خودرو مجبورند قالب‌های مورد نیاز برای تولید چراغ خودرو و ماشین‌آلات را از کشورهایی مانند چین وارد کنند؛ البته قالب‌های برخی از این محصولات در داخل کشور نیز تولید می‌شود. تصور کنید50 قالب برای تولید چراغ  در چین طی سه ماه تهیه می‌شود اما ساخت قالب در کشور حداقل یک سال زمان می‌برد.

عدم نظارت بر قیمت‌گذاری دستگاه‌ها و مواد اولیه حوزه لوازم یدکی

مدیر کارگاه سرتول پلاستیک بیان کرد: چندی پیش دستگاهی را از خارج از کشور خریداری کردیم. این دستگاه 4 ماه در گمرک خاک خورد تا توانستیم آن را ترخیص کنیم. در ابتدا می‌خواستیم این دستگاه را از داخل کشور خریداری کنیم اما قیمت آن یک میلیارد و 800 میلیون تومان برایمان تمام می‌شد، جالب آنجاست که این دستگاه را با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان از ترکیه خریداری کردیم. متاسفانه عدم نظارت کافی بر حوزه قیمت‌گذاری مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

افزایش 50 درصدی کریستال نسبت به 2 ماه گذشته

وی در پایان خاطرنشان کرد: چندماه پیش قیمت تمامی اجناس به دلیل افزایش قیمت دلار، بالا رفت و قیمت لوازم یدکی نیزاز این قاعده مستثنی نبود. حال با گذشت 2 ماه و کاهش قیمت دلار، تمامی مشتریان از تولیدکنندگان انتظار دارند قیمت کالاهای خود را کاهش دهند. این درحالی است که قیمت کارتن 3 برابر شده است. کمترین افزایش قیمت در مواد اولیه مربوط به کریستال است که قیمت آن نسبت به گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است