قطعات خودرو

روز کارگر و صدها سوال بی‌جواب

غم نان اگربگذارد….

روزگاری بود که با شنیدن نام کارگر فقط تصویری از کارگران ساختمانی یا کارگرانی که در معدن کارمی‌کردند در ذهنمان مرورمی‌شد و کمتربه کارگرانی که این روزها نام کولبر را یدک می‌کشند یا کودکانی که سر چهارراه ها از فرط خستگی رنگ به چهره ندارند و یا حتی زنانی که در خانه‌های مردم کارمی‌کنند واز سختی‌ کار نای ایستادن ندارند فکرمی‌کردیم. اما در این روزگار نامراد که هر روز وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده ها سخت‌ترمی‌شود و تورم و گرانی عرصه را برایشان تنگ و تنگترمی‌کند همه اعضای خانواده مجبوربه کارکردن هستند واز آنجا که وضعیت اشتغال اسفناک است مجبورند به مشاغل کاذب و در خوش بینانه ترین حالت به کارگری روی بیاورند.

تعارف که نداریم.سالی یک بار به یادشان می‌افتیم و با سرو صدا و بوق و کرنا از آنها یاد می‌کنیم و شاید کمتر بدانیم که 364 روز دیگرسال چه سختی‌هایی می‌کشند.

در روز کارگرهمه جراید به زندگی و مشاغل سخت کارگران پرداخته اند اماشاید کمتر به وضعیت کارگران فصلی اشاره شده. کارگرانی که یک یا دو روزکارمی‌کنند و چند هفته بیکارند.معمولا این کارگران سر چهارراه‌ها و میدان‌ها منتظر افرادی هستند تا انتخابشان کنند و سر کارموقتی دیگری بروند.

مرتضی تنها یکی از آنهاست که گچ‌کاری می‌داند وهردو سه ماه یکبار کاری به پستش می‌خورد. او یکی دوهفته سر کار می‌رود و مبلغی دریافت می‌کند که درخوش بینانه ترین حالت هزینه یک ماه خورد و خوراک و کرایه خانه‌اش می‌شود و تا پیدا شدن کاری دیگر باید هفته‌ها و ماه‌ها منتظر شود.

طاقت‌شان طاق شده است

شاید که نه؛ حتما همین فشارها باعث طاق شدن طاقت مرتضی و همسرش شده و به شکل جدی به مهاجرت فکرمی‌کنند و همه اخبار و گزارش‌های مربوط به مهاجران را دنبال کنند تا در زمان مناسب فکرشان را عملی کنند.

مرتضی و همسرش راضی شده اند سختی‌های راه و خطر غرق شدن را به جان بخرند اما جایی بروند که شغلی داشته باشند و باقی مانده عمرشان لااقل غم نان نداشته باشند اما با  وضعیت شیوع کرونا و بسته بودن مرزها این موضوع  برایشان درحد آرزو مانده است.

در کشورما، شوربختانه تعداد زیادی از کارگران -علیرغم انکار مسئولان- بیکار هستند. روز کارگر شاید تنها بهانه ای باشد که به فکر کارگرانی باشیم که سختی‌های زندگی و تامین معیشت خانواده آنها را شرمنده زن و بچه کرده است. باید برای کارگران و وضعیت بد اقتصادی آنها کاری کرد کارستان. اما سوال مهم این است که چه کسی باید این کار را بکند؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *