قطعات خودرو

ساخت اولین وانت پیکاپ برقی ایرانی؛ آیا زیرساخت‌های لازم وجود دارد؟

قطعات خودرو: شرکت مپنا در ایران یک وانت پیکاپ برقی را معرفی کرده است اما این خودرو از کجا آمده است؟ عکس‌های منتشرشده از محصول جدید، مشخص می‌کند که بدنه این خودرو کاملا شبیه وانت ساخت چین با نام Kawei است؛ یک وانت برقی چینی-ایرانی.

گروه مپنا در تلاش است با همکاری کرمان موتور، وانت پیکاپ تمام‌برقی در ایران عرضه کند. این خودرو احتمالا از پلتفرم و بدنه وانت الکتریکی ساخت چین با نام Kawei استفاده خواهد کرد.

 شرکت مپنا تا پیش از این به ساخت پروژه‌های نیروگاهی در ایران پرداخته اما با ظهور خودروهای برقی، این شرکت به سمت توسعه خودروهای برقی هم گام برداشته است. شرکت مپنا در زمینه صنعت برق، نفت، گاز، معدن و ساخت لوکوموتیو برای ترابری ریلی در ایران هم فعالیت می‌کند.

مکو، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مپنا است و با همکاری کرمان موتور قصد دارد در ایران، ‌خودرو برقی تولید کند. طبق مفاد قرارداد، شرکت مکو ۳۷ هزار دستگاه باتری پک و تجهیزات پیشرانه شامل موتور، جعبه‌دنده، درایو و سیستم شارژ را در مدت پنج سال برای تولید خودروهای برقی به شرکت کرمان موتور ارائه می‌کند.

عکس‌هایی که از محصول جدید برقی مپنا منتشر شده است مشخص می‌کند که بدنه این خودرو کاملا شبیه وانت ساخت چین با نام Kawei است .

در بازار چین، کاوی EV7 به موتور برقی با قدرت‌۴۵ و ۱۰۵ کیلووات معادل ۶۰ و ۱۴۰ اسب‌بخار مجهز شده است. گشتاور این خودروها ۱۱۰ و ۲۵۰ نیوتن‌متر و با باتری ۶۷ کیلووات‌ساعتی شعاع حرکتی ۳۵۰ کیلومتری دارد.

نسخه‌ای که توسط شرکت مپنا عرضه شده است البته ظرفیت متفاوتی دارد و از یک موتور ۱۲۰ کیلواتی استفاده می‌کند که دارای پک باتری ۴۸ کیلووات‌ ساعتی است و با یک‌بار شارژ شدن تا ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.

البته مشخص نیست موتور و پک باتری این خودرو که با نمونه چینی متفاوت است آیا در ایران ساخته شده یا از یک شرکت خارجی تهیه شده است؟

سرعت این وانت برقی ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۱۱ ثانیه گزارش شده است. این خودرو با برق شهری، نیاز به هشت ساعت زمان برای شارژ شدن دارد اما با شارژ سریع بر اساس اعلام سازنده ۸۰ درصد باتری‌ها در زمان نیم ساعت شارژ می‌شوند.

این خودرو در بازار چین حدود ۴۰ هزار دلار قیمت دارد که این قیمت برای یک وانت در بازار ایران بسیار گران محسوب می‌شود.

از طرفی هنوز در جهان تقاضای زیادی برای وانت برقی وجود ندارد و مشخص نیست این وانت با وجود زیرساخت صعیف خودروهای برقی در ایران، چه آینده ای خواهد داشت؟

گزارش شده است قیمت این وانت در ایران بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود که شرکت سازنده امید دارد با کمک دولت قیمت فروش آن را به حدود ۵۰۰ میلون تومان برساند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است